• Tue 13 Aug 2019 23:08
    868 visningar
    2 svar
    2
    868

    Mina biverkningar fr kopparspiralen

    Känner att jag måste dela med mig av min historia kring det här med kopparspiral. Jag ville ha ett hormonfritt preventivmedel efter min förlossning, därför blev det en kopparspiral. Efter ca 2 mån började jag pressa tänder så allvarligt att jag fick fruktansvärd tandvärk, jag sov dåligt på nätterna pga överbelastning i käken. Jag fick svår acne, smärtsamma finnar.. usch, mådde så dåligt. Tänkte att det kanske berodde på amningen (har aldrig haft besvär av acne tidigare), så bestämde mig för att sluta med amningen när dottern var 1 år- för att se om det blev bättre. Men det blev det tyvärr inte.

    När spiralen varit inne i prick ett år så åkte den ut. Efter ca tre månader utan spiralen mådde jag mycket mycket bättre. Idag har det gått 5 månader, och jag pressar inte tänder längre och acnen är i stort sätt borta, någon enstaka finne bara. Dessvärre en del ärr i ansiktet, men förhoppningsvis bleknar dom med tiden.

    Har läst på en del om kopparnivåer i kroppen och vad det kan leda till om man har förhöjda nivåer av koppar- och jag hade de flesta symtom. Tyvärr. Är helt säker på att det berodde på spiralen. Så tråkigt att sjukvården inte kan informera om detta eftersom forskningen inte verkar helt vetenskaplig??

    Värt att veta är att jag under tiden jag hade spiralen var noga med att äta kosttillskott, bl a zink för att kompensera för kopparnivåerna. Efter att jag tog ut spiralen valde jag att avstå fr preventivmedel (kondom), för att kroppen skulle komma i balans.

    Sökte frenetiskt efter sådana här trådar när jag på kvällarna desperat sökte efter fakta om kopparspiral och kopparnivåer i kroppen- med smärtsam acne och tandvärk.

    Hoppas jag kan hjälpa någon!

  • Svar på tråden Mina biverkningar fr kopparspiralen
  • Anonym (Elise­)
    Tue 13 Aug 2019 23:42
    #1

    Jag fick svår ångest (har aldrig känt så innan). Min kropp pallade inte kopparavsöndringen. Fick betydligt mer biverkningar av koppar än hormoner. Tror det beror på att jag har mycket östrogen i kroppen.

    När spiralen togs ut började jag sakta återgår till mitt normala mående. Arg att sjukvården inte upplyste om detta. Har många vänner som upplevt detsamma

  • Wed 14 Aug 2019 07:30
    #2

    Min Pms blev sju resor värre med både koppar å hormonspiral. Dessutom blev jag gravid två gånger men hormonspiral (Kyleena och Mirena) båda gångerna men utomkvedshavandeskap så idag är jag steril pga detta. Att riskerna var förhöjda vid andra spiralen dessutomva de ingen läkare som sa!

Svar på tråden Mina biverkningar fr kopparspiralen