• Fri 6 Sep 2019 10:10
    1588 visningar
    5 svar
    5
    1588

    Kollegor som utnyttjar ens hjälpsamhet

    Hej, vill gärna höra andras tankar och resonemang kring detta, kanske även hur ni som känner igen er har valt att tackla liknande situationer.

    Jag är ensam tjej i ett mansdominerad yrke. Vi är en ledningsgrupp som jobbar mot samma mål men inom olika områden, ibland får vi hoppa in och stötta varandra.

    Jag är den typiskt kvinnliga egenskapen att jag snabbt ser andras behov och är väldigt hjälpsam. Egenskaper som mina manliga kollegor knappt besitter, tyvärr...

    Nu är det så att jag börjar känna mig utnyttjad av en del kollegor pga detta, oftast de lataste. De som är sämst på att planera sin egen arbetstid kommer ofta till mig och ber om hjälp för de vet att jag 9 av 10 gånger säger ja. Också kan de fortsätta slappa på arbetet pga att jag räddar dem i sista stund.

    Nu känner jag att jag istället ofta behöver vara på min vakt och blir misstänksam och irriterad när någon vill ha hjälp, och det känns inte alls som en egenskap jag vill ha!

    Jag försöker hantera latmaskarna genom att ofta skylla på att jag är för upptagen för att hjälpa till. Men dessa snikna ormar lär sig att formulera sig på ett sätt som gör att det verkar kritiskt att få stöd. Sen, när jag redan sagt ja, så inser jag att det inte var kritisk utan bara lathet som vanligt.

    Häromdagen tex frågade en kollega om jag kunde följa med på ett möte han skulle på, "för det skulle se bra ut om vi var två från enheten som dök upp för att inhämta information". När jag svarat ja så säger han "vad bra, du kan ju läsa in dig på vad det gäller utifall någon av oss inte kan gå sen". Mao han har inte för avsikt att gå, men denna förklaring lät bättre än att bara fråga om jag kunde gå istället för honom. Jävla latmask!

    Har påtalat för chefen att detta skapar merarbete för oss andra men han är rätt handlingsförlamad, tyvärr.

    Vad är era tankar? Är det strukturellt eller har ni andra upplevt samma på arbetsplatser med kvinnor? Hur gör ni?

    (Taskmörtar besvärar sig icke, vill ha en trevlig tråd med utbyte av resonemang och tankar).

  • Svar på tråden Kollegor som utnyttjar ens hjälpsamhet
  • Fri 6 Sep 2019 10:21
    #1

    Säg nej. Du har ingen skyldighet att göra andras jobb.

  • Fri 6 Sep 2019 10:24
    #2

    Oj, vad tråkigt att din hjälpsamhet ses som något man kan utnyttja! Tror att du måste börja tänka på art hjälpa dig själv istället, eftersom du dels blir sur och irriterad och dels kanske inte kan höra din egna arbetsuppgifter så bra som du borde.

    Nästa gång du får frågan om att hjälpa till så säg bara ?nej, jag har inte tid att hjälpa dig men förslår att du frågar Kalle?. Om personen då svarar att Kalle inte kan så föreslår du att personen går till er chef och ber om hjälp eftersom det verkar som personen inte riktigt hinner med sina uppgifter. Allt detta gör du med ett vänligt leende. Du behöver stå på dig eftersom du vet att de utnyttjar dig. Du behöver inte ge något skäl till varför du säger nej. När du ger skäl till det ger du dem utrymme att argumentera.

  • Anonym (Gubbe­n 56)
    Fri 6 Sep 2019 10:29
    #3

    Bra ämne du tar upp. Men, problemet är ju ditt och inte latmaskarnas. Som du själv skriver:
    "Nu är det så att jag börjar känna mig utnyttjad av en del kollegor pga detta, oftast de lataste. De som är sämst på att planera sin egen arbetstid kommer ofta till mig och ber om hjälp för de vet att jag 9 av 10 gånger säger ja. Också kan de fortsätta slappa på arbetet pga att jag räddar dem i sista stund."

    Det är väl bara du som kan förändra den här situationen? Börja med att vara mindre duktig, så ska du se att situationen blir en annan. För jag menar, du får ju inte bättre betalt för att ställa upp i vått och torrt.

    Att du anser chefen vara handlingsförlamad är inget nytt eller ovanligt. De vill att man löser sådant här själv i linjen.

  • Fri 6 Sep 2019 10:57
    #4
    LoveRain skrev 2019-09-06 10:24:07 följande:

    Oj, vad tråkigt att din hjälpsamhet ses som något man kan utnyttja! Tror att du måste börja tänka på art hjälpa dig själv istället, eftersom du dels blir sur och irriterad och dels kanske inte kan höra din egna arbetsuppgifter så bra som du borde.

    Nästa gång du får frågan om att hjälpa till så säg bara ?nej, jag har inte tid att hjälpa dig men förslår att du frågar Kalle?. Om personen då svarar att Kalle inte kan så föreslår du att personen går till er chef och ber om hjälp eftersom det verkar som personen inte riktigt hinner med sina uppgifter. Allt detta gör du med ett vänligt leende. Du behöver stå på dig eftersom du vet att de utnyttjar dig. Du behöver inte ge något skäl till varför du säger nej. När du ger skäl till det ger du dem utrymme att argumentera.


    Tack, ska verkligen träna på att säga nej utan att ge orsak :)

    (Fattar inte varför man ofta gör så, jag förväntar mig ju aldrig en förklaring när någon annan säger nej.)
  • Sat 7 Sep 2019 19:12
    #5

    Du är offer för mansbebisar. Sluta curla dem. De är vana vid att kvinnor gör allt för dem.

    En sak som funkade för mig var aty vara lite arrogant mot såna. Jag kände mig elak, men jag märkte att jag satte mig i respekt. De vågade aldrig mer be mig om saker som låg på dem.

Svar på tråden Kollegor som utnyttjar ens hjälpsamhet