• Anonym (Elina­)
    Fri 23 Aug 2019 09:52
    3303 visningar
    29 svar
    29
    3303

    Inget preventivmedel?

    Jag börjar känna att jag är trött på att behöva ha preventivmedel, jag vill egentligen bara vara fri från allt det där, men samtidigt vill jag inte bli gravid.

    Jag vill inte ta hormoner då jag mår väldigt dåligt av dom, har provat alla möjliga ppiller, pstav etc. Har just nu kopparspiral men är orolig att även kopparen inte är så bra för kroppen egentligen, jag mår inte dåligt utav den vad jag vet, men tanken att tillföra kroppen en massa koppar känns inte bra då det är känt att för mycket koppar är en hälsorisk..

    Vad finns det för andra alternativ på preventivmedel?

    Och ni tjejer som inte har något alls, hur tänker/gör ni då? Använda kondom varenda gång?

  • Svar på tråden Inget preventivmedel?
  • Fri 23 Aug 2019 09:57
    #1
    +1

    Den mängden koppar är försumbar och gör ingen påverkan på kroppen. Det försurar miljön i livmodern så spermierna dör. Så använd spiralen du.

    Annars har du pessar som alternativ.

    Är du klar med barn? Då kan annars sterilisering vara ett alternativ.

  • Anonym (Kvinn­amedlu­st)
    Fri 23 Aug 2019 10:09
    #2
    -1 +1

    ...använder inget alls sen ett år tillbaka, har koll på min kropp, undviker penetrerande sex när jag är som mest fertil och kör avbrutet samlag eller ej beroende på tid i månaden. Har passerat 40+ också så jag är säkert mindre fertil. Att välja bort p.medel är det bästa jag gjort, jag har fått en helt annan aptit på sex och närhet!

  • Anonym (Tess)
    Fri 23 Aug 2019 10:15
    #3
    -1

    Min man o jag körde utan skydd i elva år utan att bli gravida. Han drog ut den varje gång (helt sjukt när jag tänker efter, han måste ha dragit ut den hundratals gånger). Sen ville vi ha barn, då slutade han dra ut den och vi blev gravida samma månad.

    Jag hade varit orolig för att inte kunna bli gravid eftersom vi kört oskyddat/avbrutet. En av mina vänner (hon är både plump och rätt dryg, och jag önskar att hon vore mer en bekant...) har gång på gång sagt till mig att vi måste vara sterila eftersom vi inte blivit gravida på alla dessa år.

    Så om man vågar fungerar avbrutet. Kanske inte för alla, men det gjorde det för oss.

  • Anonym (Steri­l)
    Fri 23 Aug 2019 10:17
    #4
    +1

    Om du lever i ett förhållande kan du ju fråga mannen om han vill sterilisera sig. Det gjorde jag för över 30 år sedan. Sexlusten påverkas inte. Min fru mådde inte bra av p-piller. Är 66 år nu och vi har sex en gång i veckan

  • Fri 23 Aug 2019 10:24
    #5

    Hormonfritt så är det kopparspiral, kondom, pessar, och kvinnlig kondom som gäller.
    Sedan finns ju de mindre tillförlitliga metoderna som avbrutet och "säkra" perioder.
    Och de permanenta versionerna av kvinnlig och manlig sterilisering.

    Bara du vet vad som passar i ditt liv, och vilka risker du är villig att ta.

    Det bästa är väl att du och partnern tar ett gemensamt snack om det här och kommer överens, kanske med en utbildad rådgivare som kan ge dig vetenskapligt baserade riskbedömningar och inte bara "jag gjorde si eller så i 10 år och vi blev aldrig gravida".

  • Anonym (Bee)
    Fri 23 Aug 2019 12:25
    #6
    Anonym (Elina) skrev 2019-08-23 09:52:44 följande:

    Jag börjar känna att jag är trött på att behöva ha preventivmedel, jag vill egentligen bara vara fri från allt det där, men samtidigt vill jag inte bli gravid.

    Jag vill inte ta hormoner då jag mår väldigt dåligt av dom, har provat alla möjliga ppiller, pstav etc. Har just nu kopparspiral men är orolig att även kopparen inte är så bra för kroppen egentligen, jag mår inte dåligt utav den vad jag vet, men tanken att tillföra kroppen en massa koppar känns inte bra då det är känt att för mycket koppar är en hälsorisk..

    Vad finns det för andra alternativ på preventivmedel?

    Och ni tjejer som inte har något alls, hur tänker/gör ni då? Använda kondom varenda gång?


    Jag använder inget preventivmedel och har inte gjort under större delen av mitt liv. Utom när jag inte har haft något förhållande då jag kört kondom.

    Jag kör dels alltid avbrutet samlag oavsett var i menscykeln jag är, (ifall att jag har räknat fel på ägglossning).
    Jag har också koll på min ägglossning via app och undviker helt penetrerande sex under 3 dagar före + ägglossningsdag eller kompletterar med kondom.
    Har istället typ oralsex/smeksex då jag vet att det är extra risky.

    Funkar utmärkt. 
  • Anonym (Bee)
    Fri 23 Aug 2019 12:28
    #7
    Anonym (Tess) skrev 2019-08-23 10:15:14 följande:

    Min man o jag körde utan skydd i elva år utan att bli gravida. Han drog ut den varje gång (helt sjukt när jag tänker efter, han måste ha dragit ut den hundratals gånger). Sen ville vi ha barn, då slutade han dra ut den och vi blev gravida samma månad.

    Jag hade varit orolig för att inte kunna bli gravid eftersom vi kört oskyddat/avbrutet. En av mina vänner (hon är både plump och rätt dryg, och jag önskar att hon vore mer en bekant...) har gång på gång sagt till mig att vi måste vara sterila eftersom vi inte blivit gravida på alla dessa år.

    Så om man vågar fungerar avbrutet. Kanske inte för alla, men det gjorde det för oss.


    Har varit exakt likadant för mig. Har under flera år, då graviditet inte gjorde så mycket, kört avbrutet även under ägglossning utan att bli gravid. När vi sen ville ha barn gick det hur lätt som helst. Det är en säkrare metod än man tror.

    Med det sagt så är det ju bra att ha koll på ägglossning och vara extra försiktig då om man vill vara 100% säker.
  • Fri 23 Aug 2019 14:44
    #8
    Anonym (Kvinnamedlust) skrev 2019-08-23 10:09:16 följande:

    ...använder inget alls sen ett år tillbaka, har koll på min kropp, undviker penetrerande sex när jag är som mest fertil och kör avbrutet samlag eller ej beroende på tid i månaden. Har passerat 40+ också så jag är säkert mindre fertil. Att välja bort p.medel är det bästa jag gjort, jag har fått en helt annan aptit på sex och närhet!


    Det sista där kan jag så abolut skriva under på !
  • Anonym (Elina­) Trådstartaren
    Fri 23 Aug 2019 14:56
    #9
    Anonym (Bee) skrev 2019-08-23 12:25:08 följande:

    Jag använder inget preventivmedel och har inte gjort under större delen av mitt liv. Utom när jag inte har haft något förhållande då jag kört kondom.

    Jag kör dels alltid avbrutet samlag oavsett var i menscykeln jag är, (ifall att jag har räknat fel på ägglossning).

    Jag har också koll på min ägglossning via app och undviker helt penetrerande sex under 3 dagar före + ägglossningsdag eller kompletterar med kondom.

    Har istället typ oralsex/smeksex då jag vet att det är extra risky.

    Funkar utmärkt. 


    Vad är det för app? Vill gärna prova denna! Alla säger dock att det är så risky för att jag är ung och superfertil, är 25 och min kille 30. Vi vill ha barn i framtiden men inte nu..
  • Anonym (Elina­) Trådstartaren
    Fri 23 Aug 2019 14:57
    #10
    -1
    Fjäril kär skrev 2019-08-23 09:57:55 följande:

    Den mängden koppar är försumbar och gör ingen påverkan på kroppen. Det försurar miljön i livmodern så spermierna dör. Så använd spiralen du.

    Annars har du pessar som alternativ.

    Är du klar med barn? Då kan annars sterilisering vara ett alternativ.


    Nej, har Inga barn alls men vill ha i framtiden! Men vad jag läst så får vi redan i oss koppar i typ all livsmedel och vatten, så extra koppar i kroppen är inte att föredra enligt många. Och jag vet inte, men jag blir nojig att det kan påverka min kropp väldigt negativt..
Svar på tråden Inget preventivmedel?