• Anonym­sju
    Tue 27 Aug 2019 16:23
    1025 visningar
    14 svar
    14
    1025

    Jobba på förskola outbildad tills man är färdig utbildad?

    Hej, jag vill utbilda mig till förskolelärare, men måste vänta till nästa höst. Jag har ett helt ok jobb nu, men funderar på att försöka söka jobb på förskola nu och jobba med det fram till att jag har möjlighet att utbilda mig.

    Min fråga - tror nu det går att få jobba på förskola utan utbildning med anledning att man ska utbilda sig. Jag har själv en snart 2 åring som precis börjat på förskolan, jag vill ju att det ska vara kompetenta och kunniga vuxna som tar hand om honom. Så jag har full förståelse och tycket det är bra att man vill ha utbildad personal inom förskolan.

    Men jag är genuint intresserad och vill verkligen arbeta på förskola som utbildad, men måste som sagt vänta, så tror ni det är möjligt att få jobb ändå?

  • Svar på tråden Jobba på förskola outbildad tills man är färdig utbildad?
  • Tue 27 Aug 2019 17:36
    #1

    Att få ett vikariat är säkert inte omöjligt.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Tue 27 Aug 2019 21:09
    #2
    Sisisisi skrev 2019-08-27 17:36:26 följande:

    Att få ett vikariat är säkert inte omöjligt.


    Nej men jag vill ju helst jobba efter att schema ändå.
  • Tue 27 Aug 2019 21:39
    #3
    Anonymsju skrev 2019-08-27 21:09:14 följande:

    Nej men jag vill ju helst jobba efter att schema ändå.


    Det brukar man göra om man har ett vikariat. Dock inte om man är timvik.
    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Tue 27 Aug 2019 21:48
    #4
    Sisisisi skrev 2019-08-27 21:39:18 följande:

    Det brukar man göra om man har ett vikariat. Dock inte om man är timvik.


    Jaha, trodde det va att man bara får ströjobb lite när som helst, att dom kan ringa på morgonen och be en komma in.
  • Tue 27 Aug 2019 21:48
    #5

    Jag är vikarieansvarig på förskolan där jag jobbar å kan berätta hur det går till hos oss. Om du inte har ngn erfarenhet alls kan du inte få ett vik på timmar. Men du kan vara en timvikarie till en början. Få ringer jag in dig när någon är ledig/sjuk/vab å du får jobba de timmar du blir tilldelad. Till en början får du enkla uppgifter å är sällan helt ensam med barnen. Är du duktig, kan jobba mycket å visar intresse kan du när det blir ett ledigt vik bli erbjuden att jobba på fasta timmar. Kanske behöver vi någon som kan jobba måndagar 7-15 tex successivt får du fler timmar å om du är riktigt bra blir du troligtvis erbjuden ett längre vikariat på upp till 6 månader åt gången allt mellan 40-80% väldigt sällan heltid dock...

  • Tue 27 Aug 2019 21:49
    #6

    Har arbetat på tre förskolor och där har det varit en blandning av förskollärare, barnskötare och outbildade. Vanligtvis har de utan någon utbildning jobbat på ettårsvikariat, men finns även de som haft fast tjänst.

  • Tue 27 Aug 2019 21:53
    #7

    Råder dig att börja arbeta i vikariepoolen. Visst kan du bli inringd lite närsomhelst men ibland nån vecka med fasta tider också. Du kommer inte att få någon fast tjänst som outbildad och ett långt vikariat blir nog svårt också. Att arbeta som en vikarie som hoppar runt på flera ställen är en bra erfarenhet inför studierna.

  • Anonym­sju Trådstartaren
    Wed 28 Aug 2019 05:17
    #8
    Fröken Maria skrev 2019-08-27 21:48:45 följande:

    Jag är vikarieansvarig på förskolan där jag jobbar å kan berätta hur det går till hos oss. Om du inte har ngn erfarenhet alls kan du inte få ett vik på timmar. Men du kan vara en timvikarie till en början. Få ringer jag in dig när någon är ledig/sjuk/vab å du får jobba de timmar du blir tilldelad. Till en början får du enkla uppgifter å är sällan helt ensam med barnen. Är du duktig, kan jobba mycket å visar intresse kan du när det blir ett ledigt vik bli erbjuden att jobba på fasta timmar. Kanske behöver vi någon som kan jobba måndagar 7-15 tex successivt får du fler timmar å om du är riktigt bra blir du troligtvis erbjuden ett längre vikariat på upp till 6 månader åt gången allt mellan 40-80% väldigt sällan heltid dock...


    Okej, låter ju ändå helt okej. Jag tänker lite på hur jag ska lägga upp det praktiskt.. rent spontant Känn er jag att jag måste ju säga upp mig från mitt nuvarande arbete för att kunna hoppa in när som helst på en förskola. Sedan har jag ju en son som går på förskola nu, och sån är så nitiska med vilka tider han ska gå och dom vill veta det helst 2 veckor innan. Förstår inte hur jag ska få ihop det?
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Wed 28 Aug 2019 05:18
    #9
    Natta89 skrev 2019-08-27 21:49:35 följande:

    Har arbetat på tre förskolor och där har det varit en blandning av förskollärare, barnskötare och outbildade. Vanligtvis har de utan någon utbildning jobbat på ettårsvikariat, men finns även de som haft fast tjänst.


    Okej, då är det inte helt omöjligt. Tack för svar :)
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Wed 28 Aug 2019 05:20
    #10
    AnkiC skrev 2019-08-27 21:53:35 följande:

    Råder dig att börja arbeta i vikariepoolen. Visst kan du bli inringd lite närsomhelst men ibland nån vecka med fasta tider också. Du kommer inte att få någon fast tjänst som outbildad och ett långt vikariat blir nog svårt också. Att arbeta som en vikarie som hoppar runt på flera ställen är en bra erfarenhet inför studierna.


    Ja känner också att der är en bra erfarenhet inför studierna och för att testa på. Jag skrev här ovan att jag bara inte vet hur jag ska lägga upp det praktiskt. Känner spontant att jag ska säga upp mig från mitt nuvarande arbete, men sen går ju sonen på förskola nu, och dom är så nitiska med vilka tider han ska gå, och det vet jag ju inte då så långt i förväg.
  • Wed 28 Aug 2019 06:02
    #11
    Anonymsju skrev 2019-08-28 05:20:56 följande:

    Ja känner också att der är en bra erfarenhet inför studierna och för att testa på. Jag skrev här ovan att jag bara inte vet hur jag ska lägga upp det praktiskt. Känner spontant att jag ska säga upp mig från mitt nuvarande arbete, men sen går ju sonen på förskola nu, och dom är så nitiska med vilka tider han ska gå, och det vet jag ju inte då så långt i förväg.


    Fast man får vara springvikarie och ha barn på förskola förstås. De om någon måste förstå situationen. Det är bara att förklara från början att du kan bli uppringd och meddelar tiden för sonen samma dag. Du kan ju sätta upp ett preliminärschema på typ 7-17 och så justerar du tiden när du får reda på dina arbetstider. De kan inte neka dig. Vi har haft föräldrar som arbetar så hos oss. Inga problem.
  • Thu 5 Sep 2019 10:54
    #12

    På förskolan där min dotter gick, så nästan hälften av personal var outbildade och just höll på med studier, så jag skulle säga att det är väldigt möjligt att göra så som du vill. Lycka till!

  • Wed 11 Sep 2019 08:56
    #13

    Jag skulle dock inte råda dig att säga upp dig från ett fast jobb för att hoppa in som timvikarie eftersom det kan vara väldigt varierat vilken inkomst du får då. Speciellt i början innan de känner till dig på förskolorna. Om du studerar på distans sedan så kan du hoppa in på timmar samtidigt om du vill.

  • Anonym­sju Trådstartaren
    Wed 11 Sep 2019 21:05
    #14
    Guldbarb skrev 2019-09-11 08:56:02 följande:

    Jag skulle dock inte råda dig att säga upp dig från ett fast jobb för att hoppa in som timvikarie eftersom det kan vara väldigt varierat vilken inkomst du får då. Speciellt i början innan de känner till dig på förskolorna. Om du studerar på distans sedan så kan du hoppa in på timmar samtidigt om du vill.


    Jag står just nu i det valet. Jag känner verkligen att jag vill jobba på förskola, och jag vantrivs på mitt jobb just nu. Det är 1 år kvar till jag kan hoppa på utbildningen om jag nu kommer in.

    Jag vet inte om jag står ut 1 år på mitt nuvarande arbete. Jag har varit i kontakt med förskolechefen för min kommun och hon ville verkligen jag skulle bli vikarie, och hon livade mig att är jag duktig så får jag lätt ett längre vikariat på samma ställe.
Svar på tråden Jobba på förskola outbildad tills man är färdig utbildad?