• Anonym (Övers­ättare­n)
    Thu 22 Aug 2019 04:56
    594 visningar
    26 svar
    26
    594

    Om jag momsregistrerar ett företag - kan det bli problem med soc?

    Jag har försörjningsstöd från och till sedan några år tillbaka. Jag "småjobbar" med lite av varje, både frilans och på timmar, och vissa månader kommer jag över normen, men oftast inte. Om inte kompletterar jag upp med försörjningsstöd. 

    Nu har jag börjat arbeta för en översättningsbyrå på uppdragsbasis. Själva jobbet går väldigt bra, och för en gångs skulle får jag användning för min långa universitetsutbildning i olika språk! MEN - nu kommer vi till problemet. Jag trodde att jag skulle få min ersättning i form av lön och att de skulle dra skatt, som vanligt (så har det varit när jag frilansat som journalist bland annat). Men de gör inte det, utan de kräver att jag ska momsregistrera mig på Skatteverket och skicka fakturor till dem, som ett företag!!!

    Kan det här ställa till det med soc? Att man inte får försörjningsstöd om man är "företagare" - fast det gäller så relativt liten omsättning på företaget? Typ några tusen i månaden, om ens det. Ett annat problem är att jag måste spara momsen som jag får från övrsättningsbyrån, och betala in den till Skatteverket varje kvartal. Då kommer jag ju att ha dom pengarna på kontot tills det är dags att föra över dem. Men FATTAR soc det? Eller kommer de bara att se att jag har pengar på kontot, och börja beskylla mig för bidragsfusk, eller dra av beloppet från nästa utbetalning, eftersom jag "har pengar"?

    Jag var så glad åt det här jobbet, men nu känns det som att det bara blev problem med det...

  • Svar på tråden Om jag momsregistrerar ett företag - kan det bli problem med soc?
  • Sharpe­r
    Thu 22 Aug 2019 11:25
    #11

    Jag använder mig utav hitte på siffror nu. Du tar 300:- i timmen för ett jobb och jobbar 5 timmar. Då blir det 300*5 sedan lägs momsen på, alltså 1500*1,25=1875 som du ska få betalt för. Momsen, i detta fallet 375:- ska betalas in till skatteverket, OM du inte haft inköp i ditt företag där momsen överskrider den moms du fått in. Tex så kanske du köper in papper för att kunna skriva ut fakturan. Ett paket a4 kanske kostar 261:- inklusive moms på 52:-. När du då redovisar momsen får du ta summan på försäljningsmomsen (375 och drar av summan på den moms du köpt in för (52 och i mitt exempel ska du då betala 323:- i moms till skatteverket.

    De 1500:- exklusive moms du fakturerade minus pappret på 209:- (261 med moms) är då din vinst 1291:- och den summan räknas din skatt på.

    Sne hur det blir med soc vet jag inte. Men jag förklarade ganska enkelt nu dock och väldigt små siffror.

  • Anonym (Övers­ättare­n) Trådstartaren
    Thu 22 Aug 2019 11:28
    #12
    Kjell2 skrev 2019-08-22 11:23:08 följande:
    Utan att ge mig in i en lång föreläsning om moms och skattelagstiftning så är det enkla svarat att kostnaden för de som vill ha jobbet utförd blir ungefär lika om de anställer dig eller anlitar dig som fakturerande egenföretagare. Du kommer också i slutändan få ungefär like mycket pengar.

    Skillnaden är att företaget som anställer dig slipper alla former av arbetsgivaransvar med allt från MBL, LAS till rehabansvar.

    Om du inte vill eller orka sätta dig in i allt kring moms, arbetsgivaravgift, aktieutdelning, bokföring odyl skulle jag verkligen rekommendera att anlitar en faktureringsfirma.
    Tack! Kanske ska kolla upp en sådan firma.

    En annan fråga: det här beloppet som jag gjort upp med firman om - en krona per ord - är det min "lön"? Ska jag lägga momsen OVANPÅ det? Så att jag kräver dem på 1,25 öre per ord?

    Nu känns det som att det blev mest problem med det här jobbet... 
  • Anonym (Övers­ättare­n) Trådstartaren
    Thu 22 Aug 2019 11:28
    #13
    Anonym (Översättaren) skrev 2019-08-22 11:28:17 följande:
    Tack! Kanske ska kolla upp en sådan firma.

    En annan fråga: det här beloppet som jag gjort upp med firman om - en krona per ord - är det min "lön"? Ska jag lägga momsen OVANPÅ det? Så att jag kräver dem på 1,25 öre per ord?

    Nu känns det som att det blev mest problem med det här jobbet... 
    1,25 KRONOR per ord, förstås!
  • Thu 22 Aug 2019 11:30
    #14
    Anonym (Översättaren) skrev 2019-08-22 11:28:17 följande:
    Tack! Kanske ska kolla upp en sådan firma.

    En annan fråga: det här beloppet som jag gjort upp med firman om - en krona per ord - är det min "lön"? Ska jag lägga momsen OVANPÅ det? Så att jag kräver dem på 1,25 öre per ord?

    Nu känns det som att det blev mest problem med det här jobbet... 
    Nej, det är inte din lön. Prata med en faktureringsfirma.

    Vad är alternativet mot att inte jobba, leva på soc resten av livet?


  • Anonym (Övers­ättare­n) Trådstartaren
    Thu 22 Aug 2019 11:34
    #15
    Kjell2 skrev 2019-08-22 11:30:09 följande:
    Nej, det är inte din lön. Prata med en faktureringsfirma.

    Vad är alternativet mot att inte jobba, leva på soc resten av livet?
    Vad blir min lön då? Det kan väl inte vara så att en krona per ord är INKLUSIVE moms? Då blir det ju nästan ingenting kvar till mig. 

    Nej, men det finns ju andra firmor som drar skatt och betalar ut lön. Så har alla tidningar gjort som jag frilansat för, när jag har sagt att jag inte har företag. Har aldrig varit något problem. Alternativet är alltså att försöka få jobb för någon annan.... Men dom här har bra och varierande uppdrag, från mitt älsklingsspråk...
  • Anonym (X)
    Thu 22 Aug 2019 11:40
    #16

    Får du ha företag och få soc?

  • Thu 22 Aug 2019 11:48
    #17
    Anonym (Översättaren) skrev 2019-08-22 11:34:10 följande:
    Vad blir min lön då? Det kan väl inte vara så att en krona per ord är INKLUSIVE moms? Då blir det ju nästan ingenting kvar till mig. 

    Nej, men det finns ju andra firmor som drar skatt och betalar ut lön. Så har alla tidningar gjort som jag frilansat för, när jag har sagt att jag inte har företag. Har aldrig varit något problem. Alternativet är alltså att försöka få jobb för någon annan.... Men dom här har bra och varierande uppdrag, från mitt älsklingsspråk...
    Om du som anställd får en krona på ord, så är det troligtvis efter preliminär skatt och arbetsgivaravgifter. Moms blir ointressant.

    Om du istället ska fakturerar en krona per ord som företag brukar priset vara utan moms.  Därefter ska du själv betala skatt och arbetsgivaravgift på det du tar ut ur företaget som lön.

    Anlita en faktureringsfirma och kolla med firman.
  • Anonym (Anna)
    Thu 22 Aug 2019 12:29
    #18

    Jag har använt Frilans finans i många år. Fungerar jättebra. Jag har också haft en enskild firma innan. Då du ska fakturera så pass lite tror jag verkligen det lönar sig för dig att betala lite provision till ex frilans finans istället för att starta firma.

  • Thu 22 Aug 2019 12:48
    #19

    Det är tyvärr ett vanligt problem. Det fungerar i princip inte att gå ifrån försörjningsstöd till eget företag. 

  • Thu 22 Aug 2019 12:50
    #20
    Anonym (Översättaren) skrev 2019-08-22 11:34:10 följande:

    Vad blir min lön då? Det kan väl inte vara så att en krona per ord är INKLUSIVE moms? Då blir det ju nästan ingenting kvar till mig. 

    Nej, men det finns ju andra firmor som drar skatt och betalar ut lön. Så har alla tidningar gjort som jag frilansat för, när jag har sagt att jag inte har företag. Har aldrig varit något problem. Alternativet är alltså att försöka få jobb för någon annan.... Men dom här har bra och varierande uppdrag, från mitt älsklingsspråk...


    Du måste ta reda på vad du får. Men normalt sätt pratar man alltid utan moms som företag. Men detta måste du ta reda på.

    Är det 1kr/ord exkl moms. Så fakturerar du 1,25kr per ord.

    Av dessa går då 0,25kr till moms.

    Då har du 1kr. På denna får du betala arbetsgivaravgifter så 1kr/1,3142=0,76kr. Så 0,24kr arbetsgivaravgifter.

    0,76kr är din bruttolön på denna betalar du skatt. Skulle gissa du inte betalar skatt då du tjärnar för lite men annars räkna på 25% så då är det 0,76*0,75=0,57kr.

    0,57kr är din lön efter skatt per ord.
  • Anonym (F)
    Fri 23 Aug 2019 09:29
    #21

    Enligt boken "Fattigfällan" får du inte ha ett registrerat företag om du får försörjningsstöd från soc. Det är en av de springande punkterna i den boken då personen som föll i fällan var just egenföretagare. Boken är dock från 2016 så det är inte dagsfärsk info. För tre år sedan var det inte så vanligt med företag som sköter fakturering och admin typ Frilans Finans så förhoppningsvis går det att lösa den vägen.

  • Anonym (kolt)
    Fri 23 Aug 2019 13:22
    #22
    Anonym (Översättaren) skrev 2019-08-22 04:56:58 följande:

    Jag har försörjningsstöd från och till sedan några år tillbaka. Jag "småjobbar" med lite av varje, både frilans och på timmar, och vissa månader kommer jag över normen, men oftast inte. Om inte kompletterar jag upp med försörjningsstöd. 

    Nu har jag börjat arbeta för en översättningsbyrå på uppdragsbasis. Själva jobbet går väldigt bra, och för en gångs skulle får jag användning för min långa universitetsutbildning i olika språk! MEN - nu kommer vi till problemet. Jag trodde att jag skulle få min ersättning i form av lön och att de skulle dra skatt, som vanligt (så har det varit när jag frilansat som journalist bland annat). Men de gör inte det, utan de kräver att jag ska momsregistrera mig på Skatteverket och skicka fakturor till dem, som ett företag!!!

    Kan det här ställa till det med soc? Att man inte får försörjningsstöd om man är "företagare" - fast det gäller så relativt liten omsättning på företaget? Typ några tusen i månaden, om ens det. Ett annat problem är att jag måste spara momsen som jag får från övrsättningsbyrån, och betala in den till Skatteverket varje kvartal. Då kommer jag ju att ha dom pengarna på kontot tills det är dags att föra över dem. Men FATTAR soc det? Eller kommer de bara att se att jag har pengar på kontot, och börja beskylla mig för bidragsfusk, eller dra av beloppet från nästa utbetalning, eftersom jag "har pengar"?

    Jag var så glad åt det här jobbet, men nu känns det som att det bara blev problem med det...


    Du är alltså en bidragsfuskare
  • Anonym (konsu­lent)
    Fri 23 Aug 2019 13:33
    #23
    AndreaBD skrev 2019-08-22 12:48:05 följande:

    Det är tyvärr ett vanligt problem. Det fungerar i princip inte att gå ifrån försörjningsstöd till eget företag. 


    Du menar nog det motsatta?
  • Fri 23 Aug 2019 15:24
    #24
    Anonym (konsulent) skrev 2019-08-23 13:33:22 följande:
    Du menar nog det motsatta?
    Nej.
  • Anonym (konsu­lent)
    Fri 23 Aug 2019 15:41
    #25
    AndreaBD skrev 2019-08-23 15:24:37 följande:
    Nej.
    Hur kan det inte fungera att gå från bidrag till egen försörjning?
  • Sat 24 Aug 2019 08:49
    #26
    Anonym (konsulent) skrev 2019-08-23 15:41:29 följande:
    Hur kan det inte fungera att gå från bidrag till egen försörjning?
    Därför att man i början inte tjänar tillräckligt för att kunna leva på det. Man brukar räkna med att det tar minst två år. Vad lever man på under den tiden? Bidrag får man inte längre då. 

    Nu utgår jag ifrån att man vill bygga upp ett företag som man sedan kan leva på. För TS är det kanske ännu mer komplicerat då hon kanske inte ens har möjlighet eller planer att kunna försörja sig helt med detta. 
Svar på tråden Om jag momsregistrerar ett företag - kan det bli problem med soc?