• Wed 4 Sep 2019 08:08
    1842 visningar
    19 svar
    19
    1842

    Obetald övertid

    Hej allihopa!


     


    Jag är ung och har relativt nyligen kommit ut i arbetslivet. På mitt jobb har vi kunder och när vi är underbemannade kan man bli tillfrågad att stanna lite längre, ca en halvtimma hit och dit. När man stämplar ut registreras dock bara tiden man "skulle" ha jobbat, dvs jobbar man 08:00-17:30 men bara skulle ha jobbat till 17:00 så är det 08:00-17:00 man får lön för.


     


    Jag har blivit ombedd att stanna och trots att min chef vet om detta godkänner den bara tiden jag egentligen skulle ha jobbat, och inte övertiden.


     


    Detta är mitt första "seriösa" jobb och jag har provanställning, vilket gör att jag inte vågar säga emot. Vad tycker ni att jag ska göra? Ska jag svälja min obetalda övertid och vänta på en fast anställning eller hur ska jag resonera? Jag börjar känna mig överkörd och utnyttjad av företaget då detta inte är det enda "felaktiga" på jobbet.

  • Svar på tråden Obetald övertid
  • Wed 4 Sep 2019 08:11
    #1
    +1

    Du kontaktar facket.

  • Wed 4 Sep 2019 08:11
    #2
    +1

    Du ska gå med i facket och be om hjälp, om du nu får tillsvidare där, när ska du sluta jobba gratis, veckan innan pension?

  • Wed 4 Sep 2019 08:12
    #3
    +1

    Jag hade kontaktat facket.

  • Wed 4 Sep 2019 08:21
    #4

    Byt jobb.

  • Wed 4 Sep 2019 08:35
    #5
    +1

    Att vara medlem i facket är alltid klokt så börja där. Det är dock långt ifrån alltid som facket faktiskt väljer att gå in och hjälpa, och ibland är det inte värt det, så du behöver vara streetsmart där.

    Det bästa är om du försöker att lösa det genom dialog med arbetsgivaren.

    För det första, vad står det i ditt avtal? Om du har timlön på XX kr i timmen har du rätt att få betalt för alla timmar du jobbar.

    Om du har fast arbetstid, eg. heltid i ditt avtal, så har du ingen rätt till övertidsersättning OM INTE det står i ditt avtal eller i det kollektivavtal som din arbetsgivare har. Har de kollektivavtal? Ring lönekontoret om du inte vill fråga chefen. Lagen reglerar hur många övertidstimmar du får jobba, men lagen ger ingen rätt till övertidsersättning. Det måste du avtala om separat.

    Det är ditt första jobb och du vill ha goda referenser. Att jobba över en halvtimme då och då är normalt, även utan att få övertidsersättning. Så länge det inte blir till ett system där det händer flera gånger i veckan. Om du trivs och känner att attityden är bra i övrigt skulle jag avråda från att dra in facket och börja bråka.

    I ditt ställe skulle jag säga till chefen något i stil med "Du, jag har ju ställt upp några gånger denna månaden, det gör jag gärna. Jag skulle vilja gå en timme tidigare nästa fredag, kan vi lösa det?"

    Om du känner att du verkligen blir utnyttjad skulle jag samla modet och ta ett snack med chefen "Jag ställer gärna upp för kunderna, och jag har märkt att det blir ett par dagar i veckan som jag måste stanna efter arbetstid och avsluta. Cirka X timmar i månaden. Det gör det svårt för mig att planera efter jobbet, jag har fullt upp med mitt liv. Jag skulle vilja diskutera hur vi kan lösa övertidsfrågan, kanske kan jag ta ut det som kompendationsledighet eller om jag får övertidsersättning. Hur tänker du?" och se vad du får för svar.

  • Wed 4 Sep 2019 08:43
    #6
    +1

    Kontakta genast facket och skriv upp ALLA tider du jobbar över. Det är INTE okej. Och inget du ska acceptera någonsin.

  • Wed 4 Sep 2019 08:52
    #7

    Tack för välutvecklade svar! Jag är alltså bara timanställd, och företaget har kollektivavtal. Att gå tidigare osv vissa dagar hade inte funkat, då stämpelsystemet inte tillåter det. Det registrerar om man går tidigare, men inte om man slutar senare.


    Övertid är tyvärr vanligt förekommande, även om det inte alltid är en halvtimma (femton minuter då och då). Vid en stängning och det har varit mycket folk kan man också behöva jobba över. Vi har en betald halvtimma efter stängning, men har man inte hunnit klart då får man helt enkelt jobba gratis.


    Jag har hört om andra inom företaget som ställt krav och fått sparken, och eftersom att jag bara har provanställning och behöver inkomsten vågar jag inte ta upp det.

  • Wed 4 Sep 2019 09:00
    #8

    Facket kan ta upp detta, de behöver inte berätta det är du de kan ju säga det är nån som kontaktat dem efter de slutat. Oserösa företag ska bekämpas, de bättrar sig inte

  • Anonym (kansk­e)
    Wed 4 Sep 2019 09:12
    #9

    Är du säker på att har gjort rätt i systemet? Det är inte sällan man måste lägga in övertid separat. Jag har jobbat på ett antal olika företag som timanställd (bemanning) och i en del system måste man ändra själv och det kan vara krångligt, på andra läggs tiden på automatiskt.

    Självklart ska du ha betalt för den halvtimmen extra du gör, oavsett om du är provanställd eller ej. Min första åtgärd skulle vara att gå till chefen och fråga: "ursäkta, kan du visa mig hur jag lägger in tiden från 1700 till 1730, systemet verkar bara förstå fram till 1700".

    Beroende på svaret du får så vet du hur de ställer sig i frågan, antingen visar/förklarar de eller också säger de något annat.

    Men, och det här känns inte bra att säga men det är realistiskt och du behöver veta det:

    Beroende på vad det handlar om för jobb så kan det faktum att du kontaktar facket innebära att du ses som krånglig och de kan välja att avsluta din anställning. Vilket de har full rätt att göra. Om det handlar om ett okvalificerat arbete som inte kräver utbildning så kan jag lova att det står minst tio personer redo att ta över din anställning i morgon.

    Jag säger inte att du inte ska ta kontakt med facket, men fundera på de konsekvenser det kan medföra och fråga dig själv om det är värt det. Om de nu skulle sparka dig för att du tar kontakt med facket (de kommer uppge en annan anledning dock) så är det ju kanske ingen arbetsplats du vill jobba.

    Men är det det enda jobbet du har fått efter långt sökande eller liknande så kan det löna sig att vara försiktig även om det inte känns helt ok. Vilket gör provanställningar till osäkra anställningar och i värsta fall ett sätt att få arbetskraft utan att behöva tillsvidareanställa.

  • Anonym (kansk­e)
    Wed 4 Sep 2019 09:17
    #10
    Giftskåneman skrev 2019-09-04 09:00:00 följande:

    Facket kan ta upp detta, de behöver inte berätta det är du de kan ju säga det är nån som kontaktat dem efter de slutat. Oserösa företag ska bekämpas, de bättrar sig inte


    Du har helt rätt, men tyvärr är det lätt att säga när man sitter utanför. Särskilt om man redan sitter på en stabil inkomst.

    Väldigt mycket svårare när man ser högen med räkningar på ena sidan och högen med "tyvärr anställdes en annan sökande, välkommen igen" på andra sidan.

    Det är ett faktum att TS kan få sluta om hon tar kontakt med facket och "krånglar" med detta. Det är ett väldigt tragiskt faktum som gör att provanställningar är värdelöst i de flesta fall och de underlättar utnyttjande av (framförallt) unga och outbildade personer som inte har mycket till val.
  • Wed 4 Sep 2019 09:17
    #11
    Anonym (kanske) skrev 2019-09-04 09:12:09 följande:

    Är du säker på att har gjort rätt i systemet? Det är inte sällan man måste lägga in övertid separat. Jag har jobbat på ett antal olika företag som timanställd (bemanning) och i en del system måste man ändra själv och det kan vara krångligt, på andra läggs tiden på automatiskt.

    Självklart ska du ha betalt för den halvtimmen extra du gör, oavsett om du är provanställd eller ej. Min första åtgärd skulle vara att gå till chefen och fråga: "ursäkta, kan du visa mig hur jag lägger in tiden från 1700 till 1730, systemet verkar bara förstå fram till 1700".

    Beroende på svaret du får så vet du hur de ställer sig i frågan, antingen visar/förklarar de eller också säger de något annat.

    Men, och det här känns inte bra att säga men det är realistiskt och du behöver veta det:

    Beroende på vad det handlar om för jobb så kan det faktum att du kontaktar facket innebära att du ses som krånglig och de kan välja att avsluta din anställning. Vilket de har full rätt att göra. Om det handlar om ett okvalificerat arbete som inte kräver utbildning så kan jag lova att det står minst tio personer redo att ta över din anställning i morgon.

    Jag säger inte att du inte ska ta kontakt med facket, men fundera på de konsekvenser det kan medföra och fråga dig själv om det är värt det. Om de nu skulle sparka dig för att du tar kontakt med facket (de kommer uppge en annan anledning dock) så är det ju kanske ingen arbetsplats du vill jobba.

    Men är det det enda jobbet du har fått efter långt sökande eller liknande så kan det löna sig att vara försiktig även om det inte känns helt ok. Vilket gör provanställningar till osäkra anställningar och i värsta fall ett sätt att få arbetskraft utan att behöva tillsvidareanställa.


    Det är ju exakt detta jag är medveten om. Jag är väldigt utbytbar, eftersom att det är ett okvalificerat jobb, och drar jag in facket blir jag garanterat utbytt. Jag studerar samtidigt och kan därför inte ha ett annat jobb just nu.


    Ang. systemet är det ingenting vi kan ändra eller registrera själva med stämpling. Vi kan inte lägga in övertid separat, och det är alltid chefen som måste ändra. Chefen visste om min övertid men ändrade inget.

  • Anonym (kansk­e)
    Wed 4 Sep 2019 09:27
    #12
    mirandahobbes skrev 2019-09-04 09:17:09 följande:

    Det är ju exakt detta jag är medveten om. Jag är väldigt utbytbar, eftersom att det är ett okvalificerat jobb, och drar jag in facket blir jag garanterat utbytt. Jag studerar samtidigt och kan därför inte ha ett annat jobb just nu.


    Ang. systemet är det ingenting vi kan ändra eller registrera själva med stämpling. Vi kan inte lägga in övertid separat, och det är alltid chefen som måste ändra. Chefen visste om min övertid men ändrade inget.


    Ja, tyvärr ser det ju ut så idag.

    Det du kan göra är att fråga chefen "den här övertiden, jag kan inte se att den är inlagd, vad beror det på?"

    Om det är värt det för dig eller om du då upplevs som krånglig kan ju bara du svara på. Om det här är det enda jobbet "du kan få" så kan det ju tyvärr då vara värt att jobba gratis de få timmar det handlar om. Men då ska du ju också vara medveten om att du kanske aldrig får fast anställning på det företaget, de verkar ju ha minst sagt skumma saker för sig. Vilket absolut ska bekämpas, problemet är bara att ingen vill vara den som får ta konsekvenserna av förståeliga skäl.

    Jag har några gånger funderat på att ta en okvalificerad provanställning bara för att se hur det fungerar och hur chefer beter sig. Jag har en känsla av att det är ännu värre än vad jag tror tyvärr. Det som stoppat mig är att jag vet att andra behöver jobbet mer än jag som bara vill göra ett experiment.
  • Anonym (Ff)
    Wed 4 Sep 2019 15:24
    #13

    Jag skulle prioritera att få ett fast jobb. Så jag skulle bita ihop och jobba på under provanställningen.

    När du väl har ett fast jobb kan du byta jobb till ett annat fast jobb. Eller gå till facket.

    Sen beror det ju även på vad som står i ditt avtal förstås. Vi har till exempel ingen rätt till betald övertid alls där jag jobbar.

    En god idé är ändå att skriva upp och dokumentera alla såna där extra tidssnuttar. Din tid är också värdefull.

  • Wed 4 Sep 2019 16:06
    #14
    mirandahobbes skrev 2019-09-04 08:52:44 följande:

    Tack för välutvecklade svar! Jag är alltså bara timanställd, och företaget har kollektivavtal. Att gå tidigare osv vissa dagar hade inte funkat, då stämpelsystemet inte tillåter det. Det registrerar om man går tidigare, men inte om man slutar senare.


    Övertid är tyvärr vanligt förekommande, även om det inte alltid är en halvtimma (femton minuter då och då). Vid en stängning och det har varit mycket folk kan man också behöva jobba över. Vi har en betald halvtimma efter stängning, men har man inte hunnit klart då får man helt enkelt jobba gratis.


    Jag har hört om andra inom företaget som ställt krav och fått sparken, och eftersom att jag bara har provanställning och behöver inkomsten vågar jag inte ta upp det.


    Så ofta får nu gå hem 15 - 30 minuter innan er betalda tid är slut? Borde det inte jämna ut sig i längden?
  • Wed 4 Sep 2019 16:22
    #15

    Vill du bli av med jobbet och sedan få svårt att få nytt jobb so kontaktar du facket.
    Tyvärr är det en realitet idag att den som är obekväm och ställer krav så är risken mycket stor att man får usla referenser, trots att det inte är tillåtet. 
    Har du bara provanställning kan han och har rätt att sparka dig på dan.
    Så trots att andra säger att du ska gå till facket anser jag att det är fel väg för dig att gå. Bit ihop och sök nytt jobb fort som bara den.

  • Wed 4 Sep 2019 17:48
    #16
    Tow2Mater skrev 2019-09-04 16:06:13 följande:
    Så ofta får nu gå hem 15 - 30 minuter innan er betalda tid är slut? Borde det inte jämna ut sig i längden?
    Nej, efter stängning har vi ju stängningsarbete. Det tar ofta mer tid än den avsatta halvtimman och någon gång fick jag jobba över en hel timma.
  • Anonym (Ö)
    Wed 4 Sep 2019 20:07
    #17

    Vad sa chefen när du påtalade detta?

  • Glinda från Oz
    Tue 15 Oct 2019 19:38
    #18

    Prata med dina kollegor och se hur de gör. Där jag jobbade förut fungerade det exakt som hos dig, hade man jobbar över skulle man fylla i en lapp så fixade chefen det manuellt.

  • Glinda från Oz
    Tue 15 Oct 2019 19:44
    #19

    Kan tillägga att på det jobbet hjälpte det inte att chefen bett än jobba över fyllde man inte i pappret fick man inte betalt.

Svar på tråden Obetald övertid