• Sat 7 Sep 2019 07:56
    590 visningar
    5 svar
    5
    590

    Tänk om firman går i konkurs

    Jag är gift och bor i radhus med min fru. Jag har ett företag, ett AB i dagligvarubranschen. Vi tror på goda tider då det byggs för fullt runt vår butik men just nu är det knackigt och det gör mig orolig. Vi har förbrukat det egna kapitalet som inte återställts i tid, men siffrorna är på väg uppåt. Kanske tar jag in en partner, vi får se. Vad händer om det värsta inträffar, vi går i konkurs? Jag blir betalningsskyldig för skulder, men blir min fru solidariskt betalningsskyldig också? Hon har ett bra jobb med bra lön. Om jag i värsta fall går i personlig kk, kan man kräva henne på pengar då?

    Nu tror vi inte det sker, men det kan vara skönt att ha skakat hand med sina spöken. Ha worst case klart för sig.

  • Svar på tråden Tänk om firman går i konkurs
  • Sat 7 Sep 2019 07:58
    #1

    Har du gjort en kontrollbalansräkning?

    Vad säger revisorn?

    Har du personliga åtaganden mot företaget?

  • Sat 7 Sep 2019 07:58
    #2

    Har ni alltså underlåtit att göra en kontrollbalansräkning? Annars är man normalt inte personligt betalningsansvarig för ett AB:s skulder.

  • Anonym (M)
    Sat 7 Sep 2019 08:01
    #3

    Har du gått i borgen för bolagets skulder? I annat fall blir inte du betalningsskyldig för bolagets skulder, såvida du inte har gjort något fel som leder till att du är personligt ansvarig. Varför skulle din fru bli solidariskt ansvarig menar du?

    Aktiebolaget är ju en egen juridisk person. Läs på lite om hur det funkar tex på Bolagsverket. Finns bra info på nätet.

  • Sat 7 Sep 2019 08:05
    #4
    Anonym (M) skrev 2019-09-07 08:01:27 följande:

    Har du gått i borgen för bolagets skulder? I annat fall blir inte du betalningsskyldig för bolagets skulder, såvida du inte har gjort något fel som leder till att du är personligt ansvarig. Varför skulle din fru bli solidariskt ansvarig menar du?

    Aktiebolaget är ju en egen juridisk person. Läs på lite om hur det funkar tex på Bolagsverket. Finns bra info på nätet.


    Upprättas ingen kontrollbalansräkning när egna kapitalet börjar ta slut kan man bli personligt skyldig för bolagets skulder
  • Sat 7 Sep 2019 09:40
    #5

    Sitt stilla i båten. Men var försiktig med utläggen.

Svar på tråden Tänk om firman går i konkurs