• Anonym (först­örd)
    Wed 14 Aug 2019 15:56
    13226 visningar
    322 svar
    322
    13226

    får knappt träffa mina barn, vårdnadstvist

    Jag behöver all hjälp, stöttning och råd som jag kan få. Jag och mitt ex kommer att hamna i vårdnadstvist då han kontaktade advokat för ca 3 månader sen.

    Vi separerade för 8 år sen och har 2 barn tillsammans, vi har haft växelvis boende sen vi separerade fram tills för 3 månader sen då han beslutade att behålla barnen hos honom.

    Jag gick en behandling för alkohol för 2 år sen och tog tyvärr ett återfall för 3 månader sen. Efter det lämnar jag på eget initiativ prover för att visa att jag inte dricker men han vill inte lämna tillbaka barnen till mig. Har fått träffa dom kortare stunder 4 gg med han som någon slags övervakare. Sist jag träffade barnen bröt min yngsta ihop för att han vill komma hem till mig igen.

    Pappan pratar knappt med mig och han vägrar att gå till familjerätten utan han vill ta det här i domstol.

    Han vill ha ensam vårdnad och att jag ska träffa barnen med umgängesstöd vilket för mig låter helt stört då jag har haft dom varannan vecka och till och med mer i 8 år.

    Kommer han att vinna i rätten?

    Jag är helt knäckt, känns som jag håller på att drabbas av en depression och vet inte hur jag ska klara det här

  • Svar på tråden får knappt träffa mina barn, vårdnadstvist
  • Wed 14 Aug 2019 16:00
    #1

    Har han ensam vårdnad? Annars är det han sysslar med egenmäktigt förfarande.

  • Wed 14 Aug 2019 16:02
    #2
    Sandra99a skrev 2019-08-14 16:00:24 följande:

    Har han ensam vårdnad? Annars är det han sysslar med egenmäktigt förfarande.


    Menar givetvis egenmäktighet med barn.
  • Anonym (först­örd) Trådstartaren
    Wed 14 Aug 2019 16:07
    #3

    [quote=79831068][quote-nick]Sandra99a

    Nej vi har gemensam vårdnad.

  • Wed 14 Aug 2019 16:09
    #4
    Anonym (förstörd) skrev 2019-08-14 16:07:44 följande:

    [quote=79831068][quote-nick]Sandra99a

    Nej vi har gemensam vårdnad.


    Anmäl honom!
  • Anonym (först­örd) Trådstartaren
    Wed 14 Aug 2019 16:19
    #5
    Sandra99a skrev 2019-08-14 16:09:55 följande:

    Anmäl honom!


    Han påstår att han gör det för att han är orolig för barnen men vill inte se några provresultat på att jag är nykter. Han har flängt omkring med dom i halva Sverige och Norge hela sommaren.
  • Wed 14 Aug 2019 16:21
    #6
    +1

    Om man som förälder upptäcker nåt farligt för sina barn, är man skyldig att agera.

    Antagligen är det detta han göra när han söker om ensam vårdnad och låter dig endast träffa barnen tillsammans med honom.

    Nu vet jag inte hur ditt återfall var, men låt oss säga du var full i en vecka och du hade barnen då, då måste han agera.

    Detta är lurigt och svårbedömt. En förälder som hindrar den andre från att träffa barn gör fel, men samtidigt får man inte utsätta barnen för fara.

    Att du vill ta prov på du är nykter, men kommer begäret och du får återfall bryr du dig inte om att ta proverna, så funkar nog inte.

    Att han begär ensam vårdnad innebär inte att umgänget automatiskt ändras från det ni har idag

    Vårdnad och umgänge är två olika saker, blanda inte samman dem.

  • Anonym (N)
    Wed 14 Aug 2019 16:25
    #7

    Hur gick det till när du tog ett återfall?

  • Anonym (först­örd) Trådstartaren
    Wed 14 Aug 2019 16:43
    #8
    Giftskåneman skrev 2019-08-14 16:21:23 följande:

    Om man som förälder upptäcker nåt farligt för sina barn, är man skyldig att agera.

    Antagligen är det detta han göra när han söker om ensam vårdnad och låter dig endast träffa barnen tillsammans med honom.

    Nu vet jag inte hur ditt återfall var, men låt oss säga du var full i en vecka och du hade barnen då, då måste han agera.

    Detta är lurigt och svårbedömt. En förälder som hindrar den andre från att träffa barn gör fel, men samtidigt får man inte utsätta barnen för fara.

    Att du vill ta prov på du är nykter, men kommer begäret och du får återfall bryr du dig inte om att ta proverna, så funkar nog inte.

    Att han begär ensam vårdnad innebär inte att umgänget automatiskt ändras från det ni har idag

    Vårdnad och umgänge är två olika saker, blanda inte samman dem.


    Jag förstår att man har skyldighet som förälder att skydda sitt barn men det här har gått överstyr känner jag. Han har hållit på så här i 3 månader och jag kan visa negativa prover i 3 månader.

    Jag tog ett återfall en kväll när barnen var hos pappan.

    Jag äter även antabus.
  • Anonym (först­örd) Trådstartaren
    Wed 14 Aug 2019 16:44
    #9
    Anonym (N) skrev 2019-08-14 16:25:37 följande:

    Hur gick det till när du tog ett återfall?


    Jag gjorde tyvärr ett stort misstag och drack en kväll när barnen var hos sin pappa.
  • Lucife­rIV
    Wed 14 Aug 2019 16:49
    #10
    +4

    Och hur ska han veta att du inte får ett återfall igen?

    Jag förstår honom faktiskt, är uppväxt med en alkoholiserad mamma, det är inget jag skulle riskera att utsätta mina barn för.

    Det är du som har problem här, och du som måste bevisa att du kan hantera ditt missbruk.

Svar på tråden får knappt träffa mina barn, vårdnadstvist