• Sat 7 Sep 2019 11:42
    315 visningar
    13 svar
    13
    315

    Köpa ut eller inte?

    Vilket, rent ekonomiskt, är bäst?

    Vi ska skiljas och en ska bo kvar i huset. Vi vill inte att allt ska försvinna i skatt eller att en av oss ska ?förlora? ekonomiskt.

    Så är det verkligen smart att köpa ut den andre? Det blir väl en massa skatt bara?

    Jag vet inte och hoppas att nån kan ge förslag!

  • Svar på tråden Köpa ut eller inte?
  • Ful Anka
    Sat 7 Sep 2019 14:58
    #1

    Man får skatta för den vinst man har gjort. 20% tror jag det är. Resten får man behålla givetvis. Tala med din bank, ingen annan.


    This is my life and I don't care
  • Sat 7 Sep 2019 22:46
    #2

    Men är det inte nån som har erfarenhet av detta som kan berätta?

  • Sat 7 Sep 2019 22:49
    #3

    Har för mig att bodelning inte löser ut någon skatt utan den som tar över bostaden fortsätter på det ursprungliga anskaffningsvärdet och skattar i framtiden vid försäljningen.

  • Sun 8 Sep 2019 06:48
    #4

    Det går inte att skänka den ena sin del för att slippa skatt, det räknad som försäljning ändå.

    När ni löser ut varandra dras skatten av från det värde den ena köper ut den andre. Är det du som blir utköpt får du alltså mindre än om skatten inte funnits.

    Det finns massor att googla på kring hur detta går till.

    Att på något kreativt sätt smita från skatten vid husförsäljning känner inte jag till. Man kan tycka vad man vill om skatten vid försäljning av hus men förhoppningsvis har ni väl gjort några ränteavdrag medan ni ägt huset och fått ett skatteavdrag där. En klen tröst kanske men alltid något.

  • Sun 8 Sep 2019 06:49
    #5

    Ingen av er kommer förlora mer än den andre ekonomiskt om huset värde sätts till marknadsvärde när skatt och utköpsvärde räknas ut.

  • Sun 8 Sep 2019 17:38
    #6
    Finansen7 skrev 2019-09-08 06:48:04 följande:
    Det går inte att skänka den ena sin del för att slippa skatt, det räknad som försäljning ändå.
    När ni löser ut varandra dras skatten av från det värde den ena köper ut den andre. Är det du som blir utköpt får du alltså mindre än om skatten inte funnits.
    Det finns massor att googla på kring hur detta går till.
    Att på något kreativt sätt smita från skatten vid husförsäljning känner inte jag till. Man kan tycka vad man vill om skatten vid försäljning av hus men förhoppningsvis har ni väl gjort några ränteavdrag medan ni ägt huset och fått ett skatteavdrag där. En klen tröst kanske men alltid något.
    Det är klart man skänka bort en fastighet om man vill och då blir det ingen skatt. Den nya ägaren får när han säljer fastigheten använda den första ägarens anskaffningsvärde. Det finns lite regler om hur gåvan ska ske men exakt hur och vilka rekvisit som ska var uppfyllda kan man läsa sig till på Skatteverket så några kreativa lösningar behövs inte.
    Vid en bodelning kan det inte bli någon skatt för den som blir utlöst eftersom det inte är försäljning, däremot kommer ju värdet som man ska lösas ut med att beräknas med avdrag för den fiktiva skatten


  • Sun 8 Sep 2019 17:53
    #7
    ensam1 skrev 2019-09-08 17:38:45 följande:

    Det är klart man skänka bort en fastighet om man vill och då blir det ingen skatt. Den nya ägaren får när han säljer fastigheten använda den första ägarens anskaffningsvärde. Det finns lite regler om hur gåvan ska ske men exakt hur och vilka rekvisit som ska var uppfyllda kan man läsa sig till på Skatteverket så några kreativa lösningar behövs inte.

    Vid en bodelning kan det inte bli någon skatt för den som blir utlöst eftersom det inte är försäljning, däremot kommer ju värdet som man ska lösas ut med att beräknas med avdrag för den fiktiva skatten


    Ja, men nu pratar vi bodelning eller hur?
  • Sun 8 Sep 2019 18:13
    #8
    Finansen7 skrev 2019-09-08 17:53:58 följande:
    Ja, men nu pratar vi bodelning eller hur?
    Ja och vad skrev jag om bodelning? Ett tips, läs de sista raderna

    Det övriga om gåva av fastighet var ett svar till dig på ditt kategoriska svar att det behövs kreativ lösningar för att undvika skatt vid gåva
  • Sun 8 Sep 2019 18:30
    #9
    ensam1 skrev 2019-09-08 18:13:03 följande:

    Ja och vad skrev jag om bodelning? Ett tips, läs de sista raderna

    Det övriga om gåva av fastighet var ett svar till dig på ditt kategoriska svar att det behövs kreativ lösningar för att undvika skatt vid gåva


    Ok typiskt familjelivstjafs. Läs som fan läser bibeln då utan att sätta saker och ting i den kontext de är! Jag vet mycket väl hur gåvor fungerar och svaret var till TS ang bodelning.
  • Sun 8 Sep 2019 18:39
    #10
    Finansen7 skrev 2019-09-08 18:30:33 följande:

    Ok typiskt familjelivstjafs. Läs som fan läser bibeln då utan att sätta saker och ting i den kontext de är! Jag vet mycket väl hur gåvor fungerar och svaret var till TS ang bodelning.


    Fast det är ju ingen skatt vid bodelning heller (har kontrollgooglat nu). Att man drar av för skatt vid beräkningen är ju för att kompensera den som har kvar huset för den latenta skatten som den ska betala när huset väl säljs någongång i framtiden.
  • Sun 8 Sep 2019 18:49
    #11
    Limeblad skrev 2019-09-08 18:39:57 följande:

    Fast det är ju ingen skatt vid bodelning heller (har kontrollgooglat nu). Att man drar av för skatt vid beräkningen är ju för att kompensera den som har kvar huset för den latenta skatten som den ska betala när huset väl säljs någongång i framtiden.


    Ja så är det.

    Men TS vill inte ?betala en massa skatt? och högst troligen inte få ett lägre belopp vid utköp pga en framtida skatteskuld. Det är väl det frågan handlar om?
  • Sun 8 Sep 2019 18:52
    #12
    Finansen7 skrev 2019-09-08 18:49:58 följande:

    Ja så är det.

    Men TS vill inte ?betala en massa skatt? och högst troligen inte få ett lägre belopp vid utköp pga en framtida skatteskuld. Det är väl det frågan handlar om?


    Uppfattade ts som att hon inte vet att man inte skattar vid bodelning.
  • Sun 8 Sep 2019 18:59
    #13
    Limeblad skrev 2019-09-08 18:52:32 följande:

    Uppfattade ts som att hon inte vet att man inte skattar vid bodelning.


    Så kan man också se det :). Men TS verkar inte heller veta att utköpsbeloppet blir lägre pga skatteskulden. Sen får man väl välja att se det minskade beloppet ?som en massa skatt? (fast framtida) eller som vad man vill.
Svar på tråden Köpa ut eller inte?