• Wed 28 Aug 2019 09:05
    316 visningar
    2 svar
    2
    316

    Säga upp mig eller tjänstledigt?

    Jag fattar inte varför! Jag trivs inte på jobbet. Jag jobbar inom bygg. Gjort det i 12 år typ. Jag har yrkesbevis. Jag minns när jag började. Dagen va spännande och jag åkte runt på olika jobb i Göteborg. Hämtade material och åkte till massa olika ställen och greja. Det va givande och jag tyckte det va roligt! Nu 10 år senare är det så himla tråkigt. Jag får sällan kontakt med andra på jobbet. Och det känns som om mina kollegor inte tycker om mig. Chefen trycker på att det skall göras så snabbt. Måndagen på byggmötet sa platschefen: blev ni klara där i fredags? jag: nej det blir nån dag senare för jag har varit sjuk två dagar. Han: okej då ligger ni lite efter (Två dagar alltså för jag hade varit sjuk). Två dagar senare när jag började på nästa etapp så sa chefen : vi ligger en vecka efter! Liksom så stressigt. Jag har månadslön men behöver jobba som om jag går på ackord. Ingen chef innan har klagat på mitt tempo och nu jobbar jag för dåligt? Ingen kollega frågar hur jag mår eller vad jag gör på fritiden( Om jag inte frågar först ).. Det känns så fel och vara där! Ena kollegan är typ otrevlig mot mig och väldigt jobbig bara. Han är på mig så fort jag gör något litet fel. Det är stora byggen så lite små svårt och hålla kolla på varje liten detalj. Men han själv gör fel och då är det plötsligt vi. Han har varit jätte jobbig. Jätte svårt och förklara. Men de är små saker hela tiden som är så onödiga och störande. Typ ett exempel. Han använder ett verktyg. Går där ifrån. Jag mötet honom för att använda verktygen. Han: Du får flytta på det för det är i vägen för honom där. Okej? Typ flytta de själv kanske?? Han be mig göra saker och tex. Jag slängde typ 800kg av en grej i en container 70 meter bort. När jag va klar hade han gjort 1,5 kvm av en sak. Och sen klagar han på mig när jag typ ställer en grej i hallen och han vill ha de i korridoren. Han själv ställer saker på olika ställen. Det är precis som han går och väntar å söker efter tillfällen å kunna säga till mig. Han gör själv fel. Bara några exempel! Innan detta jobbet va jag arbetslös och sökte kanske 10-15 olika jobb utan nån framgång. Och på nyheterna säger dom att en lågkonjuktur är på ingång. Jag tänkte börja plugga i januari. Är så trött på firman jag jobbar för så vill egentligen inte ha med den å göra. MEN! Jag får pengar där ifrån. Och säger jag upp mig så har jag inget. Men har sparat så jag klarar mig nått år. Fast om jag tar tjänstledigt så har jag ju något att falla tillbaka till. Vill så himla gärna vara ledig fram till jag förhoppningsvis börjar plugga. Men de går ju bara om jag säger upp mig. För annars får jag ta tjänstledigt i januari? Hur skall jag göra? Jag har bara nämt några exempel. Det finns fler. Men stämningen är jätte stel och det känns som om dom bara vill att jag tjänar pengar till chefen(kollegan har en familjerelation till chefen). Självklart vill alla tjäna pengar. Men det är så himla opersonligt. Det är bara Pengar pengar pengar.. Jag menar absolut inte att jag skall stå i centrum hela tiden och dom skall fråga mig massor. Men liksom typ ett hur är läget och vad hitta du på igår är väl endå inte så mycket begärt? Jag menar bara att det känns som dom seriös inte bryr sig ett piss om mig. Vad göra?

    Tack.

  • Svar på tråden Säga upp mig eller tjänstledigt?
  • Wed 28 Aug 2019 09:20
    #1

    Sök nytt jobb innan du säger upp dig, du är mer attraktiv på arbetsmarknaden om du har ett jobb.

  • Wed 28 Aug 2019 09:22
    #2

    Det är inte ens säkert att du får tjänstledigt, alla kollektivavtal medger inte det.
    Staten ger tjänstledigt för att testa annan tjänst men det är en av få.
    Kommun och landsting tex gör inte det.

    Så kolla först vilka möjligheter du har. Sen håller jag med ovanstående, det är bättre att ha ett jobb än att inte ha ett jobb. Säger du upp dig själv har du dessutom karens hos a-kassan.

Svar på tråden Säga upp mig eller tjänstledigt?