• Anonym (Trött på mitt namn)
    Sat 31 Aug 2019 15:47
    3529 visningar
    13 svar
    13
    3529

    Byte av efternamn

    Hej!

    Jag skulle vilja byta efternamn till Svinhufvud. Min fråga är då ifall det skulle godkännas eftersom jag inte har någon i släkten som heter så, Jag har hört att man bara får byta till ett efternamn man har i släkten?

  • Svar på tråden Byte av efternamn
  • Anonym (Jonss­on)
    Sat 31 Aug 2019 15:49
    #1

    Eller ett som ingen annan har....eller där de som "äger" namnet godkänner att du får det(osannolikt om du int är släkt)

  • Anonym (Trött på mitt namn) Trådstartaren
    Sat 31 Aug 2019 16:27
    #2
    Anonym (Jonsson) skrev 2019-08-31 15:49:58 följande:

    Eller ett som ingen annan har....eller där de som "äger" namnet godkänner att du får det(osannolikt om du int är släkt)


    Måste man kontakta dom själv eller?
  • Anonym (A)
    Sat 31 Aug 2019 18:23
    #3

    Du måste ta ett släktnamn.

  • Glinda från Oz
    Sat 31 Aug 2019 18:34
    #4

    Jag tror du kommer ha svårt att få det godkänt, risken är att de tycker det är nedlåtande.

    Man kan hitta på ett nytt efternamn men det finns lite regler, det får t.ex inte låta som ett adelsnamn (t.ex von, af mm före namnet) det får inte vara för likt ett redan existerande efternamn (t.ex Bernadotthe) det får inte väcka anstöt etc kolla noga upp reglerna innan du skickar in något. Om ett visst antal personer har namnet får du byta utan att ha det i släkten.

  • Anonym (Trött på mitt namn) Trådstartaren
    Sat 31 Aug 2019 18:39
    #5
    Glinda från Oz skrev 2019-08-31 18:34:48 följande:

    Jag tror du kommer ha svårt att få det godkänt, risken är att de tycker det är nedlåtande.

    Man kan hitta på ett nytt efternamn men det finns lite regler, det får t.ex inte låta som ett adelsnamn (t.ex von, af mm före namnet) det får inte vara för likt ett redan existerande efternamn (t.ex Bernadotthe) det får inte väcka anstöt etc kolla noga upp reglerna innan du skickar in något. Om ett visst antal personer har namnet får du byta utan att ha det i släkten.


    Varför skulle de tycka att det är nedlåtande?

    Det är ett helt vanligt överklassnamn. Heter tillräckligt många så då?
  • Sat 31 Aug 2019 19:31
    #6

    Enligt SCB finns det 28 personer med det efternamnet. Därmed kan du inte byta till det, om ingen i din släkt har hetat det tidigare. Du kan läsa här bland annat: www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namn/bytaefternamn.4.76a43be412206334b89800020669.html

    Den korta versionen är att namnet ska finnas i släkten ELLER ha fler än 2000 bärare ELLER vara helt nyskapat.

  • Anonym (Hm)
    Sat 31 Aug 2019 19:34
    #7
    BuoBä skrev 2019-08-31 19:31:18 följande:
    Enligt SCB finns det 28 personer med det efternamnet. Därmed kan du inte byta till det, om ingen i din släkt har hetat det tidigare. Du kan läsa här bland annat: www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namn...

    Den korta versionen är att namnet ska finnas i släkten ELLER ha fler än 2000 bärare ELLER vara helt nyskapat.
    +1
  • Anonym (A)
    Sat 31 Aug 2019 20:56
    #8
    Glinda från Oz skrev 2019-08-31 18:34:48 följande:

    Jag tror du kommer ha svårt att få det godkänt, risken är att de tycker det är nedlåtande.

    Man kan hitta på ett nytt efternamn men det finns lite regler, det får t.ex inte låta som ett adelsnamn (t.ex von, af mm före namnet) det får inte vara för likt ett redan existerande efternamn (t.ex Bernadotthe) det får inte väcka anstöt etc kolla noga upp reglerna innan du skickar in något. Om ett visst antal personer har namnet får du byta utan att ha det i släkten.


  • Glinda från Oz
    Sun 1 Sep 2019 21:23
    #9
    Anonym (Trött på mitt namn) skrev 2019-08-31 18:39:06 följande:

    Varför skulle de tycka att det är nedlåtande?

    Det är ett helt vanligt överklassnamn. Heter tillräckligt många så då?


    Nej, det är det verkligen inte. Det får du själv stress på.
  • Anonym (Beror på)
    Wed 25 Sep 2019 20:17
    #10

    Om det är ett tillräckligt vanligt efternamn så kan du heta så.

  • Anonym (M)
    Tue 15 Oct 2019 21:11
    #11

    Tror inte det.

  • Anonym (A2)
    Thu 11 Nov 2021 21:07
    #12

    Du kan skicka en ansökan.

  • Anonym
    Thu 11 Nov 2021 23:54
    #13

    Förr kunde man få avslag nu har man större valmöjligheter när det gäller namn. Man behöver inte ta ett släktnamn utan det räcker med att tillräckligt många heter så, annars kan du alltid ansöka om att få heta ett visst namn.

    Det finns många lustiga namn, både för och efternamn som faktiskt går igenom nu, men som hade varit ett garanterat avslag från skatteverket för några år sedan.

Svar på tråden Byte av efternamn