• Seahunter87

    Verkställighet

    Hej,

    Jag har 2 barn som är 5 år och 2 år och har gått igenom familjerätten och tingsrätten eftersom min ex hon vill ha ensam vårdnaden till båda barnen.

    Vi har haft ett avtal från tingsrätten att det är gemensamt vårdnad som va min önskemål.

    I nu läget min ex har inte respekterat avtalet och dessutom jag har inte fått mina barn för snart 2 månader... Hennes anledning är att hon tror att barnen skall fara illa hos mig då har jag pratat med båda socialtjänsten och familjerätten och fått inget svar eftersom vi har ett avtal som måste följas.

    Jag har frågat efter Verkställighet och det är ju godkänt nu.

    Min fråga är hur stora är hennes chanser att undvika böter och inte lämna barnen igen?

    Tack ????

  • Svar på tråden Verkställighet
  • Kjell2
    Seahunter87 skrev 2019-08-28 12:11:49 följande:

    Ja vi har ett avtal från tingsrätten.

    Jag har advokat.


    Vad står i avtalet om umgänge?

    Ta hjälp av din advokat


  • Seahunter87

    Har haft samtal från polisen och har fått veta att min ex har anmält mig för misshandel.

    Jag har fått svar att min son sa emot händelsen och att ärenden är avslutat.

    Sjukt att man kan göra så mot sina barn...

  • Giftskåneman
    Seahunter87 skrev 2019-08-28 16:53:58 följande:

    Har haft samtal från polisen och har fått veta att min ex har anmält mig för misshandel.

    Jag har fått svar att min son sa emot händelsen och att ärenden är avslutat.

    Sjukt att man kan göra så mot sina barn...


    Mm, meddela soc
  • Anonym (Soc.)
    Seahunter87 skrev 2019-08-28 16:53:58 följande:

    Har haft samtal från polisen och har fått veta att min ex har anmält mig för misshandel.

    Jag har fått svar att min son sa emot händelsen och att ärenden är avslutat.

    Sjukt att man kan göra så mot sina barn...


    Som jag trodde. Var dock medveten om att socialtjänsten kan bedöma att skyddsbehov kvarstår även om åklagaren rent straffrättsligt bedömer att det inte finns underlag för en fällande dom.
  • Anonym (Soc.)
    Giftskåneman skrev 2019-08-28 16:58:32 följande:

    Mm, meddela soc


    Socialtjänsten är självklart redan inblandade och är de som rått mamman att inte lämna barn för umgänge. Deras utredning fortgår och är fristående från polisutredningen.
  • nejmenhej
    Giftskåneman skrev 2019-08-28 12:22:30 följande:

    Men se upp, barnen kan bli omhändertagna av soc om ni har stora samarbetssvårigheter som drabbar barnen, vilket man nog får säga här när du inte får träffa dem


    Lite offtopic kanske, men socialtjänsten omhändertar inte barn pga samarbetssvårigheter hos föräldrarna!!! (Då hade samhället haft betydligt fler placerade barn där ute...)
  • Seahunter87

    Hon har ju ingen rätt att stoppa umgänge speciellt när hon har ju nekat avtalet många gånger och följer hennes personliga behöv t ex att hon har introducerat en ny man till mina två barn utan att säga något till mig ( jag har fått veta från min son att hon gör så) då han va orolig att han ska förlora mig som pappa...

    Vi har ju gemensamt vårdnad och vi kom överens hur umgänge ska ske...

    Jag bryr mig inte om vad gör hon med sitt liv men vill absolut inte att mina barn skall fara illa speciellt när även hennes granne har anmält henne för att hon skriker på barnen jämt så det hörs...

  • Giftskåneman
    nejmenhej skrev 2019-08-28 20:26:59 följande:

    Lite offtopic kanske, men socialtjänsten omhändertar inte barn pga samarbetssvårigheter hos föräldrarna!!! (Då hade samhället haft betydligt fler placerade barn där ute...)


    Jodå
  • Kjell2
    Seahunter87 skrev 2019-08-28 20:34:21 följande:

    Hon har ju ingen rätt att stoppa umgänge speciellt när hon har ju nekat avtalet många gånger och följer hennes personliga behöv t ex att hon har introducerat en ny man till mina två barn utan att säga något till mig ( jag har fått veta från min son att hon gör så) då han va orolig att han ska förlora mig som pappa...

    Vi har ju gemensamt vårdnad och vi kom överens hur umgänge ska ske...

    Jag bryr mig inte om vad gör hon med sitt liv men vill absolut inte att mina barn skall fara illa speciellt när även hennes granne har anmält henne för att hon skriker på barnen jämt så det hörs...


    Har ni ett fastställt umgängesavtal och hur ser det schemat ut?

    Finns inget blir det svårt att kräva verkställighet.
  • Kjell2
    Seahunter87 skrev 2019-08-29 12:19:11 följande:

    Vi har ju fastställt umgänge avtal som måste följas.

    Verkställighet är godkänd och skall prövas.


    Godkända av vem och vem ska pröva?

    Vad säger din advokat?
  • Seahunter87

    Eftersom jag frågade för verkställighet då hade jag kontakt med tingsrätten nyligen och fått veta att tingsrätten utfärdat en stämning gentemot henne, således att mitt yrkande om verkställighet kommer att prövas.

  • nejmenhej
    Giftskåneman skrev 2019-08-29 00:06:22 följande:
    Jodå
    Nej! 
    Omhändertas ett barn med två vårdnadshavare så föreligger andra grunder än att föräldrarna har samarbetssvårigheter! Du som säger emot mig får gärna ge exempel på rättsfall så ditt inlägg får lite tyngd.
Svar på tråden Verkställighet