• Thu 29 Aug 2019 17:56
    701 visningar
    4 svar
    4
    701

    Skriva över lån och hus på exet nya sambo.

    Någon som är insatt i detta ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag.

    Jag och ex maken separerade för flera pr sedan. Vi köpte ett hus ihop när vi fortfarande var tillsammans.

    Han har nu sambo och hon bor där.

    Jag vill att hon tar över halva lånet och huset som står på mig.

    Hur går det till? Om banken går med på att skriva över lånet på henne, hur går det till med lagfarten?

    Hur bär jag mig åt?

    Behöver Hon betala mig nått? Tänker speciellt på lagfarten.

    Någon som gjort detta?

  • Svar på tråden Skriva över lån och hus på exet nya sambo.
  • Ful Anka
    Fri 30 Aug 2019 11:33
    #1

    Du menar alltså att han aldrig har köpt ut dig? Ni separerade ju för flera år sen skriver du? Vilken röra.


    This is my life and I don't care
  • sextio­talist
    Fri 30 Aug 2019 11:39
    #2
    Iansmamma07 skrev 2019-08-29 17:56:59 följande:

    Någon som är insatt i detta ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag.

    Jag och ex maken separerade för flera pr sedan. Vi köpte ett hus ihop när vi fortfarande var tillsammans.

    Han har nu sambo och hon bor där.

    Jag vill att hon tar över halva lånet och huset som står på mig.

    Hur går det till? Om banken går med på att skriva över lånet på henne, hur går det till med lagfarten?

    Hur bär jag mig åt?

    Behöver Hon betala mig nått? Tänker speciellt på lagfarten.

    Någon som gjort detta?


    Ska det ske, så ska det ske korrekt. Mitt förslag är att ni båda ta in en värderingsman och de får göra varsin värdering. Sedan får hon köpa ut dig för en kostnad som ligger inom de olika värderingarna.
    Jag föreslår att ni tar hjälp av banken för detta.
    Men du kan inte tvinga henne att köpa, däremot kan du upplysa att du inte vill vara delägare längre och att det är ditt förslag. Vill de inte, så kan du säga att du kan dra det till offentlig auktion så du blir av med huset.
  • Fri 30 Aug 2019 11:41
    #3

    Hur är ägandet på lagfarten?
    Har ni gjort någon bodelning?

    Står du fortfarande som ägare är det enklast om hon köper din del genom att ta över din del av lånet och kanske betala en del till dig beroende på marknadsvärde.

    Att hon tar över lånet måste godkännas av banken. 

    Du kan inte skriva över lån och ägande på henne utan att hon godkänner.

  • Sat 31 Aug 2019 09:13
    #4

    Du och exmaken måste göra en bodelning innan, går inte bara att skriva över din del på henne.. för måste göras klart hur du och exet delar upp saker och ting.. tar han över huset är lagfarten bara en avgift på 800 nåt.. köper hon halva priset får hon betala stämpelskatt på 1,5%.

Svar på tråden Skriva över lån och hus på exet nya sambo.