• Tihi

    Föredrar du en mjuk eller hård resväska?

    Vilken reser du helst med? Ska köpa ny resväska och velar mellan en mjuk eller hård. Har aldrig haft en hård väska så jag vet inte vilka fördelar den eventuellt har. Nackdelarna jag kan se direkt är att den inte har några fickor på utsidan. Och så har jag fått för mig att dom spricker lätt. Väskan ska checkas in.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Föredrar du en mjuk eller hård resväska?
  • flygrl
    Vildbi skrev 2019-09-09 11:54:33 följande:

    Krossen = namnet på den plats dit resväskorna kommer när de taggats och körts iväg på rullbandet.


    Resväskornas helvetesinferno?
  • Tihi
    flygrl skrev 2019-09-10 23:34:19 följande:
    Åhh nej, dom får fan inte sluta med spännen! smile8.gif Jag tror och hoppas inte dom håller på fasa ut såna väskor men om så skulle ju orsaken kunna va dom då får sälja fler väskor för dom helt enkelt går sönder tidigare. Om man är konspiratoriskt lagd skulle man kunna tänka så iaf. smile7.gif

    Intressant det där om vägglössen. När jag själv reser är jag en hängiven soldat i The War on Bedbugs. Vidriga små kryp det där, blodsugande skalbaggar...brrr. Minns när jag och syrran halvt monterade isär allas sängar när vi bodde på hotell i NYC i jakt på f*****g vägglöss. smile2.gif

    Angående det där med ta med mycket packning. Min pappa brukar skämtsamt fråga mig om jag verkligen behöver låsa lägenhetsdörren när jag ändå lyckats packa ner precis allt och lägenheten ju är tom. smile2.gif
    Det ser illa ut för dig och spännen för jag var och tittade på en mindre väska också och alla hårda väskor hade dragkedjor och då hade dom ändå väldigt många att välja på. Precis som man omöjligt kan få tag på väskor med bara två hjul numera. Gråter

    Skrattade när jag läste om vägglössen och packningen.
  • Coccolina
    flygrl skrev 2019-09-10 23:34:19 följande:
    Åhh nej, dom får fan inte sluta med spännen! Jag tror och hoppas inte dom håller på fasa ut såna väskor men om så skulle ju orsaken kunna va dom då får sälja fler väskor för dom helt enkelt går sönder tidigare. Om man är konspiratoriskt lagd skulle man kunna tänka så iaf.

    Intressant det där om vägglössen. När jag själv reser är jag en hängiven soldat i The War on Bedbugs. Vidriga små kryp det där, blodsugande skalbaggar...brrr. Minns när jag och syrran halvt monterade isär allas sängar när vi bodde på hotell i NYC i jakt på f*****g vägglöss.

    Angående det där med ta med mycket packning. Min pappa brukar skämtsamt fråga mig om jag verkligen behöver låsa lägenhetsdörren när jag ändå lyckats packa ner precis allt och lägenheten ju är tom.
    De väskor jag haft som gått sönder i stägningsmekanismen har alla haft spännen istället för dragkedja. Så jag undviker spännen!!!
    Tihi skrev 2019-09-19 22:34:26 följande:
    Det ser illa ut för dig och spännen för jag var och tittade på en mindre väska också och alla hårda väskor hade dragkedjor och då hade dom ändå väldigt många att välja på. Precis som man omöjligt kan få tag på väskor med bara två hjul numera. Gråter

    Skrattade när jag läste om vägglössen och packningen.

    Det finns faktiskt mjuka väskor, hårda väskor och semihårda Fördelen med semihårda är att de inte riskerar att spricka som de hårda men samtidigt är mer struktur och håller innehållet säkert från tryck och stöld (en mjuk kan man skära upp och tömma utan att öppna... semihårda och hårda går inte lika lätt ) och de är inte lika intressanta för vägglöss som de mjuka (även om det lite beror på materialet).

    Fack på utsidan är bra att ha när man reser med tåg eller på handbagageväskor men inte på sånt du checkar in. 

    Jag föredrar fyra hjul då väskan står stadigare och tycker den är lättare att förflytta framförallt om den är tung. Det viktiga är att de har rätt hjul som inte är fasta i en riktning utan kan snurra från alla håll (vet inte hur jag skall förklara det :-P ) 
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • flygrl
    Tihi skrev 2019-09-19 22:34:26 följande:

    Det ser illa ut för dig och spännen för jag var och tittade på en mindre väska också och alla hårda väskor hade dragkedjor och då hade dom ändå väldigt många att välja på. Precis som man omöjligt kan få tag på väskor med bara två hjul numera.

    Skrattade när jag läste om vägglössen och packningen.


    Ok, på nätet ser jag att Samsonite väskor med spännen fortfarande säljs men kanske är dom på väg ut då. Trist om det är så. :/

    Och väskor med 2 hjul är nog också väldigt ovanliga nu för tiden, ja. Själv föredrar jag 4 hjul då dom går rulla på alla ledder men vet att väskorna med 2 hjul ofta har kraftigare hjul i stället och antar det kan va en fördel det med. Varför föredrar du 2 hjul?
  • flygrl
    Coccolina skrev 2019-09-19 23:37:51 följande:

    De väskor jag haft som gått sönder i stägningsmekanismen har alla haft spännen istället för dragkedja. Så jag undviker spännen!!!

    Jag föredrar fyra hjul då väskan står stadigare och tycker den är lättare att förflytta framförallt om den är tung. Det viktiga är att de har rätt hjul som inte är fasta i en riktning utan kan snurra från alla håll (vet inte hur jag skall förklara det :-P ) 


    Och jag har enbart haft problem med blixtlås aldrig spännen och även hört från andra spännen skulle va mer tillförlitligt så våra meningar går tydligen isär här.

    Kan bara instämma i det du skriver om 4 hjul och dess fördelar.
  • 2barnsmorsan

    Vid flygning där väskan ska checkas in definitivt en bra hård väska som går att låsa. Man vet aldrig vad väskan kan bli utsatt för, de måste tåla mycket. Regnar det när de lastar av måste den tåla vatten. Den kan hamna längst ner under trettio andra hårda tunga väskor. Ofta när de lastar av så kastar de väskorna på hög.

    Om man reser med tåg eller med enbart handbagage och själv har hand om väskan så är det enklare med en mjuk.

  • Tihi
    Coccolina skrev 2019-09-19 23:37:51 följande:
    De väskor jag haft som gått sönder i stägningsmekanismen har alla haft spännen istället för dragkedja. Så jag undviker spännen!!!


    Det finns faktiskt mjuka väskor, hårda väskor och semihårda smile1.gif Fördelen med semihårda är att de inte riskerar att spricka som de hårda men samtidigt är mer struktur och håller innehållet säkert från tryck och stöld (en mjuk kan man skära upp och tömma utan att öppna... semihårda och hårda går inte lika lätt smile1.gif ) och de är inte lika intressanta för vägglöss som de mjuka (även om det lite beror på materialet).

    Fack på utsidan är bra att ha när man reser med tåg eller på handbagageväskor men inte på sånt du checkar in. 

    Jag föredrar fyra hjul då väskan står stadigare och tycker den är lättare att förflytta framförallt om den är tung. Det viktiga är att de har rätt hjul som inte är fasta i en riktning utan kan snurra från alla håll (vet inte hur jag skall förklara det :-P ) 
    Jag tittade faktiskt på en som måste ha varit semihård men fick för mig att den skulle gå sönder eller spricka så fort den fick lite tryck på sig även fast det var ett bra märke. Men att den inte går att skära upp tänkte jag aldrig på. Jag tyckte den kändes osäker jämfört med en mjuk men det kanske inte alls är så då. Fasiken, nu ångrar jag att jag inte köpte den på rean. Guld i mun Den öppnades som en mjuk väska dessutom och var orsaken till att jag ville ha den in the first place. Vägglöss är en annan bra orsak att köpa den tydligen. Varför är inte fack bra när man checkar in? För att det fastnar lättare? Reser du mycket för du verkar ha bra koll på det här? Skrattande

    Nu när jag har doktorerat i resväskor närå, men med tanke på vad ni har skrivit så är låter det som en hård väska är bäst för incheckning på flyg och en semihård även på flyg om man vill ha en som öppnar som en mjuk väska. Och en mjuk väska är bäst om man själv drar väskan hela resan.
  • Tihi
    flygrl skrev 2019-09-20 09:55:44 följande:
    Ok, på nätet ser jag att Samsonite väskor med spännen fortfarande säljs men kanske är dom på väg ut då. Trist om det är så. :/

    Och väskor med 2 hjul är nog också väldigt ovanliga nu för tiden, ja. Själv föredrar jag 4 hjul då dom går rulla på alla ledder men vet att väskorna med 2 hjul ofta har kraftigare hjul i stället och antar det kan va en fördel det med. Varför föredrar du 2 hjul?
    Föredrar det av gammal ohejdad vana haha. Jag har fått för mig att fyra hjul går sönder lättare då dom sticker ut helt och hållet och 2 är väldigt skyddade och kraftigare hjul. Det är min mardröm att stå med ett trasigt hjul på flygplatsen, eller en trasig väska förstås. Det och att jag ogillar när 4 hjulingen drar iväg på plan mark. Men jag har aldrig haft någon tills nu och jag ska resa med den snart så jag får återkomma efter resan. Kanske har jag ändrat mig totalt då och gillar 4 hjul.


  • Tihi
    2barnsmorsan skrev 2019-09-20 11:03:19 följande:
    Vid flygning där väskan ska checkas in definitivt en bra hård väska som går att låsa. Man vet aldrig vad väskan kan bli utsatt för, de måste tåla mycket. Regnar det när de lastar av måste den tåla vatten. Den kan hamna längst ner under trettio andra hårda tunga väskor. Ofta när de lastar av så kastar de väskorna på hög.

    Om man reser med tåg eller med enbart handbagage och själv har hand om väskan så är det enklare med en mjuk.
    Allt du säger låter vettigt. Köpte nyligen min första hårda med inbyggda lås. Funderar även på den semihårda vi diskuterar i tråden också då den öppnas som en mjuk vilket är bra på vissa resor iaf då den hårda kräver mycket utrymme att öppnas då den öppnas på mitten. Men jag blev så osäker på den semihårda då det kändes som om den skulle gå sönder vid minsta lilla tryck eller om något vasst kom emot den på baggagehanteringen. Men jag vet ju inte om det är så utan det var bara tanken jag fick. Fast jag blev intresserad av den igen pga det Cocolina skrev.


  • Tihi

    Har incheckningen nånsin ifrågasatt storleken på er väska eller har dom bara brytt sig om vikten? Tänker främst på er med stora väskor.

Svar på tråden Föredrar du en mjuk eller hård resväska?