• Wed 28 Aug 2019 07:30
    490 visningar
    11 svar
    11
    490

    Förlossningsdepression?

    Hej. Min son är 10 veckor gammal och är ett väldigt gnälligt barn. Han är oftare gnällig än glad. Tyckte de blev värre när han fyllde 2 månader då han helt plötsligt hatar vagnen som han älskade förut . Han ligger aldrig själv längre han kan underhålla sig själv max 15 min sen börjat han gnälla igen . Blöjjan e torr magen e mätt men endå så

    Är de gnäll hela tiden. Är de bara på sociala medier där deras barn kan ligga lugna o le 24/7 ? Är de jag som gör nått fel ?? Jag börjar må dåligt o gråter rätt ofta nu för jag känner att jag kanske är en dålig mamma ? Jag o maken har tjafsat rätt mkt sen han föddes pga alla hormoner och all förändring. Inland tänker jag att han kanske är så för pga våra tjafffs. Har sånn ångest!! Han hatar att ligga på Mage o träna nacke . Bara gråter av att ligga på mage så jag blir orolig att han inte ska vara stadig i nacken när han ska kunna de.... är de bara min bebis som är såhär eller finns de andra där ute som känner igen sig?

  • Svar på tråden Förlossningsdepression?
  • Wed 28 Aug 2019 09:27
    #1

    Det är fullt normalt att ett barn är gnälligt, bara att anpassa sig och ge mycket närhet om det hjälper. Det handlar inte alls om något ni gör fel, bara att barn är olika och det är inte standard att de ligger nöjda själva längre stunder. Barn som inte gillar att ligga på mage blir ändå starka i nacken, bär du runt på honom så blir det också backträning. Försök slappna av lite, fortsätter du må dåligt så sök hjälp hos BVC! Lycka till!

  • Wed 28 Aug 2019 10:40
    #2

    kan det vara så att du plockar upp honom varje gång han gnäller?? Min dotter plockade jag upp varje gång hon gnällde (då nyss bytt på, matad och fått massa uppmärksamhet) så fort jag la ner henne så började hon skrika.. BVC gav tipset att inte plocka upp varje gång så hon inte lär sig att bara för att hon gnäller och skriker så kommer jag springandes och plockar upp henne. Prövade att inte plocka upp henne varje gång, var jobbigt i 2 dagar med mycket gnäll och skrik, men nu så är hon inte alls gnällig, endast när hon vill ha något (närhet, ny blöja, mat, nappen etc)

  • Wed 28 Aug 2019 11:24
    #3

    Båda mina barn har velat vara konstant på armen eller iaf i närheten och se mig. Aldrig har de legat själva på golvet. Jag vet ett fåtal såna bebisar men majoriteten bebisar vill ju ha närhet. Helt naturligt.

    Och man ska inte tro sånt man ser på sociala medier är verkligheten. Deras bebisar kanske har legat på golvet i tre sekunder och det kan ha varit de lugnaste tre sekunderna på hela dagen. Ingen lägger upp sånt som är jobbigt, det är en gravt redigerad bild av verkligheten du ser på sociala medier.

  • Wed 28 Aug 2019 11:25
    #4

    Men sök stöd om du mår dåligt. Prata med barnmorska på bvc eller mvc. Prata om det som är jobbigt med bebisen och Berätta att du känner dig deprimerad så du kan få hjälp.

  • Wed 28 Aug 2019 11:28
    #5

    Mina barn låg bara på magen korta stunder i taget och de utvecklades fint. jag fick ligga på magen bredvid och peppa.

    Kom också ihåg att allt utvecklas och förändras så fort när de är sådär små. Om en-två veckor kanske han älskar vagnen.

    Ta hand om dig!

  • Mon 2 Sep 2019 21:24
    #6

    Känner igen mig så i det du skriver! Alla barn är olika, min dotter har varit väldigt gnällig och spenderade helst all sin första tid i min famn. Blivit bättre och bättre med tiden, jag har valt att alltid ha henne nära vilket tillslut gjorde att hon själv tryggt började ?söka sig bort?, 11månader idag. Numera leker hon själv men kommer över till mig ibland för att tanka lite närhet genom att sitta i famnen eller pussas.

    Hon HATADE btw också att ligga på mage, jag fick rådet av bvc att lägga henne på mage 30sekunder om dagen och att det skulle räcka. Ökade med tiden och vid 5månader började hon gilla det (ibland)! Vagnen avskydde hon också, funkade att ha babyskyddet som vagn ibland eller helst bärsele, hon bodde typ i sin bärsele först 4månaderna, blev bättre när vi bytte till sittdelen, vi bytte redan vid 4mån och köpte då en inovi sittdyna med kanter som stöttade henne.

    Kan rekommendera en app som heter ?VäxaUppOchUpptäckaVärlden/ the wonder weeks? där kan man följa när bebisen är i ett utvecklingssprång, de brukar vara gnälligare då. Hjälpte mig och min kille mkt att kunna se att hon typ ?förväntades? va jobbigare vissa perioder, då kunde vi typ stålsätta oss och gemensamt rikta in oss på att nu blir det en tuffare period. Under dessa perioder sov hon oftast sämre, var mammigare, ville amma tätare och allmänt gnällig.

    Jag och min sambo bråkade otroligt mkt de första månaderna, vi pratade igenom allt, hur vi kände och varför, sen bestämde vi oss för att bl.a kramas varje dag innan han gick till jobbet och direkt när han kom hem, oavsett att lilltjejen blev sur. Allt blir oftast bättre med tiden! Kärlek och styrka till dog ts, vet hur tufft det är <3

  • Mon 9 Sep 2019 21:44
    #7

    Tack för era svar! <3. Han börjar bli lite gladare nu. Fyller 3 månader om 10 dagar. Men han kan fortfarande inte lyfta på huvudet när han ligger på mage.. vilket inte blir länge då han hatar ligga på mage . Men min fråga är, ska jag vara orolig över detta ? Att han inte lan lyfta på huvudet när han ligger på

    Magen ?

  • Wed 11 Sep 2019 12:30
    #8
    ElissaLevin skrev 2019-09-09 21:44:44 följande:

    Tack för era svar! <3. Han börjar bli lite gladare nu. Fyller 3 månader om 10 dagar. Men han kan fortfarande inte lyfta på huvudet när han ligger på mage.. vilket inte blir länge då han hatar ligga på mage . Men min fråga är, ska jag vara orolig över detta ? Att han inte lan lyfta på huvudet när han ligger på

    Magen ?


    Prata med bvc om du är orolig. Troligen är han helt normal. Men bvc sköterskorna vet med säkerhet.
  • Thu 12 Sep 2019 23:03
    #9

    Vårt barn älskade också vagnen den första tiden för att sedan på bara någon dag inte gilla att ligga där alls och då blev det selen. Lösningen var att höja ryggstödet (det var en kronan) så att hon kunde se sig omkring och då låg hon där nöjd igen. Vi lade en rullad filt och satte på sidorna så hon inte gled av.

    Efter några månader var det dags igen och då testade vi att vända fram sätet och så blev allt frid och fröjd igen. Det är bara testa sig fram och använd er kreativitet

  • Sat 21 Sep 2019 06:20
    #10

    Hej!

    Låter som att du har det lite tufft! Att bli mamma är inte alltid så mysigt och härligt som man kanske haft bilden av.

    Men du kan få bra hjälp! På Bvc kan de hjälpa dig om du känner dig nedstämd. Vilket inte alls är konstigt om du umgås med en gnällig bebis hela dagarna, är orolig och inte så mycket stöd från sambon.

    Att ligga på mage är det många bebisar som inte tycker om. I början kan man köra 10 sekunders pass flera gånger/dag. Då är det ok att de är lite gnälliga. Sen ökar man till 15 sekunder osv.

    Ett annat tips är att skaffa en bärsele typ ergobaby eller Tula. Eller en bärsjal som du kan ha bebisen i. Då får bebisen närheten den verkar vilja ha och du kan få händerna lite mera fria. Finns en jättebra grupp på Fb som heter bärsjalar där man kan fråga allt och sjalar och selar!

    Sen funderar jag på om din bebis kan ha ont i magen? Ammar du?

    Min lillkille var supergnällig innan jag fattade att jag inte kunde äta vad som helst. Fick till sist utesluta lök, broccoli, ärtor, bönor,linser, blomkål, ostbågar.

    Efter att jag slutat med lök märkte jag att han blev mindre gnällig. Om jag sedan råkade äta något ?fel? kom gnället efter några timmar och då förstod jag oftast vad som var orsaken.

    Långt inlägg, men jag vill ändå avsluta med att säga att du inte alls är en dålig mamma! Berätta om din oro för BVC! Du är inte ensam! Jag känner igen mig i det du berättar.

    Lycka till och berätta gärna hur det går! ??

  • Sat 21 Sep 2019 06:52
    #11
    ElissaLevin skrev 2019-09-09 21:44:44 följande:

    Tack för era svar! <3. Han börjar bli lite gladare nu. Fyller 3 månader om 10 dagar. Men han kan fortfarande inte lyfta på huvudet när han ligger på mage.. vilket inte blir länge då han hatar ligga på mage . Men min fråga är, ska jag vara orolig över detta ? Att han inte lan lyfta på huvudet när han ligger på

    Magen ?


    Prova lägg lillen på mage på din mage så kanske han lyfter huvudet lite för att titta på dig. Prova även att lägga över knät så tränas nacken. Jag la en nackkudde under bröstet på min son för att han skulle komma upp lite och kunna se lite mer. Nu vänder han sig själv från rygg till mage så behöver inte tänka på det, han är 14 veckor.
Svar på tråden Förlossningsdepression?