• Anonym (Funde­rsam)
    Tue 13 Aug 2019 21:52
    3907 visningar
    3 svar
    3
    3907

    Uppehållstjänst, vilka konsekvenser blir det?

    Hej

    Jag har chansen att ändra min semestertjänst till en uppehållstjänst som innebär att jag har ledigt alla lov förutom 3+3 planeringsdagar. 

    Jag skulle då får ut omkring 91% av lönen var månad och kan inte vara ledig med betalt mitt i terminen. Men kan detta påverka även annat? Pensionen? 


    Jag frågar här för det är fullt upp nu inför uppstart och rektorn är ny på jobbet och ny som rektor överlag, så denne har lite dålig koll för tillfället. 


     

  • Svar på tråden Uppehållstjänst, vilka konsekvenser blir det?
  • Anonym (Lisa)
    Tue 13 Aug 2019 21:58
    #1
    Anonym (Fundersam) skrev 2019-08-13 21:52:24 följande:

    Hej

    Jag har chansen att ändra min semestertjänst till en uppehållstjänst som innebär att jag har ledigt alla lov förutom 3+3 planeringsdagar. 

    Jag skulle då får ut omkring 91% av lönen var månad och kan inte vara ledig med betalt mitt i terminen. Men kan detta påverka även annat? Pensionen? 


    Jag frågar här för det är fullt upp nu inför uppstart och rektorn är ny på jobbet och ny som rektor överlag, så denne har lite dålig koll för tillfället. 


     


    Om din lön ändras så påverkar det din pension och SGI. 
  • Anonym (Funde­rsam) Trådstartaren
    Tue 13 Aug 2019 22:16
    #2
    Anonym (Lisa) skrev 2019-08-13 21:58:25 följande:
    Om din lön ändras så påverkar det din pension och SGI. 
    Ja, det var det jag tänkte. Har rätt dålig pension som det är så jag vet inte om det är värt ledigheten. Men drygt att jobba på loven också eftersom vi knappt har några barn då. Blir galen på att gå och inte ha nåt att göra. Jag brukar städa ur skåp och lådor men det tar ju inte så lång tid. (Liten skola, få elever men mycket personal pga att eleverna har LSS fitids, men många är lediga under loven) 
  • Anonym (Ellen­)
    Wed 14 Aug 2019 05:04
    #3

    Uppehållstjänst innebär normalt sett inte att du är ledig ALLA lov, utan bara över sommaren och över julen. Särskilt inte om man lägger dig på faktor 91, som är relativt hög. Ju högre faktor, ju fler arbetsdagar på ett år.

    Pension och SGI påverkas såklart eftersom man tar din månadslön x 0.91 per månad. Ä andra sidan har du samma lön varje månad oavsett om det är mars eller juli (då du inte jobbar alls).

    Negativt är att du inte får semester andra tider på året. Du är låst till ledighet då skolan har jul-eller sommarstängt.

    Gå in på www.skl.se under kollektivavtal och leta upp bilaga U.

    Den reglerar uppehållstjänster.

Svar på tråden Uppehållstjänst, vilka konsekvenser blir det?