• Knappast nu

    Ska träffa några katter i ett annat land & undrar vilken svensk kattmat skulle vara trevligast att ha med till kisarna?

    Har inte haft katter på många år så jag har dålig koll på märken & produkter mm. Det gäller 4 typ vanliga bondkatter om det är av betydelse.

  • Svar på tråden Ska träffa några katter i ett annat land & undrar vilken svensk kattmat skulle vara trevligast att ha med till kisarna?
  • Emerencia
    Liberté skrev 2019-09-09 10:00:24 följande:

    Köper fortfarande folk vanlig kattmat, trodde de flesta hade gått över till rena köttbollar för flera år sedan.

    Sverige är iofs lite efter när det kommer till djurhållning


    Eh, va? Sverige ligger främst i hela värden när det kommer till djurhållning. Ingen land i hela världen har så hårda djurskyddslagen som Sverige. Tack Astrid Lindgren som stod på sig att dessa lagar skulle införas, Sverige var det första landet som införde det.
  • Knappast nu
    Emerencia skrev 2019-09-09 10:17:15 följande:

    Eh, va? Sverige ligger främst i hela värden när det kommer till djurhållning. Ingen land i hela världen har så hårda djurskyddslagen som Sverige. Tack Astrid Lindgren som stod på sig att dessa lagar skulle införas, Sverige var det första landet som införde det.


    När jag jobbade på Scan var det striktare regler & bättre innehåll i hund & kattmat än rätt mycket av traditionell svensk julmat.
  • Liberté
    Knappast nu skrev 2019-09-09 10:08:01 följande:

    Vanliga köttbullar?


    Nej du köper speciellt malt kött som är fryst för att tina. Katterna har mycket bättre upptag än foder och blandmat.

    Köttet är nitritfritt dessutom. Går att köpa i vanliga djurbutiler.
  • Liberté
    Emerencia skrev 2019-09-09 10:17:15 följande:

    Eh, va? Sverige ligger främst i hela värden när det kommer till djurhållning. Ingen land i hela världen har så hårda djurskyddslagen som Sverige. Tack Astrid Lindgren som stod på sig att dessa lagar skulle införas, Sverige var det första landet som införde det.


    Ja tack för att du helt missförstår. Bara för att vi är bäst innebär inte att man rekommenderar rätt kost för djuren även om det innehåller rena råvaror. De flesta katter får problem med njurar och mage av det som säljs i vanliga butiker.. de ska inte ens äta skiten.
  • Emerencia
    Liberté skrev 2019-09-09 13:04:17 följande:

    Ja tack för att du helt missförstår. Bara för att vi är bäst innebär inte att man rekommenderar rätt kost för djuren även om det innehåller rena råvaror. De flesta katter får problem med njurar och mage av det som säljs i vanliga butiker.. de ska inte ens äta skiten.


    Fodret är faktisk inte så dåligt som du säger. Sverige ligger även där vi ligger i framkant jämfört med andra länder.
  • Liberté
    Emerencia skrev 2019-09-09 20:50:08 följande:

    Fodret är faktisk inte så dåligt som du säger. Sverige ligger även där vi ligger i framkant jämfört med andra länder.


    Saken är att det kvittar. Har man fel angående kost har man fortfarande fel oavsett vad andra länder säger

    Bara för att någon annan gör fel betyder det inte att du gör rätt när du gör något marginellt bättre.
  • Fladdriga svansen
    Liberté skrev 2019-09-09 13:02:10 följande:

    Nej du köper speciellt malt kött som är fryst för att tina. Katterna har mycket bättre upptag än foder och blandmat.

    Köttet är nitritfritt dessutom. Går att köpa i vanliga djurbutiler.


    Antar du snackar om färskfoder. Som finns även här i Sverige. Köttet är inte speciellt heller så sätt. Kadaver som kadaver bara de att de inte finns några tillsatser utan är enbart djuret de malt ner direkt och fryst.
  • Liberté
    Fladdriga svansen skrev 2019-09-09 21:24:19 följande:

    Antar du snackar om färskfoder. Som finns även här i Sverige. Köttet är inte speciellt heller så sätt. Kadaver som kadaver bara de att de inte finns några tillsatser utan är enbart djuret de malt ner direkt och fryst.


    Precis.

    Det gör stor skillnad för katten men generellt sett så hittar de flesta djurägare inte det om de inte haft kontakt med veterinär.

    Sakerna som säljs i vanliga butiker kan vara direkt skadligt för ditt husdjur speciellt när de börjar senare halvan av sin livslängd mn
  • Emerencia
    Liberté skrev 2019-09-09 21:19:54 följande:

    Saken är att det kvittar. Har man fel angående kost har man fortfarande fel oavsett vad andra länder säger

    Bara för att någon annan gör fel betyder det inte att du gör rätt när du gör något marginellt bättre.


    För att ett foder ska kunna få säljas i svenska butiker måste det godkännas och bara fullgod foder till målgruppen. Dvs, det är inte så illa som du vill måla upp.

    PS, ditt svar svarade inte på mitt uttalande. Fodret i Sverige är inte så dåligt som du beskriver det.
  • Coccolina
    Knappast nu skrev 2019-09-09 06:33:28 följande:

    Har inte haft katter på många år så jag har dålig koll på märken & produkter mm. Det gäller 4 typ vanliga bondkatter om det är av betydelse.


    Tror du bör kolla vad som gäller för landet du skall till också. Det är inte lagligt att ta med köttprodukter till alla länder. 

    Vilket land skall du till? Kan du inte köpa mat där? 
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Knappast nu
    Coccolina skrev 2019-09-10 00:52:15 följande:

    Tror du bör kolla vad som gäller för landet du skall till också. Det är inte lagligt att ta med köttprodukter till alla länder. 

    Vilket land skall du till? Kan du inte köpa mat där? 


    Jo men min tanke var att ist för att köpa något typiskt svenskt till värdparet så skulle jag köpa något svenskt till deras katter.
  • Tow2Mater
    ballerinakakaoreo skrev 2019-09-09 09:53:11 följande:

    Mina katter är tokiga i Sheba med tonfisk och räkor, väldigt fin mat som luktar gott och som jag själv hade kunnat äta nästan då det ser ut och luktar som tonfisk på burk för oss människor. Tror de kostar 12kr/burken men det är det nog värt när det ska festas till lite extra


    ha ha, tonfisk ser ju ut som och luktar ju som kattmat!
  • Coccolina
    Knappast nu skrev 2019-09-10 00:57:02 följande:
    Jo men min tanke var att ist för att köpa något typiskt svenskt till värdparet så skulle jag köpa något svenskt till deras katter.
    Kattmat är inte så stor skillnad på mellan olika länder och jag förstår att du vill väl men helt ärligt är det en dum ide. 

    Dels så som sagt skiljer det sig inte så mycket och de flesta märken finns även i andra länder. Men sen dessutom så får du inte ta med dig vissa saker till vissa länder. Sist men inte minst så kommer inte katterna märka någon som helst skillnad. 

    Köp du något till människorna istället, de kommer bry sig om vad de får, katterna kommer inte bry sig ett spår. Vill du köpa något till katterna så låt bli mat, köp en leksak om du nu absolut inte vill köpa något till människorna istället. 
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Delilah2001
    Knappast nu skrev 2019-09-10 00:57:02 följande:

    Jo men min tanke var att ist för att köpa något typiskt svenskt till värdparet så skulle jag köpa något svenskt till deras katter.


    Men fråga kattägarna först! Eller tänker du att kattmaten ska bli en typisk svensk present och överraskning till kattägarna? Utan att du kollat upp vad för foder de katterna äter?

    Kan ju bli lite misslyckat, tänker jag..
  • Delilah2001
    Liberté skrev 2019-09-09 10:00:24 följande:

    Köper fortfarande folk vanlig kattmat, trodde de flesta hade gått över till rena köttbollar för flera år sedan.

    Sverige är iofs lite efter när det kommer till djurhållning


    Vad får dig att tro att de flesta gått över till att mata katterna med köttbullar?

    Sverige är absolut inte efter när det gäller djurhållning, tvärtom. Därmed inte sagt att det inte kan bli bättre, det kan det alltid..
  • Schack73

    Katter kan bli dåliga i magen av att byta foder så köp hellre något till värdparet och kanske några kattleksaker i så fall.

  • Liberté
    Delilah2001 skrev 2019-09-10 02:28:50 följande:

    Vad får dig att tro att de flesta gått över till att mata katterna med köttbullar?

    Sverige är absolut inte efter när det gäller djurhållning, tvärtom. Därmed inte sagt att det inte kan bli bättre, det kan det alltid..


    Jag utgick från att folk 2019 faktiskt läste på om sina djur..

    Men iofs Sverige är efter så skulle inte förvåna mig om så inte var fallet.
  • Giftskåneman
    ballerinakakaoreo skrev 2019-09-09 09:53:11 följande:

    Mina katter är tokiga i Sheba med tonfisk och räkor, väldigt fin mat som luktar gott och som jag själv hade kunnat äta nästan då det ser ut och luktar som tonfisk på burk för oss människor. Tror de kostar 12kr/burken men det är det nog värt när det ska festas till lite extra


    När vår kastrerade hankatt dog i njursvikt sa veterinären att fisk osv är för salt för katter, det var vår mat som tog livet av honom.
  • 2barnsmorsan
    Liberté skrev 2019-09-09 13:04:17 följande:

    Ja tack för att du helt missförstår. Bara för att vi är bäst innebär inte att man rekommenderar rätt kost för djuren även om det innehåller rena råvaror. De flesta katter får problem med njurar och mage av det som säljs i vanliga butiker.. de ska inte ens äta skiten.


    När jag hade katt köpte jag alltid ett heltorrfoder på djuraffären som skulle vara bra för just innekatters tänder och njurar osv. Gjorde min efterforskning tyckte jag. Hörde aldrig talas om rena köttbollar?

    Men utekatter brukar ju också käka möss och andra smådjur de får tag på så jag tror de klarar sig vad de än får.
  • ballerinakakaoreo

    Usch vad hemskt att höra.. beklagar.

    Våra får endast sån lyxmat eller godis 2-3 gånger om året så det är nog ingen fara.


    Giftskåneman skrev 2019-09-16 08:30:50 följande:

    När vår kastrerade hankatt dog i njursvikt sa veterinären att fisk osv är för salt för katter, det var vår mat som tog livet av honom.


Svar på tråden Ska träffa några katter i ett annat land & undrar vilken svensk kattmat skulle vara trevligast att ha med till kisarna?