• Tue 3 Sep 2019 17:51
    406 visningar
    9 svar
    9
    406

    Vegetariska recept tack!

    Här är en vegetarian sedan 13 år tillbaka som helt har tappat lust och intresse.

    Vill så gärna ha vardagsrecept! Men har ett litet, eller två, "problem":

    Min sambo tål inte stark mat eller baljväxter... jag har alltid levt på starkt, mycket lök i alla former, bönor mm men allt sånt är alltså historia nu (tillagad lök är okej). Han är inte petig eller kräsen utan har reflux/magproblem

    Och det ska passa en fyraåring som alltid annars äter kött, men egentligen inte kräsen.

    Ge mig allt ni har! Allt som är bättre än mackor med ost ;)

    (Ägg och mjölk är okej, inte fisk)

  • Svar på tråden Vegetariska recept tack!
  • Tue 3 Sep 2019 19:27
    #1

    Jag gör också mat till vegetarianer och barn ganska ofta, detta brukar funka:

    - Tacogratäng/paj med veg-färs

    eller samma sak med annan kryddning på färsen för att variera sig

    - ugnspannkaka med morot, majs, fetaost eller vad man nu har hemma

    - grönsakssoppa med varm smörgås. Koka nästan vilken grönsak som helst, mixa, sätt till grädde, krydda.

    - biff stroganoff med halloumi istället för kött

  • Tue 3 Sep 2019 19:53
    #2

    www.cookingclassy.com/quinoa-vegetable-stew/

    Lägg till lite kycklingbitar for dem som vill ha kott. Det är färsk eller fryst koriander (cilantro) och avacado som gor den god, fetaost om man gillar det.

  • Tue 3 Sep 2019 20:40
    #3

    Lite knepigare om maten inte får innehålla baljväxter. Vår 6 åring äter inte kött och därför äter vi allt som oftast vegetariskt hemma. Favoriträtterna är morotspurésoppa och tomat-linssoppa med pasta. En annan favorit är pannkakor med linser i (igen baljväxt, jag vet). Annat som vi äter:

    Klar grönsakssoppa

    Olika purésoppor

    Omelett

    Svamp- eller grönsaksrisotto

    Grönsakslasagne

    Rotsakspyttipanna med stekt ägg

    Morotsbiffar

    Ärtsoppa

    Pasta med tomatsås (Vi blandar i linser)

    Ungsgrönsaker

    Grönsaksgryta

    Grönsaksbullar

    Spenat-/nässelplättar

    Pizza

    Vi försöker äta mycket enligt säsong, vilket innebär mycket rotsaker vintertid och just nu t.ex blomkål, aubergine, zucchini, broccoli, bönor osv. Biffar och Grönsaksbullar går ju att slänga ihop av det mesta. Jag lagar ofta mycket biffar på en gång så äter vi ena dagen t.ex med potatismos och följande dag burgare.

  • Tue 3 Sep 2019 20:53
    #4

    Detta var väldigt gott, majsplättar med fetaoströra:


    Ingredienser
    Fetaoströra 150 g fetaost 2 dl crème fraiche peppar Plättar 3 dl vetemjöl 1/2 tsk salt 2 1/2 dl mjölk 2 ägg 1 förp majskorn (à 340 g) 2 msk smör eller margarin
    Fetaoströra: Smula fetaosten och blanda med crème fraichen. Smaka av med peppar.
    Plättar: Blanda mjöl och salt i en bunke. Tillsätt mjölk och vispa till en slät smet. Vispa sedan ner äggen och vispa lite mer. Blanda ner majsen med spadet.
    Stek plättarna på båda sidor i matfettet i en plätt- eller stekpanna på medelvärme några minuter på varje sida.
  • Tue 3 Sep 2019 21:00
    #5

    En dum fråga bara: går det att få ihop alla näringsämnen man behöver om man helt skippar baljväxter (och kött)?

    Mina mattips!

    Slät rotfruktssoppa med lite grädde (tex jordärtskocka, morot o potatis, eller rotselleri, kålrot o potatis)

    Morotssoppa med kräm av vita bönor o yoghurt + dill (Mattias Kristianssons recept)

    Potatisomelett pyntad med persilja

    Haloumi och ungsrostade rotfrukter

    Crepes med svampstuvning

    Spenatlasagne

    Raggmunk med lingon och stekt haloumi

    Kålpudding på quornfärs

    Olika grönsakspajer

    Råsis, frästa quornbitar och gräddsås med curry, och så gröna ärtor till det

    Spenatsoppa o ägghalvor

    Marinerade quornfileer med frästa grönsaker (paprika, broccoli, lök tex)

    Panera grönsaker (blomkål, kålrot, morot mm) som tillbehör

  • Wed 4 Sep 2019 13:31
    #6

    Mandelbollar (fuskköttbullar). Googla för recept. Smakar lika mycket eller lite kött som Findus köttbullar (troligtvis för att dessa är utspädda med ströbröd) och har ganska mycket köttbullskonsistens. Jag bjöd mina föräldrar utan att säga vad det var och de trodde att det var köttbullar.

    Hur nyttiga de är vet jag inte. De innehåller nog inte så mycket protein, men mycket kolhydrater. Men goda som sagt!

  • Wed 4 Sep 2019 13:36
    #7

    Mandelbollarna ska först kokas och sedan stekas. Jag brukar göra en stor sats och koka som jag fryser in. Sedan kan jag ta fram eftersom och steka upp när jag vill.

  • Thu 5 Sep 2019 18:49
    #8
    K Kalle skrev 2019-09-04 13:36:45 följande:

    Mandelbollarna ska först kokas och sedan stekas. Jag brukar göra en stor sats och koka som jag fryser in. Sedan kan jag ta fram eftersom och steka upp när jag vill.


    Smart! Tack för tipset!
  • Thu 5 Sep 2019 18:50
    #9

    Mandel är fö inte särskilt bra ur miljösynpunkt, men man äter det ju inte varje dag.

Svar på tråden Vegetariska recept tack!