• Mbd
    Tue 13 Aug 2019 17:10
    1436 visningar
    11 svar
    11
    1436

    Dåligt på kubtestet

    Igår gjorde vi äntligen det efterlängtade ultraljudet, kubtest.. dessvärre

    blev resultat inte alls som vi förväntat oss. Jag är 27 år med en frisk pojke

    Sen innan...

    Igår fick vi resultatet 1/87 på trisomi 13 och 18 och 1/107 på

    Trisomi 21... nackspalten var 2,44 mm... när vi fråga efter orsaken

    sa hon att det berodde på blodprovet.. snälla, säg att någon

    Annan fått skit på detta men fått ett friskt barn? Barnet

    Hade en fin profil och ett helt näsben, inga synliga missbildningar..

    Detta var från 1 bild hon tog. De två andra bilderna hon mätte

    fick hon 1,66 i nackspalt och 1,82 i nackspalt. Då blev risken

    1/500....nu har vi tagit NIPT-test och det känns på riktig som jag

    Väntar på dödsdomen.. Hur fan ska jag klara av att vänta 10 dagar?

  • Svar på tråden Dåligt på kubtestet
  • Tue 13 Aug 2019 17:39
    #1

    Tror inte du ska oroa dig i förskott. En bekant fick betydligt sämre siffror och efter fvp så fick dom veta att dom väntar ett fullt friskt barn. Försök att ta en dag i taget. Och förvänta dig inte det värsta.

  • Anonym (K)
    Tue 13 Aug 2019 18:51
    #2
    +1

    Jag fick 1:2 för trisomi 21 och 1:267 på trisomi 13 och 18. Nackspalten var 3,6 mm. Gjorde fostervattenprov som visade att barnet inte har någon kromosomavvikelse. Han är 6 veckor nu.

  • Tue 13 Aug 2019 20:57
    #3

    Fick 1/78 på kub i juni, det var blodprovet som drog ner.

    Gjorde Nipt som du och fick glada besked efter två veckor. Är i vecka 20 nu ????.

    Vi försökte leva på som vanligt i väntan på besked, köpte t.om babykläder och åkte på semester. Oroa er inte.

  • Tue 13 Aug 2019 20:58
    #4

    Fick 1/78 på kub i juni, det var blodprovet som drog ner.

    Gjorde Nipt som du och fick glada besked efter två veckor. Är i vecka 20 nu.

    Vi försökte leva på som vanligt i väntan på besked, köpte t.om babykläder och åkte på semester. Oroa er inte.

  • Mbd
    Wed 14 Aug 2019 06:53
    #5

    Men åååh vilken lättnad gör er!! Stort grattis ????

    Men hur kan det vara så jäkla missvisande? Får man veta vad som är ?dåligt? i ens blod..? Jag har börjat inbilla mig att oavsett om det går bra så är mitt blod inte bra för barnet.. Hur fick du svaret? Via brev eller mejl..? Vissa skriver att dom ringer oavsett men jag tror barnmorskan sa att dom ringer om det är dåligt.. kommer inte våga svara om det ringer.. mitt prov skickas till Uppsala och USA, hade dom skickat till karolinska hade man ju kunnat logga in och kolla..

  • Mbd
    Wed 14 Aug 2019 07:10
    #6

    Är helt ny på familjeliv så vet inte hur jag kan svara på enskilda inlägg? Kanske inte går?

    Känns verkligen som att kub är missvisande och skit rent ut sagt.. du som fick 1:2 på trisomi 21 bland annat.. hur fick du tiden att gå medans du vänta..? Det funkar ju när man är ledig och får gå i sin lilla bubbla men jag vet verkligen inte hur jag ska klara av att jobba som vanligt från nästa vecka..

    i julas så var vi gravida och gjorde kubtest men det fick avbrytas för det visade sig att barnet hade acrani(saknade en del av skallbenet..) detta händer 1:1000 barn och är ?endast? slumpmässigt. Ändå så ökade risken till 1:100 denna gång då man hade råkat ut för det förut.. känns på riktigt som ett skämt att jag ska bli snuvad på ytterligare 2 veckor av graviditeten och dessutom kanske inte får ett bra svar..

    Gud vad härligt!! Stort grattis till lilla bebisen!!:)

  • Anonym (K)
    Wed 14 Aug 2019 20:21
    #7
    Mbd skrev 2019-08-14 07:10:55 följande:

    Är helt ny på familjeliv så vet inte hur jag kan svara på enskilda inlägg? Kanske inte går?

    Känns verkligen som att kub är missvisande och skit rent ut sagt.. du som fick 1:2 på trisomi 21 bland annat.. hur fick du tiden att gå medans du vänta..? Det funkar ju när man är ledig och får gå i sin lilla bubbla men jag vet verkligen inte hur jag ska klara av att jobba som vanligt från nästa vecka..

    i julas så var vi gravida och gjorde kubtest men det fick avbrytas för det visade sig att barnet hade acrani(saknade en del av skallbenet..) detta händer 1:1000 barn och är ?endast? slumpmässigt. Ändå så ökade risken till 1:100 denna gång då man hade råkat ut för det förut.. känns på riktigt som ett skämt att jag ska bli snuvad på ytterligare 2 veckor av graviditeten och dessutom kanske inte får ett bra svar..

    Gud vad härligt!! Stort grattis till lilla bebisen!!:)


    Jag blev sjukskriven 50% pga akut stressreaktion. Det var skönt att gå till jobbet på fm för att tänka på annat men lika skönt att gå hem vid lunch. Då la jag mig på soffan och sov ett par timmar eftersom jag inte sov något på nätterna utan bara låg och grät och grubblade. Jag tycker du ska gå till vc och träffa en läkare för att diskutera sjukskrivning. Tack för grattis! :)
  • Thu 15 Aug 2019 02:33
    #8

    Ingen aning om hur det kan vara så missvisande tyvärr. Men en fick ju tid att läsa om det där blodprovet och det verkar som att det mäter två proteiner, kan kalla dom för protein 1 och 2. I början av graviditeten är halten av protein 1 högre än protein 2 i blodet, detta kommer sen att förändras och protein 2 ska vara högre än protein 1. Om protein 1 är högre än protein 2 på blodprovet indikerar det på att tillväxten hos barnet är minskad som kan peka på kromosomavvikelser. Det som däremot är svår att pricka in är NÄR denna växling av proteinhalterna sker, det kan ju ske när som helst i vecka 10-13 som exempel. Så om ditt blodprov drar ner kan växlingen inte skett än helt enkelt. (Detta är dock info jag själv läst och tolkat in på olika sidor, är ingen läkare.)

    Jag läste också att vissa länder inte använder sig av blodprovet för att det är så missvisande.


    Mbd skrev 2019-08-14 06:53:36 följande:

    Men åååh vilken lättnad gör er!! Stort grattis ????

    Men hur kan det vara så jäkla missvisande? Får man veta vad som är ?dåligt? i ens blod..? Jag har börjat inbilla mig att oavsett om det går bra så är mitt blod inte bra för barnet.. Hur fick du svaret? Via brev eller mejl..? Vissa skriver att dom ringer oavsett men jag tror barnmorskan sa att dom ringer om det är dåligt.. kommer inte våga svara om det ringer.. mitt prov skickas till Uppsala och USA, hade dom skickat till karolinska hade man ju kunnat logga in och kolla..


  • Sincer­e
    Thu 15 Aug 2019 09:42
    #9

    Jag fick 1:70 på KUB, berodde på dåligt blodvärde. För högt beta hcg och för lågt pappA. Fick göra NIPT två gånger pga första vart det tekniskt fel på labb så jag fick svar efter exakt en månad från att jag gjorde KUB, NIPT visade vara normalt. Under väntan på resultatet så läste jag på engelska sidor om de två blodvärden och det fanns flera olika orsaker till att blodvärdena kan vara dåligt. Det vart väldigt lugnande att veta! Hoppas det går bra för dig med, lycka till!

  • Mbd
    Wed 21 Aug 2019 21:05
    #10

    Ville bara berätta att idag kom beskedet... en frisk bebbe!! Tack för allt ni skrev.. gick in så många ggr och läste och tänkte att jag inte var ensam med dåligt resultat(!!)

  • Anonym (K)
    Wed 21 Aug 2019 21:28
    #11
    Mbd skrev 2019-08-21 21:05:12 följande:

    Ville bara berätta att idag kom beskedet... en frisk bebbe!! Tack för allt ni skrev.. gick in så många ggr och läste och tänkte att jag inte var ensam med dåligt resultat(!!)


    Vad härligt att höra, grattis! <3
Svar på tråden Dåligt på kubtestet