• Fri 6 Sep 2019 21:25
    1370 visningar
    25 svar
    25
    1370

    Hyra ut i andra hand..

    Nya hårdare regler för andra hands uthyrning på tapeten.

    Riktmärke att man endast får ta ut den normala hyran plus 15% om hyr ut andra hand med möbler och bredband.

    Jag förstår problemet med ockerhyror och bostadsbrist. Samtidigt så tar man ju som första hyresgäst en ganska stor risk när man hur ut i andra hand. Om ens hyresgäst skulle förstöra eller misssköta sig så hamnar ansvaret hos mig. Jag har helt nya möbler för 100.000 i bostaden och mitt bredband och kanalpaket kostar mig närmare 1000 kr/månaden bara det.

    Om jag hypotetiskt skulle hyra ut min bostad i andra hand, skulle jag med dessa 15% påslag endast få lägga till 985 kr i andrahandshyra. Känns väldigt snålt tilltaget måste jag säga...

    Tror färre kommer att våga hyra ut. Eller?

  • Svar på tråden Hyra ut i andra hand..
  • Fri 6 Sep 2019 21:51
    #1

    Nej, jag tror inte färre kommer "våga" hyra ut, däremot tror jag att fler kommer hyra ut omöblerat.


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Fri 6 Sep 2019 22:34
    #2
    AniieeHär skrev 2019-09-06 21:51:40 följande:

    Nej, jag tror inte färre kommer "våga" hyra ut, däremot tror jag att fler kommer hyra ut omöblerat.


    Har svårt att se det. Att tömma en lägenhet och magasinera etc är ju skitroddigt.
  • Sat 7 Sep 2019 00:00
    #3

    Ingen hindrar dig från att ta ut en deposition och göra en noggrann förteckning komplett med bilder på hur skicket på möbler, golv, tapeter eller vad du vill är vid inflytt. Vid utflytt gör ni en genomgång och ser att allt ser bra ut (minus normalt slitage) och så får du ersättning ur depositionen om något är trasigt.

  • Sat 7 Sep 2019 00:18
    #4

    15 % påslag för möbler har alltid gällt. Det är ingen ny regel. Sen får du givetvis ta ut motsvarande avgifter som du har för din förstahandshyreslägenhet.

  • Sat 7 Sep 2019 07:06
    #5

    Jag tycker de nya reglerna låter helt rimliga. Om du inte vill att en andrahandshyresgäst ska slita på dina möbler så får du väl skippa att hyra ut?

  • Sat 7 Sep 2019 07:27
    #6
    Linkan92 skrev 2019-09-07 07:06:13 följande:

    Jag tycker de nya reglerna låter helt rimliga. Om du inte vill att en andrahandshyresgäst ska slita på dina möbler så får du väl skippa att hyra ut?


    Och det är det jag tror att folk kommer att göra och då förbättras ju inte bostadsbristen.

    Själv tycker jag det är rimligare med 50% i påslag.

    Bara för sakens skull måste jag väl påpeka att jag själv inte har några planer på att hyra ut så jag talar inte i egen sak utan rent generellt.
  • Sat 7 Sep 2019 07:37
    #7
    Drottningen1970 skrev 2019-09-07 07:27:52 följande:

    Och det är det jag tror att folk kommer att göra och då förbättras ju inte bostadsbristen.

    Själv tycker jag det är rimligare med 50% i påslag.

    Bara för sakens skull måste jag väl påpeka att jag själv inte har några planer på att hyra ut så jag talar inte i egen sak utan rent generellt.


    Med de höga hyror vi har idag så tror jag bostadsbristen blir densamma om man får göra påslag på 50%, hur många har råd att betala hyror på 15-20000? (Kan man betala sådana hyror har man sällan behov av andrahandslägenhet). Om reglerna skärps och efterlevs så minskar ju även incitamenten att behålla en lgh man inte behöver för andrahandshyra där man kan tjäna pengar. Detta ger bättre rotation på bostadsmarknaden. Jag tror tvärtom att situationen förbättras om andrahandsmarknaden skärps till.
  • Sat 7 Sep 2019 08:25
    #8
    Drottningen1970 skrev 2019-09-07 07:27:52 följande:

    Och det är det jag tror att folk kommer att göra och då förbättras ju inte bostadsbristen.

    Själv tycker jag det är rimligare med 50% i påslag.

    Bara för sakens skull måste jag väl påpeka att jag själv inte har några planer på att hyra ut så jag talar inte i egen sak utan rent generellt.


    Vi har en reglerad hyresmarknad som innebär att din hyresvärd inte får välja hur hög hyra som helst för din lägenhet. Varför i hela fridens namn skulle då du som hyresgäst få hyra ut i andrahand och höja hyran med 50%!?

    Vi hyrde en liten etta (omöblerad) i Gbg och fick punga ut 9000kr för den. Hyresvärden själv får enligt lag inte hyra ut den för mer än 4500. Om han fått lov att ta 9000kr hade han ju hyrt ut den för det från början.

    Folk älskar reglerad hyresmarknad när de ska betala hyran, not so much när de ska hyra ut i andrahand. Då hyr man själv ut till ockerhyra.

    Ett tips om man har en lägenhet som man inte bor i är ju att SÄGA UPP DEN, så att någon annan kan få hyreskontraktet och en stadig bostad.

    Om i princip fri hyressättning vid andrahandsuthyrning skulle vara bra för bostadsbristen kan man ju vara konsekvent och anse att det ska gälla för såväl förstahandsuthyrare som andrahandsuthyrare.
  • Sat 7 Sep 2019 10:02
    #9
    Linkan92 skrev 2019-09-07 07:37:02 följande:

    Med de höga hyror vi har idag så tror jag bostadsbristen blir densamma om man får göra påslag på 50%, hur många har råd att betala hyror på 15-20000? (Kan man betala sådana hyror har man sällan behov av andrahandslägenhet). Om reglerna skärps och efterlevs så minskar ju även incitamenten att behålla en lgh man inte behöver för andrahandshyra där man kan tjäna pengar. Detta ger bättre rotation på bostadsmarknaden. Jag tror tvärtom att situationen förbättras om andrahandsmarknaden skärps till.


    Om jag skulle hyra ut min 3.a med 50% påslag skulle den kosta ca 9000. 30 minuter från t-centralen. Tycker inte det känns helt orimligt.
  • Sat 7 Sep 2019 10:31
    #10
    Drottningen1970 skrev 2019-09-07 10:02:19 följande:

    Om jag skulle hyra ut min 3.a med 50% påslag skulle den kosta ca 9000. 30 minuter från t-centralen. Tycker inte det känns helt orimligt.


    Det är inte så hyreslagstiftningen funkar. I så fall hade din värd höjt hyran till en marknadsanpassad nivå.
Svar på tråden Hyra ut i andra hand..