• Sat 7 Sep 2019 20:15
    8942 visningar
    129 svar
    129
    8942

    Letrozol, flera?

    Jag är just nu på dag 24, och det här är vårt tredje försök med Letrozol enkel kur! Vi har försökt totalt i 1,5 år, och har genomgått en utredning som visa att jag har PCOS men med egen ägglossning ibland. Alla andra prover var bra. Vi har prickat in ägglossning flera gånger det här året, men det vill ändå inte hända. 

    Just nu är jag som sagt på dag 24, borde ha mens om en vecka.. Jag vet inte om jag inbillar mig, men tycker det känns lite annorlunda den här gången. Det ilar till och värker ibland i livmodern, jag har haft högre temp än normalt. Inte jätte högt, men lite högre än vad jag brukar! Igår kväll och just nu denna stund, så har jag haft ömma bröst! Inte när jag tar i dom, eller i själva bröstvårtorna. Det tar liksom ont på insidan så att säga.. Har aldrig varit med om det förut, så hoppas verkligen det är gravid tecken!

    Är det någon annan som kämpar på med Letrozol just nu och som vill berätta hur det går? Glad


    PCOS, LETROZOL
  • Svar på tråden Letrozol, flera?
  • Tue 10 Sep 2019 11:07
    #21
    Clemmentina skrev 2019-09-09 21:51:32 följande:

    Jag tycker det låter positivt att du får testa ny medicin. Hoppas den ger god effekt! Jag är också rädd för att det kan vara något annat som är mitt problem. Jag har mycket problem med magen och har astma och allergier....

    Jag är på äl +9 nu. Den här cykeln har varit annorlunda. Högre temperaturer och mer variationer. Mindre ont i bröst och mage än vanligt. Vågar inte riktigt hoppas men att det är annorlunda väcker såklart lite förhoppningar. :-/


    Ja, det känns absolut hoppfullt med den :) Jag önskar dock att man faktiskt kunde få en sammanhållen ordination och tips av läkare i Sverige istället för att bara läsa och gissa själv... Min reumatalog säger att jag bör äta Plaquenil vid graviditet (och innan för att det tar några månader att få verkan av det), men kan inte kommentera något om ifall det påverkar fertilitet. Gyn säger att Plaquenil inte används i fertilitetssammanhang och att jag bör äta så lite mediciner som möjligt när jag försöker bli gravid, men har en annan läkare sagt att jag ska äta det så kan jag väl göra det. Så jag googlar upp amerikanska studier som visat att Plaquenil inverkar positivt på fertilitet både vid reumatiska sjukdomar och hos personer som har ANA-antikroppar utan symptom, och baserar förhoppningar på det.

    Håller tummarna för att det tagit sig denna gång för er, nu är det ju bara några dagar kvar tills du kan testa :)
  • Tue 10 Sep 2019 12:03
    #22
    agnianits skrev 2019-09-09 22:33:36 följande:

    Då fick vi MA ungefär samtidigt. När fick du ditt? Jag började blöda och fick skrapas i v12 men enligt läkaren hade fostret varit dött sedan v8. Kände mig så lurad av min egna kropp...

    Jag har verkligen hittat en jättebra läkare som verkligen vill hjälpa. Det gör så himla mycket för mig. Beroende på vad min undersökning säger så får vi kanske bli remitterade till IVF. Har dock börjat gå i tankarna kring att göra det privat, för jag vet inte om jag klarar vänta. Varje månad är en pina när alla i din omgivning blir gravida.

    Det kanske är din turmånad denna månaden:) jag ska hålla alla tummar!


    I vecka 8. Eftersom jag hade haft så oregelbunden mens och mellanblödningar gjordes ett daterings-VUL, de mätte fostret till 8+0 och vi såg tydliga hjärtslag. Fyra dagar senare var jag på återbesök för mellanblödningarna hos min vanliga gyn, hon passade mest på att titta på graviditeten också när hon ändå höll på. Då mätte hon 8+4, men det fanns inga hjärtslag, så det måste ha skett precis innan. En vecka senare var storleken mindre så då var det definitivt att det var kört... Jag är i alla fall väldigt glad att vi fick reda på det då och inte vid KUB! Vecka 12 skulle ha varit vid nyår och vi hade KUB planerat i början av januari, och hade tänkt att vi kanske skulle tumma på vår tankte om att inte säga nåt förrän efter KUB så att vi kunde berätta vid jul...

    Håller tummarna för er också! Var i cykeln är du nu?
  • Tue 10 Sep 2019 19:01
    #23
    Clemmentina skrev 2019-09-08 07:46:47 följande:

    Känner igen mig i vad du skriver. Jag är också på min tredje enkelkur med Letrozol och är på dag 23. Bim nästa helg! Vilka spännande symptom du har. Till skillnad från tidigare kurer har jag inte ömma bröst, kurvan ser annorlunda ut (mindre jämn än tidigare och med högre temperaturer). Just nu har jag rätt mycket molvärk. Jag vågar inte hoppas för mycket då jag har blivit besviken så många gånger tidigare. Håller dock tummarna för oss båda!


    Hur har det fått för dig? Vad har din temp legat på om jag får fråga? 

    Jag ska ha mens om fem dagar, känner mig inte gravid eller som att mensen är påväg. Har fortfarande ont i en bröstet, nu bränner det och är varmt. Så tror det är något annat är gravid symptom. 
  • Tue 10 Sep 2019 20:29
    #24
    elsaaas skrev 2019-09-10 19:01:19 följande:

    Hur har det fått för dig? Vad har din temp legat på om jag får fråga? 

    Jag ska ha mens om fem dagar, känner mig inte gravid eller som att mensen är påväg. Har fortfarande ont i en bröstet, nu bränner det och är varmt. Så tror det är något annat är gravid symptom. 


    Det låter väldigt mycket som mig! Ömmande bröst till och från idag men det är också det enda. Kurvan har legat på ungefär 36.90 några dagar nu. Brukar ha en svagt stigande kurva som är som höst 2-3 dagar innan äl (då runt 36.9). Bifogar min kurva om du vill se?

  • Tue 10 Sep 2019 20:30
    #25
    Clemmentina skrev 2019-09-10 20:29:07 följande:

    Det låter väldigt mycket som mig! Ömmande bröst till och från idag men det är också det enda. Kurvan har legat på ungefär 36.90 några dagar nu. Brukar ha en svagt stigande kurva som är som höst 2-3 dagar innan äl (då runt 36.9). Bifogar min kurva om du vill se?


    Inser nu att jag lagt in Letrozolen fel. Jag har ätit cd3-7, alltså fem och inte sex dagar.
  • Tue 10 Sep 2019 20:32
    #26
    elsaaas skrev 2019-09-10 19:01:19 följande:

    Hur har det fått för dig? Vad har din temp legat på om jag får fråga? 

    Jag ska ha mens om fem dagar, känner mig inte gravid eller som att mensen är påväg. Har fortfarande ont i en bröstet, nu bränner det och är varmt. Så tror det är något annat är gravid symptom. 


    Vad ligger du på för temp?
  • Tue 10 Sep 2019 20:58
    #27
    Clemmentina skrev 2019-09-10 20:29:07 följande:
    Det låter väldigt mycket som mig! Ömmande bröst till och från idag men det är också det enda. Kurvan har legat på ungefär 36.90 några dagar nu. Brukar ha en svagt stigande kurva som är som höst 2-3 dagar innan äl (då runt 36.9). Bifogar min kurva om du vill se?
    Åh vad spännande, hoppas på plus för dig!

    Min temp har legat på 36,7-36,9 sen en vecka tillbaka. Jag är inte så insatt i att mäta, men har tidigare kollat före BIM mest av nyfikenhet. Vet inte alls om det  betyder något? Brukar ligga på strax över 36 vanligtvis, ibland under. 
  • Tue 10 Sep 2019 21:56
    #28
    elsaaas skrev 2019-09-10 20:58:54 följande:

    Åh vad spännande, hoppas på plus för dig!

    Min temp har legat på 36,7-36,9 sen en vecka tillbaka. Jag är inte så insatt i att mäta, men har tidigare kollat före BIM mest av nyfikenhet. Vet inte alls om det  betyder något? Brukar ligga på strax över 36 vanligtvis, ibland under. 


    Svårt att veta om du inte har mätt några hela cykler. Strax över 36 låter rimligt kring bim och mellan mens och ägglossning. Men jag antar att du brukar ligga högre mellan äl och mens? Hoppas dina nuvarande temperaturer är ett bra tecken och att vi båda får plus till helgen. :)
  • Wed 11 Sep 2019 07:37
    #29
    Lunne skrev 2019-09-10 11:07:07 följande:

    Ja, det känns absolut hoppfullt med den :) Jag önskar dock att man faktiskt kunde få en sammanhållen ordination och tips av läkare i Sverige istället för att bara läsa och gissa själv... Min reumatalog säger att jag bör äta Plaquenil vid graviditet (och innan för att det tar några månader att få verkan av det), men kan inte kommentera något om ifall det påverkar fertilitet. Gyn säger att Plaquenil inte används i fertilitetssammanhang och att jag bör äta så lite mediciner som möjligt när jag försöker bli gravid, men har en annan läkare sagt att jag ska äta det så kan jag väl göra det. Så jag googlar upp amerikanska studier som visat att Plaquenil inverkar positivt på fertilitet både vid reumatiska sjukdomar och hos personer som har ANA-antikroppar utan symptom, och baserar förhoppningar på det.

    Håller tummarna för att det tagit sig denna gång för er, nu är det ju bara några dagar kvar tills du kan testa :)


    Exakt så...hur ska man veta själv. Vore så skönt om man kunde få en sammanhållen ordination. Bra att du läst på själv. Det låter ju som att det värt ett försök att testa den där medicinen. :) När ska du börja med den?

    Mensen borde komma på söndag eller senast måndag om det inte tar sig. Fortsätter tempen att ligga så där jämnt och högt även imorgon och på fredag kanske jag testar då. Men vi får se...lovade mig själv att vänta tills mensen är sen.
  • Wed 11 Sep 2019 11:19
    #30
    Clemmentina skrev 2019-09-11 07:37:43 följande:

    Exakt så...hur ska man veta själv. Vore så skönt om man kunde få en sammanhållen ordination. Bra att du läst på själv. Det låter ju som att det värt ett försök att testa den där medicinen. :) När ska du börja med den?

    Mensen borde komma på söndag eller senast måndag om det inte tar sig. Fortsätter tempen att ligga så där jämnt och högt även imorgon och på fredag kanske jag testar då. Men vi får se...lovade mig själv att vänta tills mensen är sen.


    Jag började ta Plaquenil i helgen, men det ska ta några månader innan man får effekt av det så det lär tyvärr inte göra något för denna cykel. Jag fick positivt äl-test idag, så vi fortsätter köra på i några dagar, och sen börjar den långa väntan...

    Jag brukar också tänka att jag ska vänta med test tills mensen är sen, har väl lyckats med det sådär varannan gång :p Håller tummarna för att du får ett plus när du väl testar :)
Svar på tråden Letrozol, flera?