• Wed 14 Aug 2019 09:16
    1408 visningar
    5 svar
    5
    1408

    Språkkurs, Skillnad på spanska och spanska

    Hej!

    Tänkte gå en kurs i spanska (nybörjare) och såg nu att läraren är från Sydamerika, hur stor skillnad är det på spanskan i Sydamerika och i Spanien? Mera dialekten eller större skillnader? Ber om ursäkt på förhand för en antagligen lite (mycket) dum fråga

  • Svar på tråden Språkkurs, Skillnad på spanska och spanska
  • Wed 14 Aug 2019 09:18
    #1

    När jag läste spanska i skolan hade jag sydamerikansk lärare. Uppfattade att uttalet var annorlunda. Inte samma läspande. Föredrar det framför det spanska. Dock var jag lite av en sopa så det kan finnas fler skillnader.

  • Anonym­ous31
    Wed 14 Aug 2019 09:32
    #2

    När jag läste i grundskolan fanns 2 spansklärare. Den jag hade läspade inte, men det gjorde den andra. Hon jag hade som lärare var från Spanien, vet inte om den andra var det. Men jag föredrar den läraren jag hade. Hon hade ett 'mjukt uttal' på något sätt.

    Tyvärr hjälper det väl inte så mycket eftersom jag inte vet vilken region hon kommer ifrån. Vet bara att hon var från Spanien.

  • Wed 14 Aug 2019 09:53
    #3

    Inte en dum fråga! Det är skillnader på spanska och spanska. Det är skillnader mellan de olika länderna i Sydamerika, Centralamerika, Mexiko och Spanien. Många sydamerikanska länder (och Mexiko tror jag) använder inte vosotros till exempel. Argentina och Uruguay har en speciell spanska (ja det har de väl alla men jag tycker den sticker ut).

    Men jag tror att din lärare kommer lära ut Spanien-spanska även om hen inte är från Spanien. Utan läspningen då ;) läraren lär ju utgå från någon form av lärobok och den har nog någon standardspanska som inte är kopplad till landet läraren kommer ifrån. Lycka till med studierna!

  • Wed 14 Aug 2019 14:33
    #4

    Tack för svar!

    Skruf90, du har rätt. Tänkte inte på att hon såklart kommer gå efter boken. Lär nog bli bra oavsett. Tack

  • Wed 14 Aug 2019 15:31
    #5

    Kanalen Babbel på youtube har massor av bra videos om skillnaden mellan språk och språk. Här är en om spanska:


    ">


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
Svar på tråden Språkkurs, Skillnad på spanska och spanska