• Tue 10 Sep 2019 08:06
    701 visningar
    19 svar
    19
    701

    Kan jag få någon annan ersättning?

    Hej,

    Jag och min sambo har ett problem.

    Ett av våra barn är allvarligt sjukt, han fick vid en månads ålder en sjuk tarm som var tvungen att opereras bort. Detta har medfört att han har Paranteral Nutrition (Dropp hemifrån). Detta dropp sköter alltså jag och min sambo helt själva.

    Vi har intyg på att båda SKA vara hemma nu i början i alla fall, men rent ekonomiskt klarar vi inte det.. Vi var på sjukhus över 4 månader vilket kostade oss riktigt mycket. 

    Vi har inga försäkringar som täcker något och det vi får ersättning för nu är VAB (Tillfällig föräldrapenning). 

    Problemet är att min sambo pluggade när vi fick barn vilket gör att hennes SGI är ungefär lika med noll. Detta innebär att vi ska leva på en ersättning mer eller mindre. Detta är inte hållbart då vi har två barn och ingen av oss ska jobba (enligt sjukvården). 

    Jag undrar ju här om det finns någon ersättning som hjälper oss så att vi kan vara hemma med vårt sjuka barn. Jag har varit i kontakt med försäkringskassan typ 937 gånger, de säger att jag inte kan få ersättning för två olika saker (VAB och omvårdnadsbidrag). Men någon typ av ersättning som gör att jag kan göra det sjukvården ber mig om (att vara hemma med sonen) måste väll finnas??

    Någon som har mer erfarenhet av detta?

  • Svar på tråden Kan jag få någon annan ersättning?
  • Tue 10 Sep 2019 08:09
    #1

    Studier ska inte räknas med i f-penningen. Det är jobbet innan studierna som ska räknas in.

  • Tue 10 Sep 2019 08:31
    #2

    Tyvärr så var min sambo så engagerad att hon började sina universitetsstudier direkt efter gymnasiet och har därmed inte haft någon heltidstjänst..

  • Tue 10 Sep 2019 09:13
    #3
    -1

    Ni har redan tre barn, trots att ni båda har riktigt kassa inkomster? Nej du, ts, samhället ska inte gå in och stötta idioter som aktivt begår misstag. Hur gick tankarna innan ni skaffade ungar?

  • Tue 10 Sep 2019 09:14
    #4
    tvillingpappan123 skrev 2019-09-10 08:31:14 följande:
    Tyvärr så var min sambo så engagerad att hon började sina universitetsstudier direkt efter gymnasiet och har därmed inte haft någon heltidstjänst..
    Ok, då får ni ta det som det är.

    Leta billigare boende etc.
  • Tue 10 Sep 2019 09:43
    #5
    Sayhellotomee skrev 2019-09-10 09:13:00 följande:

    Ni har redan tre barn, trots att ni båda har riktigt kassa inkomster? Nej du, ts, samhället ska inte gå in och stötta idioter som aktivt begår misstag. Hur gick tankarna innan ni skaffade ungar?


    Först en fråga, vad får du det till att vi har tre barn? Detta var första gången vi skaffade barn med det blev tvillingar.
    Nummer två jag tjänar då fan inte dåligt, men om du inte visste det så har försäkringskassan ett tak för hur mycket du kan få ut på VAB även om du tjänar 100k+ / månad så spelar det ingen som helst roll. Så ta nu ditt fruktansvärt dåliga beteende och konstiga antaganden och far långt härifrån. Negativa människor som dig borde fara åt skogen.

    Tankarna som gick när vi skaffade barn var faktiskt inte att vi skulle hamna över 4 månader på sjukhus och få en allvarlig sjukdom som ca 30st i hela sverige lider av, nej det var inte tankarna. Vi tänkte helt enligt vår budget att skaffa ett barn var fullkomligt rimligt. Eftersom att jag har hög inkomst så är det ju inte konstigt alls att vi ändå väljer att skaffa barn när min sambo pluggar?
  • Tue 10 Sep 2019 09:52
    #6

    Det självklara svaret är givetvis att vända er till soc.

  • Tue 10 Sep 2019 10:18
    #7
    Sayhellotomee skrev 2019-09-10 09:13:00 följande:

    Ni har redan tre barn, trots att ni båda har riktigt kassa inkomster? Nej du, ts, samhället ska inte gå in och stötta idioter som aktivt begår misstag. Hur gick tankarna innan ni skaffade ungar?


    3 barn? Vad vet du om hur mycket ts tjänar? Du vet om att det blir ett jäkla stort inkomstbortfall vid vab om man har hög lön va? Det är väl ingen som räknar med att båda föräldrarna ska gå på tillfällig FP under så lång tid. Utom möjligtvis du då för du verkar ju vara utomordentligt perfekt.
  • Tue 10 Sep 2019 10:24
    #8
    Sayhellotomee skrev 2019-09-10 09:13:00 följande:
    Ni har redan tre barn, trots att ni båda har riktigt kassa inkomster? Nej du, ts, samhället ska inte gå in och stötta idioter som aktivt begår misstag. Hur gick tankarna innan ni skaffade ungar?
    Du sov under samhällskunskapen i skolan?
    "Alla människor har, enligt artikel 25 i FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna, rätt till en levnadsstandard som är tillräcklig för den egna och familjens hälsa och välbefinnande"

    Men visst, gillar du inte att Sverige är en demokrati kan du flytta till Nordkorea. Där får varken du eller någon annan hjälp av staten när du skulle behöva. Bra va?

    I Sverige kan vi inte kräva ansvar för individen där samhället misslyckas. Vissa tokstollar försöker vara kaxiga på nätet och skriver korkade skuldbeläggande inlägg. Vad de inte fattar är att de bara framstår som rikspuckon utan någon som helst kunskap om något. Undrar om de kan tänka och gå samtidigt, jag tror inte det? 
  • Tue 10 Sep 2019 10:25
    #9

    Vänd er till soc som säkert kan hjälpa er angående hur ni ska göra.

    Har ni sparade pengar ni kan ta? Kan ni försöka sänka fasta kostnader som boende och ev abonnemang? I nödfall, kan du gå tillbaka till arbete?

  • Tue 10 Sep 2019 13:13
    #10

    hur kommer det sig att ni inte tecknade en barnförsäkring eller en gravidförsäkring??

  • Tue 10 Sep 2019 13:48
    #11
    Sasu skrev 2019-09-10 13:13:08 följande:
    hur kommer det sig att ni inte tecknade en barnförsäkring eller en gravidförsäkring??
    På vilket sätt gör det skillnad för hur situationen ser ut idag?
  • Tue 10 Sep 2019 15:16
    #12
    uhsumkat skrev 2019-09-10 13:48:21 följande:

    På vilket sätt gör det skillnad för hur situationen ser ut idag?


    Undrar jag med?
  • Tue 10 Sep 2019 20:39
    #13

    Men tar någon av er föräldrapenning? Den inkomsten är ju mycket högre och dessutom kanske ditt jobb fyller ut föräldrapenningen ännu mer?

  • Tue 10 Sep 2019 20:52
    #14

    Om du har en så hög inkomst är det möjligt för dig att börja arbeta kanske halvtid och hitta någon annan hjälp för din sambo de dagarna? Kanske släkt eller au pair etc?

    Har du kollat om föräldrapenning ger dig mer än vab?

  • Wed 11 Sep 2019 06:23
    #15

    Beklagar att ert barn är sjukt.

    Kolla med din arbetsgivare om det finns utfyllnad mellan föräldrapenningen och din lön, många större företag fyller till 80 eller tom 90% av lönen under en viss period.

    Ring också ert försäkringsbolag så att ni verkligen har koll - det låter inte rätt att försäkringen inte täcker något som är medfött.

  • Thu 12 Sep 2019 14:23
    #16

    Som svar gällande försäkringar så stämmer det som jag sa, vi kan inte teckna en försäkring på ett redan sjukt barn. Hur konstigt det än låter så är det fallet. Vi kan inte ens teckna något med en klausul.

    Gravidförsäkring hann vi helt enkelt inte, man kan som tidigast teckna dom i vecka 21 eller 22 om jag minns rätt. Men man kan inte teckna den efter att sjukhusvistelsen har påbörjats, för då räknas det som att förlossningen mer eller mindre har börjat.

    Jag har varit i kontakt med soc och där finns det lite möjligheter.. tack för tipset.

    Du som skrev att föräldrapenning ger mer än vab, vart kan man se det? för det skulle absolut kunna vara ett bättre sätt. Ska ringa och höra med försäkringskassan.

  • Thu 12 Sep 2019 14:57
    #17
    tvillingpappan123 skrev 2019-09-12 14:23:03 följande:

    Som svar gällande försäkringar så stämmer det som jag sa, vi kan inte teckna en försäkring på ett redan sjukt barn. Hur konstigt det än låter så är det fallet. Vi kan inte ens teckna något med en klausul.

    Gravidförsäkring hann vi helt enkelt inte, man kan som tidigast teckna dom i vecka 21 eller 22 om jag minns rätt. Men man kan inte teckna den efter att sjukhusvistelsen har påbörjats, för då räknas det som att förlossningen mer eller mindre har börjat.

    Jag har varit i kontakt med soc och där finns det lite möjligheter.. tack för tipset.

    Du som skrev att föräldrapenning ger mer än vab, vart kan man se det? för det skulle absolut kunna vara ett bättre sätt. Ska ringa och höra med försäkringskassan.


    Det ser man om man löser på fks hemsida. Det beror på att vab (och sjukpenning) har ett maxtak på 8 prisbasbelopp medan fp har maxtak på 10 pbb. Det her rätt stor skillnad i ersättning per dag.

    Tillägg från arbetsgivaren framgår av kollektivavtalet.
  • Thu 12 Sep 2019 16:34
    #18

    Fast nej, inte ska ni ta ut föräldrapenning när ni kan få vab. Då går ni miste av vab plus har mindre föräldrapenningdagar kvar senare när ni ska vara föräldralediga och inte sköta sjukt barn?

    Är barnet sjukt lär ni behöva vara hemma längre och planera er fp väl.

    Tro mig jag vet. Fick en bebis 3.5 mån förtidigt.

    Min man fick börja jobba när det inte gick längre (efter 5 mån) går nu utan att ta ut dagar för att kunna skydda sgi vid 1 år med dagarna tills hon är redo.

    Sök på soc?

    Det där med gravidförsäkringen stämmer inte. Man kan teckna tidigt men gäller för bebisen i senare veckor.

    Dock tror alla att man får tillbaka mycket för vabersättning. Vi gick miste om 60 000 och vi fick 8600(samma för alla oberoende på hur mycket man mister i inkomst)

    Testat söka försäkring hos folksam? Enda försäkringsbolag som tog min dotter

    Är tvillingarna födda förtidigt?

    All lycka till.

  • Mon 16 Sep 2019 09:24
    #19

    Ansöka om vårdbidrag? Tar dock ganska lång tid att få det beviljat, men jag tror att man får ersättning från ansökningsdatum?

    Är ganska svårt att få på små barn, eftersom det räknas som att de ändå behöver passning dygnet runt. Men om det sägs från sjukvården att ni behöver vara hemma båda två, så kanske det ändå kan räknas sommerarbete?

Svar på tråden Kan jag få någon annan ersättning?