• Anonym (M)

    Går det att nöja sig med att stanna för barnens skull?

    Jag har sedan flera år börjat tappa alla känslor jag hade för min man. Nu är jag vid en punkt då jag inser att de är helt borta och kommer inte att komma tillbaka. Vi försöker med familjerådgivning och min man jobbar med sina mindre bra sidor, men det innebär ingen som helst skillnad för mina känslor.

    Vi har inga problem utöver detta, bråkar aldrig, är jämställda hemma. Och min man är en bra kille. Vi har det bra ställt med varsitt bra jobb och ett fint hus som jag trivs jättebra i.

    Samtidigt spelar det där praktiska ingen roll längre. Tanken på skilsmässa har växt sig starkare och starkare och jag vet att det är vad jag egentligen vill, för min egen skull alltså.

    Men så är det barnen... De är ganska små fortfarande och jag kan inte låta bli att tänka att jag förstör deras liv om vi skiljer oss. Jag vet ju att det inte behöver bli så, men självklart kommer det bli sämre för dem! Huset med poolen som de älskar skulle behöva säljas, troligtvis är det slut på resor och dyrare nöjen på några år och de skulle behöva flytta mellan två hem under större delen av sin barndom. 

    Så ibland landar mina tankar i att jag får helt enkelt bita ihop och försöka hitta ett sätt för oss att leva ihop ändå, för barnens skull. Men är det ens möjligt? När ena parten fortfarande älskar den andra, medan den inte har några känslor kvar alls. Går det att lägga sina egna drömmar om att få känna sig lycklig åt sidan, eller blir man bara bitter och skjuter allt på framtiden? 

    Men det verkar trots allt vara ganska vanligt för folk att leva såhär, det är den uppfattning jag fått när jag läser runt här och på andra ställen. Så det måste ju gå på nåt sätt, eller? Så länge man kan fortsätta ha en bra relation utan att bråka eller vara elaka mot varandra? Eller är det viktigare för barnen att känna kärlek mellan sina föräldrar?

    Man har ju trots allt satt sina barn till världen och då är man ju skyldig att göra allt man kan för att de ska ha det så bra som möjligt.. så om man väljer att stanna och kan hitta ett sätt att acceptera läget och inte bli arg och bitter, så borde det väl kunna gå? Men hur gör man det..?

  • Svar på tråden Går det att nöja sig med att stanna för barnens skull?
  • Anonym (M)
    Anonym (Hej) skrev 2019-09-10 13:34:22 följande:

    Jag är i en liknande sits som dig, har funderat i ett par år nu. Fram och tillbaka. Men det tar lång tid att ta ett så stort beslut. Jag är själv skilsmässobarn och det förstörde min barndom att flytta mellan två hem ständigt och jämt. Mycket otryggt, även om mina föräldrar var kärleksfulla i varsitt hem. Även vi har gått i familjerådgivning, vi gör det just nu igen, men även om min man jobbar på sina sidor så tror jag att jag inte kommer att kunna leva med honom i många år till. I vårt förhållande är det också så att det är min mans beteende som har förstört mycket mellan oss. Ett fråga: gör ni något aktivt för att väcka liv i kärleken igen? Gör ni nåt av det ni gjorde före barn, går ni på dejter, umgås ni bara ni två, samtalar ni?


    Vad var det som var jobbigast med att flytta fram och tillbaka tycker du? 

    Vi har fått till några dejter de senaste månaderna, men viljan att umgås med honom på tu man hand har också försvunnit, så det är så svårt att hitta nånting att greppa tag i för att kunna bygga upp det som rasat..
  • Anonym (Lämnar)
    Anonym (M) skrev 2019-09-10 10:06:46 följande:
    Hur kom du över den där puckeln att bestämma dig? Ibland känns det så självklart att vi måste skiljas men ibland lika självklart att vi måste hålla ihop för barnens skull.

    Hur lång tid tog processen att bestämma dig, från att du började känna att allt inte var bra?
    5 år har det tagit ungefär. Det som får mig att göra slag i saken är att jag träffat flera andra män som attraherat mig senaste året. Jag har inte varit otrogen, men nu känner jag mig mer och mer som att jag vill blir "fri" att göra vad jag vill. Som det är nu känner jag mig lika ensam som en singel men begränsad av äktenskapets moraliska begränsningar.

    Jag har väl lite av en mid life crisis och tycker jag har för långt kvar av livet för att inte kunna få känna mig älskad så som jag önskar. Samtidigt är jag för gammal för att ge vårt äktenskap mer tid.
  • Anonym (A)
    Fjäril kär skrev 2019-09-10 12:14:20 följande:
    I ett kärleksfullt hem räcker det inte med att älska enbart barnen. Det måste finnas vuxen kärlek så barnen får se och uppleva sina föräldrars kärlek också och få med sig en korrekt bild av vad det är att ha ett kärleksfullt hem. Även om det inte bråkas kommer er brist på vuxen kärlek att synas för barnen. Er osynliga vägg mellan er kommer absolut att prägla barnen i ett längre perspektiv.
    Håller med
  • Anonym (Hej)
    Anonym (M) skrev 2019-09-10 14:47:37 följande:

    Vad var det som var jobbigast med att flytta fram och tillbaka tycker du? 

    Vi har fått till några dejter de senaste månaderna, men viljan att umgås med honom på tu man hand har också försvunnit, så det är så svårt att hitta nånting att greppa tag i för att kunna bygga upp det som rasat..


    Att man inte hade ETT hem, att man var tvungen att flytta varje vecka året om, hela barndomen från att jag var fem
  • Fjäril kär

    Kom ihåg att det finns åtskilliga varianter på delat boende och det gäller att hitta en lösning som fungerar. Många föräldrar är inne på millimeterrättvisa utan att ens fundera på om barnen mår bra av det. Kasta den tanken åt sidan och våga utmana tanken och tänk utanför boxen på hur ett delat boende kan funka just utifrån era rutiner och vanor och barnens ålder och behov och var öppna för att justera vid behov och vartefter tiden går.

    Det måste inte vara hugget i sten.

    Dom barn som mår bra och det funkar för har oftast ett gott samarbete mellan föräldrar och barn och lyssnar och tar in behov och önskemål och därmed blir en utsuddad gräns mellan boendena.

    Ta med den tanken i dina funderingar kring separation och samarbete så kanske vissa saker inte blir så tunga att fundera på. Det måste inte vara exakt mån-sön vecka ut och vecka in mellan er.

  • Anonym (Malin)

    TS, jag kan inte råda dig och vet inte hur pass dåligt du mår. Men tro inte på myten om att barn alltid blir lyckligare efter en skilsmässa. Barn är väldigt solidariska med sina föräldrar och bra på att dölja hur de egentligen mår. När mamma och pappa skildes kom det som en blixt från klar himmel för oss barn, vi hade inte märkt någon dålig stämning. Jag mådde dåligt, min bror mådde dåligt och pappa mådde oerhört dåligt länge efteråt, vilket påverkade oss barn också. Bara mamma mådde någorlunda med sin nya man men förstod snart att vi mådde dåligt. Rent materiellt gick vi från att ha varsitt rum till att tvingas dela rum igen.

    Som sagt, jag vill inte avskräcka dig men det finns två sidor av myntet. Men dina barn är små så de kanske anpassar sig bättre.

  • Anonym (Johanna)
    Anonym (Malin) skrev 2019-09-10 19:25:10 följande:

    TS, jag kan inte råda dig och vet inte hur pass dåligt du mår. Men tro inte på myten om att barn alltid blir lyckligare efter en skilsmässa. Barn är väldigt solidariska med sina föräldrar och bra på att dölja hur de egentligen mår. När mamma och pappa skildes kom det som en blixt från klar himmel för oss barn, vi hade inte märkt någon dålig stämning. Jag mådde dåligt, min bror mådde dåligt och pappa mådde oerhört dåligt länge efteråt, vilket påverkade oss barn också. Bara mamma mådde någorlunda med sin nya man men förstod snart att vi mådde dåligt. Rent materiellt gick vi från att ha varsitt rum till att tvingas dela rum igen.

    Som sagt, jag vill inte avskräcka dig men det finns två sidor av myntet. Men dina barn är små så de kanske anpassar sig bättre.


    Fast det beror inte på skilsmässa som sådant utan att ni inte blev förberedda på det och inte fick chansen att bearbeta det innan det hände.

    Att ställas inför faktum är aldrig bra. Men det betyder inte att det per automatik är skilsmässans fel.
  • Anonym (Solros)

    Jag har just tagit steget till skilsmässa efter sju år av samma tankar som du TS. Först nu när jag kommit ifrån min man inser jag hur oerhört tyngd jag var av honom och hur negativt det påverkade mig som mamma. Jag känner att jag äntligen börjar bli mig själv igen, glad att återupptäcka allt jag älskade med livet innan jag mötte min man. Alla år med honom har livet enbart handlat om honom, om hans behov och hans humör har fått styra. Jag utplånade mig själv, men ingenting kan vara värt det.

    Efter separationen har lugnet lagt sig över vårt hem. Barnen mår bättre, och jag är den mamma jag alltid velat vara åt dem. Jag sörjer att livet inte blev som jag tänkt, men detta var ändå bästa lösningen ur en dålig situation.

  • Anonym (Jag)
    Anonym (Hej) skrev 2019-09-10 13:34:22 följande:

    Jag är i en liknande sits som dig, har funderat i ett par år nu. Fram och tillbaka. Men det tar lång tid att ta ett så stort beslut. Jag är själv skilsmässobarn och det förstörde min barndom att flytta mellan två hem ständigt och jämt. Mycket otryggt, även om mina föräldrar var kärleksfulla i varsitt hem. Även vi har gått i familjerådgivning, vi gör det just nu igen, men även om min man jobbar på sina sidor så tror jag att jag inte kommer att kunna leva med honom i många år till. I vårt förhållande är det också så att det är min mans beteende som har förstört mycket mellan oss. Ett fråga: gör ni något aktivt för att väcka liv i kärleken igen? Gör ni nåt av det ni gjorde före barn, går ni på dejter, umgås ni bara ni två, samtalar ni?


    Får man fråga vad det är för beteende som gjort att du tappat känslorna? Tror du att ni haft det bra annars?
  • Anonym (.)
    Anonym (Johanna) skrev 2019-09-10 19:36:04 följande:
    Fast det beror inte på skilsmässa som sådant utan att ni inte blev förberedda på det och inte fick chansen att bearbeta det innan det hände.
    Att ställas inför faktum är aldrig bra. Men det betyder inte att det per automatik är skilsmässans fel.
    Du kan omöjligt påstå att det berodde på det ena eller andra. Du var liksom inte där..
    Hur barn tar en skilsmässa finns det inga generells svar på, det är helt enkelt olika. Barn är olika, skilsmässor är unika situationer osv.

    "Effekterna är oftast negativa om separationen sker i en familj med låg konfliktnivå, och generellt oftare positiva när den sker i en familj med hög konfliktnivå

    Läs på lite här, forskarblogg från Stockholms universitet.
    socioblog.su.se/2017/06/15/sa-paverkas-barn-av-andrade-familjeforhallanden/
Svar på tråden Går det att nöja sig med att stanna för barnens skull?