• Tue 13 Aug 2019 19:21
    103 visningar
    7 svar
    7
    103

    Är husesyn en svensk grej?

    Svenskar visar så gott som alltid runt alla gäster som kommer dit för första gången i sin bostad. Jag har nog aldrig varit med om det fenomenet någon annanstans i världen eller i andra kulturer. Är svenskar dom enda som gör så? Varför gör man det? Tror man att alla är så intresserade av att veta hur ens bostad ser ut? Vad är tanken bakom att visa upp sitt hem?

  • Svar på tråden Är husesyn en svensk grej?
  • Tue 13 Aug 2019 19:41
    #1

    Ja det är väldigt svenskt. Jag läste nu på Wikipedia att husesyn förr var en sorts inspektion av att man skötte sin gård. Det kanske hänger kvar därifrån?

    I många andra kulturer umgås man sällan hemma hos folk utan ses istället på restaurang. Kanske för att hemmet där anses mer privat?

  • Anonym (K)
    Tue 13 Aug 2019 20:15
    #2

    Tja, kanske för att man är stolt över sitt hem? Kanske för att det tillhör allmänt hyfs? Kanske för att det mjukar upp stämningen och öppnar upp för samtal? Kanske för att de tycker det är roligt?

  • Barbro­45
    Tue 13 Aug 2019 20:41
    #3
    BuoBä skrev 2019-08-13 19:41:18 följande:

    Ja det är väldigt svenskt. Jag läste nu på Wikipedia att husesyn förr var en sorts inspektion av att man skötte sin gård. Det kanske hänger kvar därifrån?

    I många andra kulturer umgås man sällan hemma hos folk utan ses istället på restaurang. Kanske för att hemmet där anses mer privat?


    Jag tror också att det är en sedvänja som kommer från den tidigare lagstadgade husesynen som gjordes när ägaren skulle se till att hemmanet sköttes på rätt sätt. Ägaren var ofta kronan, adelsman eller kyrkan. I övriga Europa var det inte lika vanligt med fria bönder, man var oftare livegna så där förekom inte begreppet husesyn. Det är intressant hur en från medeltiden lagstadgad åtgärd blir en förväntad social aktivitet.

    Ibland blir det rejäla kollisioner när något som är självklart i en kultur upplevs som nästa kränkande eller i alla fall mycket konstigt i en annan. Kinesisk kultur och gåvor är en hel vetenskap vilket jag insåg vid ett besök där.
  • Tue 13 Aug 2019 20:46
    #4

    Jag är med lite då och då om att man inte visar runt (vilket inte gör mig något). Jag har också blivit runtvisad hemma hos folk i andra länder.

  • Tue 13 Aug 2019 21:14
    #5

    Jag har faktisk inte funderat över detta.

    Jag vill inbilla mig att jag blivit runtvisad i de socialt signifikanta delarna av folks bostäder oavsett nationalitet/land jag befunnit mig i. Kan inte påminna mig att jag blivit runtvisad överallt i ett svenskt hem om det inte handlar om att visa upp en renovering/nya möbler/liknande, utan det brukar också bara gälla vardagsrum/kök/toa(/barnrum om det finns barn som kan leka).

    Men helt ärligt så har nog inte varit hemma hos någon "ny" person på 10 år minst...

  • Tue 13 Aug 2019 22:33
    #6
    BuoBä skrev 2019-08-13 19:41:18 följande:
    Ja det är väldigt svenskt. Jag läste nu på Wikipedia att husesyn förr var en sorts inspektion av att man skötte sin gård. Det kanske hänger kvar därifrån?

    I många andra kulturer umgås man sällan hemma hos folk utan ses istället på restaurang. Kanske för att hemmet där anses mer privat?
    Barbro45 skrev 2019-08-13 20:41:45 följande:
    Jag tror också att det är en sedvänja som kommer från den tidigare lagstadgade husesynen som gjordes när ägaren skulle se till att hemmanet sköttes på rätt sätt. Ägaren var ofta kronan, adelsman eller kyrkan. I övriga Europa var det inte lika vanligt med fria bönder, man var oftare livegna så där förekom inte begreppet husesyn. Det är intressant hur en från medeltiden lagstadgad åtgärd blir en förväntad social aktivitet.
    Ibland blir det rejäla kollisioner när något som är självklart i en kultur upplevs som nästa kränkande eller i alla fall mycket konstigt i en annan. Kinesisk kultur och gåvor är en hel vetenskap vilket jag insåg vid ett besök där.
    Hade ingen det ni skriver. Väldigt intressant!

  • Wed 14 Aug 2019 03:06
    #7

    Jag älskar hus, planlösningar, så avskyr när man inte får husesyn. Jag är så nyfiken på hur hus ser ut.


    Bunnies, it must be bunnies!
Svar på tråden Är husesyn en svensk grej?