• Tue 3 Sep 2019 17:23
    1886 visningar
    13 svar
    13
    1886

    Får alla göra tidigt ultraljud?

    Hej på er! Jag hoppas återigen att jag ska få kloka och bra svar ifrån er på familjeliv!

    Jag har nyligen plussat och är nu i vecka 5! Jag har INGA graviditetssymtom, vilket jag vet kan komma senare. På sätt och vis är det skönt, men ända är det rätt frustrerande att inte känna att man är gravid. Jag har en ganska stor oro att det skulle kunna vara så att jag fått missfall eller dylikt. Vilket har lett till att jag är väldigt sugen på att göra ett tidigt ultraljud. Jag har fått inbokat ultraljud på mvc vecka 12! Men jag skulle gärna vilja göra ett tidigare med. Vad jag läst så är det inget man får ifrån mvc om man inte har en anledning. Så jag går i tankarna att åka några mil och betala några hundralappar för att göra det privat i vecka 8 ca!

    Nu till min fråga, får alla göra tidigt ultraljud privat på egen bekostnad, eller kan det bli sura miner eller dylikt ifrån mvc / barnmorska sen i vecka 12 när dom utför det ?första? ulatrljudet. Jag är helt ny på denna front så inga dumförklaringar tack! :)

  • Svar på tråden Får alla göra tidigt ultraljud?
  • Tue 3 Sep 2019 17:50
    #1

    Att du ens får ett UL i vecka 12 låter storartat tycker jag! Här där jag bor får man inget alls förrän RUL i v 18-20. Hade gärna fått ett i v 12 också för att slippa den värsta oron över om ens bebis lever där inne eller inte.

    Klart du får göra ett tidigt UL om du bekostar det själv! Det tror jag inte de bryr sig i :)

  • Anonym (E)
    Tue 3 Sep 2019 18:02
    #2

    Ja alla som betalar får göra det och nej, det är inget mvc bryr sig om alls. Om du inte berättar det kommer de inte ens veta om att du gjort det (inte för att du har anledning att inte berätta men ändå).

  • Anonym (Tidig­a)
    Tue 3 Sep 2019 18:15
    #3

    Jag gör tidiga vaginala ultraljud pga medicinska skäl på spec.mödravården men jag tror att man vänder sig till privat klinik om man inte går på spec.mödravården.

    Tror inte det blir sura miner, har svårt att förstå varför det skulle bli så.

  • Tue 3 Sep 2019 18:19
    #4

    Jag har gjort tidiga ultraljud i båda mina graviditeter och har upplevt att mvc snarare tyckt att det varit bra med en mer korrekt datering. Jag har gått via barnmorska och via en fertilitetsmottagning där det ingick.

  • Tue 3 Sep 2019 18:22
    #5

    Behöver du ens säga något till din barnmorska då? Det gjorde inte jag. Jag valde att göra ett tidigt ul i v 8 privat. Sen kub-ultraljudet nån månad senare.

  • Tue 3 Sep 2019 19:05
    #6

    Jag har gjort privata ul både när jag väntade sonen och nu, runt v8 bara för att få veta att nån lever där inne. För i mitt landsting erbjud endast rul i v18-20 om det inte är nått som verkar fel eller så. Har inte ens nämn till min bm att jag gjort dom för dom kommer ändå gå på de deras ul eller rul visar.

  • Anonym (.)
    Tue 3 Sep 2019 19:41
    #7
    Feffe skrev 2019-09-03 17:23:44 följande:

    Hej på er! Jag hoppas återigen att jag ska få kloka och bra svar ifrån er på familjeliv!

    Jag har nyligen plussat och är nu i vecka 5! Jag har INGA graviditetssymtom, vilket jag vet kan komma senare. På sätt och vis är det skönt, men ända är det rätt frustrerande att inte känna att man är gravid. Jag har en ganska stor oro att det skulle kunna vara så att jag fått missfall eller dylikt. Vilket har lett till att jag är väldigt sugen på att göra ett tidigt ultraljud. Jag har fått inbokat ultraljud på mvc vecka 12! Men jag skulle gärna vilja göra ett tidigare med. Vad jag läst så är det inget man får ifrån mvc om man inte har en anledning. Så jag går i tankarna att åka några mil och betala några hundralappar för att göra det privat i vecka 8 ca!

    Nu till min fråga, får alla göra tidigt ultraljud privat på egen bekostnad, eller kan det bli sura miner eller dylikt ifrån mvc / barnmorska sen i vecka 12 när dom utför det ?första? ulatrljudet. Jag är helt ny på denna front så inga dumförklaringar tack! :)


    Jag bokade både tidigt ultraljud (v9) och kub privat och det var inga problem. Jag fick trots det behålla det tidiga ultraljudet som ingick (v14). 
  • Wed 4 Sep 2019 18:33
    #8

    Tack snälla för alla fina svar!! Nu känner jag mig lite säkrare och kommer nog boka ett ultraljud till vecka 8-9, har verkligen INGA symtom så känner mig så orolig...

    kram!

  • Wed 4 Sep 2019 18:42
    #9

    Grattis till graviditeten! Jag har aldrig haft några graviditetssymtom förrän i v 7 med någon av mina 4 graviditeter så det är helt normalt. :) Förstår dock oron som man alltid har och det kan vara skönt att få se det lilla fostret. Lycka till!

  • Anonym (M)
    Thu 5 Sep 2019 13:45
    #10

    Jag gjorde ett VUL igår. Trodde att vi var 7+3 men blev flyttade till 6+5. Ska få göra ett nytt VUL om två veckor. Bara för att få känna mig trygg att den växer som den ska i och med att den var lite liten nu (7,8 mm). Gör mina VUL på en privat fertilitetsklinik i Stockholm.

  • Anonym (Hanna­)
    Thu 5 Sep 2019 21:31
    #11

    I göteborg erbjuds kub till 35+. Annars är det rul som man får. Jag har dock fått göra tidiga vul i v 6-7 pga medicinska skäl. Tror att om du pratar m bm o berättar att du är så orolig så får du nog ett vul tidigare. Jag hade iaf ringt o kollat, det är ju inte för skojs skull utan du är ju faktiskt orolig, hade vart annat om du bara vart nyfiken på könet tex.

  • Thu 5 Sep 2019 22:13
    #12

    Jag gjorde tidigt UL privat i vecka 8, och sedan ett till privat i vecka 11 när vi skulle göra NIPT. Superskönt att se att allt hade börjat på rätt sätt, vi kommer göra likadant om det blir fler barn.

    Var helt öppen med det hos MVC, inga konstiga miner över huvud taget. Barnmorskan tyckte mest att det var bra att allt sett bra ut, och sedan gick vi vidare med deras rutiner som vanligt.

    I detta landsting blir alla erbjudna KUB, men i och med att vi redan hade gjort NIPT så frågade vi om det gick bra att bara göra själva ultraljudet och skippa det andra. Det gick utmärkt så vi fick dessutom ett dateringsultraljud via landstinget i vecka 13 :) .

  • Anonym (bra län)
    Wed 11 Sep 2019 21:55
    #13

    I mitt län, Kalmar, erbjuds alla kub-test samt tidigt ultraljud i vecka 11-14, sedan rutinultraljud i vecka 20. Så har det varit de senaste åtta åren. Det var några månader för nåt år sen, som de skippade de tidiga ultraljuden pga personalbrist, med det löste sig sen.

    Sen kan man få VUL i vecka 5-10..om man tex blöder eller liknande för att kolla upp och stilla oron. Jag har varit på VUL med alla tre, pga tidiga blödningar. Alltid trevligt bemötande, tid samma dag eller nästa. Det känns som att vården är lyhörda, och satsar på att vara tillgängliga så att inga mammor behöver gå runt med oro eller ovisshet. Skönt!

Svar på tråden Får alla göra tidigt ultraljud?