• Anonym (Kaffedraken)

    Kopparspiral -> hormonspiral

    Hej på er!


    Jag skulle vilja veta era erfarenheter av att byta från kopparspiral till hormonspiral (Mirena). Hur gick det? fungerade det bra att byta? För-/nackdelar med bytet?


    Jag har kopparspiral just nu och har haft i snart 8 månader, men den fungerar inte alls för mig. Det jobbigaste är (den mer eller mindre) konstanta smärtan med kopparspiral, jag har ont vid mens, ägglossning, ja, typ jämt. Jag går som mest smärtfri och blödningsfri en vecka per menscykel, och detta tar kål på både sexliv och livskvaliteten överlag. Stänk-blödningarna är också frustrerande och gör sexlivet mindre kul.  


    Innan jag började använda kopparspiral käkade jag minipiller (Cerazette) och dom fungerade jättebra för mig. Enda problemet är att man ska komma ihåg att ta en tablett varje dag, därav bytet av preventivmedelTungan ute. Tänkte i den vevan att jag kunde testa ett hormonfritt och långtidsverkande alternativ, men det gick ju inget vidare. 


    Hur många av er som har/haft Mirena blev helt mensfria? Det skulle vara en positiv bieffekt för mig, och jag blev ju det när jag använde minipiller. Hade ni stänk-blödningar av Mirena? Hur länge i sådana fall? men framförallt, hade ni ont av hormonspiralen någon gång under menscykeln?    


     


    Sedan undrar jag också om man helst ska genomföra bytet koppar -> hormon under, eller kort efter mensen? Jag är obekväm med tanken att gå till barnmorskan när jag blöderRynkar på näsan Min barnmorska vill att jag ska göra det för att minimera risken för graviditet, men också för att min livmoderslemhinna ska vara tunn och förbli tunn under tiden jag har hormonspiral (minskar risken för oönskad graviditet tydligen) samt att livmodertappen är mer öppen under mens. (hade inga som helst problem att sätta in spiral när jag inte hade mens). 

  • Svar på tråden Kopparspiral -> hormonspiral
  • Anonym (Kaffedraken)

    Bytte utan problem från kopparspiral till hormonspiral (blödde massvis av koppar och fick järnbrist). Allt gick fint, mådde bra, blev fort fri från mens... men tyvärr också "befriad" från allt vad sexlust hette. Det tog ett halvår innan jag förstod sambandet och plockade ut hormonspiralen... puh. På en vecka var sexlusten tillbaka med råge... och den har inte dalat sen dess. För mig fungerar uppenbarligen inte hormoner (det var samma med p-piller i sena tonåren) och jag kommer hålla mig ifrån det i fortsättningen. Så byt... men var uppmärksam.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Koppar fungerade ibte på mig heller. Blödde 14 dagar fri 14 osv i ett år. Bytte till Kyleena å blev gravid (utomkvedshavandeskap) fick Mirena (läkaren sa att de va de bästa) blev gravid 7 månader senare även de med utomkvedshavandeskap. Så nu e jag steril 33 år gammal. Skulle därför aldrig rekommendera någon spiral!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Har aldrig haft koppar men har min andra Mirena nu. Har mens lika ofta men bara 1-3 dar och då så lite att det räcker med ett trosskydd om dan. Inga jobbiga biverkningar alls. Bra sexlust m.m.

Svar på tråden Kopparspiral -> hormonspiral