• Anonym (eo)
    Tue 13 Aug 2019 00:45
    1035 visningar
    94 svar
    94
    1035

    Måste man bjuda hem bonus-barnbarnen?

    Hej, har ett vuxet barn som skaffat ny partner. Nya partnern har också barn.
    Jag har inget emot nya partnern eller barnen.
    När barn kommer och hälsar på är det fullt blås, spring, riv, ta i allt man ser. Jag har fullt upp med de två barnbarn jag har när det är besök.
    Jag orkar helt enkelt inte fler barn på besök.
    Är jag en idiot om jag säger att endast "mina" barnbarn får komma på besök?
    När jag hälsar på dottern beter jag mig likadant mot alla barnen. Så det har jag inga problem med.

  • Svar på tråden Måste man bjuda hem bonus-barnbarnen?
  • Barbro­45
    Tue 13 Aug 2019 00:55
    #1
    +1
    Anonym (eo) skrev 2019-08-13 00:45:47 följande:

    Hej, har ett vuxet barn som skaffat ny partner. Nya partnern har också barn.

    Jag har inget emot nya partnern eller barnen.

    När barn kommer och hälsar på är det fullt blås, spring, riv, ta i allt man ser. Jag har fullt upp med de två barnbarn jag har när det är besök.

    Jag orkar helt enkelt inte fler barn på besök.

    Är jag en idiot om jag säger att endast "mina" barnbarn får komma på besök?

    När jag hälsar på dottern beter jag mig likadant mot alla barnen. Så det har jag inga problem med.


    Förstår ditt problem, det kan bli jobbigt med barn. Men det finns risk att din begäran att endast dina biologiska barnbarn är välkomna blir ett problem i din dotters relation. Kan du kanske lösa det genom att säga att du bara orkar med två barnbarn i taget och då bjuda in ett av vardera av barnen, nästa gång de två andra. Om det alltså är praktiskt genomförbart.
  • Anonym (Alla)
    Tue 13 Aug 2019 00:59
    #2
  • Anonym (E)
    Tue 13 Aug 2019 01:04
    #3

    Prata med din dotter och säg hur du känner. Att det är tufft för dig om alla barn kommer men det betyder inte att du inte gillar hans barn utan bara att din energi tar slut. Att du hoppas att hon kan förstå och att det bara är hennes barn som följer med ibland. Är det dock så att hans barn bor heltid hos honom kan det bli lite konstigt.

  • Anonym (asdf)
    Tue 13 Aug 2019 01:25
    #4
    +1

    Orkar du bara med två barnbarn så gör du bara det.

    Hur ser era relationer ut annars? Kan ni prata öppet om det mesta?

    Kanske någon sorts kompromiss om att du bara bjuder dina barn men att bonus-barnbarnen är välkomna med ibland om nån vuxen också följer med och hjälper dig med den stora barnaskaran. Var tydlig med att du inte orkar lika mycket som ung och att fyra barn känns för tungt.

    Tror det kan svida om bonus-barnen inte har några egna mor- eller farföräldrar. Då ska du kanske tänka ett varv till.

    Allt sånt här måste man göra med silkesvantarna på så att man inte en massa konflikter i släkten. Märker man kompakt motstånd så får man kanske backa med sitt förslag.

  • Anonym (tänk)
    Tue 13 Aug 2019 05:16
    #5

    Jag tycker faktiskt att du kan säga att du inte orkar med fler än två barn åt gången. Om det ska komma fler får barnens respektive föräldrar se till att de egna barnen sitter som levande ljus och inte pillar på något. Eller så får ni ses hemma hos dottern så slipper du bry dig så mycket.

  • Tue 13 Aug 2019 05:52
    #6
    Barbro45 skrev 2019-08-13 00:55:35 följande:
    Förstår ditt problem, det kan bli jobbigt med barn. Men det finns risk att din begäran att endast dina biologiska barnbarn är välkomna blir ett problem i din dotters relation. Kan du kanske lösa det genom att säga att du bara orkar med två barnbarn i taget och då bjuda in ett av vardera av barnen, nästa gång de två andra. Om det alltså är praktiskt genomförbart.
    Eller kan du  Ts ta snacket med de vuxna och förklara.
  • Anonym (Sara)
    Tue 13 Aug 2019 06:20
    #7

    Jag säger som flera andra, prata försiktigt med dottern om saken så att ni kan komma på en lösning tillsammans. Folk som svarar i tråden kommer tycka olika, vissa att det är självköart att du kan välja din dotters barn och vissa att du inte kan göra aå. Det viktigaste för dig och din familjerelation är ju vad din dotter tycker.

  • Anonym (Det räcker­)
    Tue 13 Aug 2019 06:46
    #8

    Du är absolut inte en idiot för att du inte orkar med andras barnbarn i ditt hem. Säg som det är till dottern. Partnerns barnbarn får härja i sina släktingars hem.

  • Anonym (Mormo­r)
    Tue 13 Aug 2019 06:55
    #9
    -1 +1

    Jag tycker du tänker fel.

    Om dina egna barn skaffar flera barn ska de fortfarande bara få komma med 2 barnbarn åt gången?

    Har han sina barn varannan vecka så bjud till ditt hem på hans barnfria helger och avstå kalas/inbjudningar då varannan helg.

    Men annars måste du tyvärr acceptera hela din dotters familj tycker jag.

  • Anonym (Först­år dig)
    Tue 13 Aug 2019 07:06
    #10

    [quote=79827397][quote-nick]Anonym (eo) skrev 2019-08-13 00:45:47 följande:[/quote-nick]Hej, har ett vuxet barn som skaffat ny partner. Nya partnern har också barn.

    Jag har inget emot nya partnern eller barnen.

    När barn kommer och hälsar på är det fullt blås, spring, riv, ta i allt man ser. Jag har fullt upp med de två barnbarn jag har när det är besök.

    Jag orkar helt enkelt inte fler barn på besök.

    Är jag en idiot om jag säger att endast "mina" barnbarn får komma på besök?

    När jag hälsar på dottern beter jag mig likadant mot alla barnen. Så det har jag inga problem med.

    Förstår dig helt men kan vara knepigt. Om det gäller att barnen ska vara själva hos dig så tycker jag inte det är

    Konstigt att det bara är dina barn som du träffar vare sig de har mor/farföräldrar eller ej. Men är det vid gemensamma tillställningar med de vuxna så är det knepigare. Om det de bor växelvis ja då får du bjuda in när de inte är hos din dotter med familj. Annars tror jag att det är svårt att lösa om det ska bli en god stämning i fortsättningen. Du får tänka att det är bara för några timmar och tänka att snart blir de större. Iofs tycker jag att du gott kan ha lite regler att barnen får ta det lite lugn och uppföra sig för att det gör man hos dig.

Svar på tråden Måste man bjuda hem bonus-barnbarnen?