• Wed 14 Aug 2019 23:27
    2250 visningar
    10 svar
    10
    2250

    Klädsel: Sommarfin. Bröllop. Vad gäller?

    Det står så på inbjudan till ett bröllop. Jag tänkte ha en långklänning, men min mamma trodde inte det var rätt. Hon trodde det måste vara en knälång klänning. Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Klädsel: Sommarfin. Bröllop. Vad gäller?
  • Wed 14 Aug 2019 23:46
    #1

    Sommarfin är allt från långklänning till shorts och flipflops. Ordagrant.

    En del kommer bära långklänning, en del jeans och festlig topp, nån coctailklänning, nån sommarklänning, nån jumpsuit, nån dräkt och nån balklänning och nån förra årets studentklänning... You name it...

    Klä dig som du vill helt enkelt

  • Wed 14 Aug 2019 23:56
    #2

    Tack snälla du!

  • Thu 15 Aug 2019 00:28
    #3

    Haha! Vi kanske ska på samma bröllop;)

    Har samma problem med vad jag ska ha på mig men köpte idag en klänning som är enfärgad men lång... säkert helt fel eller rätt. Dock har jag hört att det finns en regel kring bröllop: aldrig shorts.

    Lycka till!

  • Thu 15 Aug 2019 09:38
    #4

    Vi hade klädkod sommarfin på vårt bröllop. Vi gifte oss hemma i trädgården och hade festen där.

    Vissa killar hade kostym (och dog av svett) och vissa kortärmadskjorta och jeansshorts (som var mer lagom varmt)

    De flest tjejer hade knälång, färgglada eller mönstriga klänningar. Dock dök min styvsyrra upp i lång naturvit maxiklänning :P men man kunde ändå inte blanda ihop henne med bruden.

    Själv hade jag (bruden) en vit knälång spetsklänning från Nelly.com för 349 kr ;)

  • Thu 15 Aug 2019 11:36
    #5
    snutt skrev 2019-08-15 00:28:43 följande:

    Haha! Vi kanske ska på samma bröllop;)

    Har samma problem med vad jag ska ha på mig men köpte idag en klänning som är enfärgad men lång... säkert helt fel eller rätt. Dock har jag hört att det finns en regel kring bröllop: aldrig shorts.

    Lycka till!


    Vilket datum skall du dit? Vilken stad? Skulle ju vara så lustigt om det var samma!
  • Thu 15 Aug 2019 11:45
    #6

    I mina öron låter det som nåt du inte bär till vardags, nån typ av klänning med feststuk.

    Inte shorts och linne som är vardagskläder.

  • Thu 15 Aug 2019 12:11
    #7

    Prinsessmamman... 24/8 östergötland

  • Thu 15 Aug 2019 13:25
    #8
    snutt skrev 2019-08-15 12:11:52 följande:

    Prinsessmamman... 24/8 östergötland


    snutt skrev 2019-08-15 12:11:52 följande:

    Prinsessmamman... 24/8 östergötland


    Okej. Samma datum men inte i Östergötland
  • Thu 15 Aug 2019 14:16
    #9

    Alltid jobbigt med hemmasnickrade klädkoder. De enda som kan svara på frågan är faktiskt brudparet - och de borde varit mer tydliga i inbjudan!

  • Thu 15 Aug 2019 14:24
    #10
    +1
    K Kalle skrev 2019-08-15 14:16:42 följande:

    Alltid jobbigt med hemmasnickrade klädkoder. De enda som kan svara på frågan är faktiskt brudparet - och de borde varit mer tydliga i inbjudan!


    Instämmer. Många tycker att jag är en sorts polis när jag frågar om klädkod på bröllop vi gått på genom åren men sanningen är ju att det är så mycket enklare att komma rätt klädd än att spekulera på forum.

    Frågade brudparet om denna klädkod och deras förklaring var att om det skrev kavaj eller kostym så skulle många av hans släktingar inte komma för de hade nästan alltid bara jeans och t-shirt eller skinnjacka på sig... pratat med en del gäster och en del har mörk kostym av männen, en del chinos och skjorta, någon ska komma i udda kavaj och fluga... damerna har sagt allt från kortkort till lång klänning i sommarfärg. Jag har på mig folkdräkt i kyrkan. Har med en kort och en lång klänning i bilen att byta till middagen med då jag inte vill spilla ned dräkten ( behöver inte vara jag utan en gäst kan råka snubbla med sin tallrik på buffén). Ska tjuvkika i kyrkan å ta det som de flesta andra tolkat in i inbjudan.
Svar på tråden Klädsel: Sommarfin. Bröllop. Vad gäller?