• Sat 31 Aug 2019 20:02
    564 visningar
    5 svar
    5
    564

    Umgänge med avstånd

    Många blir helt frågande HUR jag kan ta mitt barn och flytta 50 mil från hans far. Jag anser att det bör fungera med umgänget iaf om man har rätt inställning. Berätra gärna om Ni fått det att fungera trots avstånd. Jag har vägt för- nackdelar i ett års tid men nu flyttar vi.

  • Svar på tråden Umgänge med avstånd
  • Sat 31 Aug 2019 20:07
    #1
    +1

    På vilket sätt förändrar en inställning det faktum att barnet måste resa i 100 mil i samband med umgänge?

    Sjukt att göra så.

    Ego.

  • Sat 31 Aug 2019 20:18
    #2
    +1

    Jag är uppvuxen så och jag rekommenderar det verkligen inte. Fungerar gör det men barnet får betala priset. Man får inte samma relation förälder barn som om man träffas varannan vecka/helg etc. Dessutom fick vi barn ta majoriteten av resor och bortahelger vilket innebär, förutom lång tråkiga resor, mycket tid borta från kompisar, träningar m.m.

    Nu vet inte jag barnets, din och den andra förälderns relation men det är något jag skulle fundera rejält över en sådan flytt. Har den andra föräldern samtyckt?

  • Sat 31 Aug 2019 21:04
    #3
    -1

    Pappan samtycker. Umgänge var tredje helg fredag-söndag räknar vi med samt lov osv. Flyget tar en timme plus transfertid. Är det verklugen så hemskt? Behöver det bli så negativt som en del tror?

  • Sat 31 Aug 2019 21:05
    #4
    +1

    Hur får du det att fungera för barnen med tätt umgänge?
    Kan barnen gå på två olika skolor så ni kan köra varannan vecka?
    Är ni välbärgade och  kan flyga barnen var/varannan vecka mellan er?
    Eller får den andre föräldern "nöja sig" med lov?
    "Kompenserar" ni all den förlorade tiden för exet med att du alla lov (ink jul) alltid kommer firas där, och du då inte får se dem utanför "vardagen"?
    Är barnen gamla nog att hantera detta på ett bra sätt?
    Har barnen fått bestämma om de vill stanna (hos den andre föräldern) eller flytta?

  • Sat 31 Aug 2019 21:51
    #5
    +1
    kattis71 skrev 2019-08-31 21:04:12 följande:

    Pappan samtycker. Umgänge var tredje helg fredag-söndag räknar vi med samt lov osv. Flyget tar en timme plus transfertid. Är det verklugen så hemskt? Behöver det bli så negativt som en del tror?


    Ska inte barnen vara där en timme innan för checka in? Sedan resa till och från flygplatsen, så blir det typ tre timmars resa/gång (om ni inte bor på flygplatsen). Sen förseningar och annat krångel som kan (kommer) uppstå. Troligen är barnet också trött efter en vecka i skolan.

    Sen hur gör ni när barnets bästis veckan innan bestämmer sig för att ha sovaöverkalas just den helgen barnen ska bort? Eller om barnet vill åka på cup på lovet? Kan barnet stanna hemma och flygbiljetterna brinna inne? Vem talar om det för den andra föräldern?

    Hur gör ni med vardagskontakten, dagliga telefonsamtal? (Jag avskydde det).

    Nej, jag tycker, baserat på min erfarenhet, att det är dålig ide som barnet får betala priset för. Och som i framtiden kommer att leda till att barnet upprepat får välja mellan sin förälder och sitt umgänge vilket kommer bli ett problem ju äldre hen blir (låter inte som du planerar att flytta tillbaka snart igen)
Svar på tråden Umgänge med avstånd