• Tue 10 Sep 2019 10:21
    2548 visningar
    6 svar
    6
    2548

    Hur förbereda kaninbur inför vinter?

    Vår kanin (dvärgteddy/lejonhuvad) har haft en tvåvåningsbur på altanen under sommaren och en stor rasthage på gräsmattan som han varit i nästan varje dag under den perioden.

    Nu börjar det bli kallare och vi har flyttat in buren i kallgaraget där det är vindskyddat. Men som sagt; inte uppvärmt.

    Nu undrar vi hur vi ska förbereda inför vintern och kylan.

    Buren är upphöjd 50 cm från marken.

    Nedre delen av buren har galler runtom hela.

    Sen har han en "bo-del" på övervåningen med 4 heltäckta väggar, varav en med en liten ingång i då såklart. Buren är därmed ej isolerad, utan väggarna är tunna.

    Just nu har han ett tjockt lager halm i bo-delen däruppe, och altanmatta som underlag i nedre delen (där kommer vi också att lägga halm över sedan)

    Samt träpellets i toaletten.

    Även en mysig fleecefilt i hörnet att gosa in sig i.

    Vi har hängt en filt över halva buren just nu för att hindra kylan från att komma in alltför mycket genom gallret.

    Även ökat pelletsintaget nu för att bygga upp lite underhudsfett.

    Men behöver vi göra mer än så? Ska vi lägga in mer filtar som underlag kanske?

    Vi tänkte också sätta en liten hage av kompostgaller runt buren som han kan få vara i ibland för att springa av sig lite (i garaget då alltså)

    Men om det är 10 minus ute, hur långa perioder kan man låta honom vara i hagen?

    Får han vara där alls?

  • Svar på tråden Hur förbereda kaninbur inför vinter?
  • Tue 10 Sep 2019 11:23
    #1

    Inte behöver ni göra mer än så!

    Bur upphöjd från marken (sätt in sitthylla även i hagen så kan han vara där med), fri tillgång till hö (skulle inte ha ökat med pellets än iaf, om han inte är smal) och vatten (minst två gånger/dag om det fryser) så är det lugnt! Halm i buren. Viktigt att han får bo där han ska bo i vinter, dvs inte plötsligt sätta ut honom kallare utan att han kunnat sätta vinterpäls.

    Ni verkar ha fixat fint, se till att han inte tuggar i sig av filtarna bara.

  • Tue 10 Sep 2019 15:47
    #2
    Jemp skrev 2019-09-10 11:23:48 följande:

    Inte behöver ni göra mer än så!

    Bur upphöjd från marken (sätt in sitthylla även i hagen så kan han vara där med), fri tillgång till hö (skulle inte ha ökat med pellets än iaf, om han inte är smal) och vatten (minst två gånger/dag om det fryser) så är det lugnt! Halm i buren. Viktigt att han får bo där han ska bo i vinter, dvs inte plötsligt sätta ut honom kallare utan att han kunnat sätta vinterpäls.

    Ni verkar ha fixat fint, se till att han inte tuggar i sig av filtarna bara.


    Vad skönt att höra ! Är mån om att han ska ha det bra :)

    Tack för svar !

    Han verkar inte tugga på filtarna, köpte fleece som inte trådar sig för säkerhetsskull .
  • Thu 12 Sep 2019 05:55
    #3

    Ni verkar ha fixat det bra för kaninen men låt den ha fri tillgång till sin hage så den har möjlighet att röra på sig ordentligt. Försök få tag på grenar från frukträd att gnaga på vilket brukar vara uppskattat, bra sysselsättning och bra för tänderna.

  • Wed 18 Sep 2019 05:21
    #4
    Dexter dot com skrev 2019-09-12 05:55:48 följande:

    Ni verkar ha fixat det bra för kaninen men låt den ha fri tillgång till sin hage så den har möjlighet att röra på sig ordentligt. Försök få tag på grenar från frukträd att gnaga på vilket brukar vara uppskattat, bra sysselsättning och bra för tänderna.


    Ja vi håller på att bygga just nu så han ska kunna skutta ner i hagen själv. Får hoppas att vi får till det bra ! :) måste täcka kanterna där bur möter hage, för just nu blir det en springa där som jag tror han kan trycka sig igenom.

    Grannen beskar sitt äppelträd häromdagen så vi fick alla grenar, buntade ihop och hängde på tork inför vintern.

    Han gillar hallonblad, går det att torka mycket såna med eller blir det bara smul av det innan han hinner äta ? XD
  • Wed 9 Oct 2019 18:02
    #5

    Hej!
    Trevlig läsning om hur väl ni sköter om er kanin.
    Det brukar sägas att om en kanin alltid bor ute så vänjer den sig vid vintern,
    men jag tycker det låter bra med garaget och att hålla honom där tills i vår.
    Jag tog in min kanin i sept-okt men lät honom springa max 3 minuter i snön åt gången (ngn gång i veckan) som han älskade att göra. Kaninen för inte hinna bli genomkall, då är det farligt!
    Men kanske bäst låta bli helt och hållet och slippa oroa sig.
    Ville tipsa om frigolitplattor som värmealstrande inför vintern.
    Men man får se upp att kaninen inte äter av det.
    Jag brukade lägga frigolit underst i kaninburen och därefter ett vanligt (det var ganska tunt) brädgolv på det - om det går att fixa.
    Man kan ha friigolitplattor i (ovanpå) taket också eller innanför väggarna!

  • Thu 10 Oct 2019 12:59
    #6
    JeannaQ skrev 2019-10-09 18:02:57 följande:

    Hej!

    Trevlig läsning om hur väl ni sköter om er kanin.

    Det brukar sägas att om en kanin alltid bor ute så vänjer den sig vid vintern,

    men jag tycker det låter bra med garaget och att hålla honom där tills i vår.

    Jag tog in min kanin i sept-okt men lät honom springa max 3 minuter i snön åt gången (ngn gång i veckan) som han älskade att göra. Kaninen för inte hinna bli genomkall, då är det farligt!

    Men kanske bäst låta bli helt och hållet och slippa oroa sig.

    Ville tipsa om frigolitplattor som värmealstrande inför vintern.

    Men man får se upp att kaninen inte äter av det.

    Jag brukade lägga frigolit underst i kaninburen och därefter ett vanligt (det var ganska tunt) brädgolv på det - om det går att fixa.

    Man kan ha friigolitplattor i (ovanpå) taket också eller innanför väggarna!


    Hej!

    Tack, vi försöker ju såklart göra så rätt som möjligt så han får det bra i vinter. :)

    Har också haft tankarna på frigolit. Men vågar inte ha något sånt på insidan, även om han inte är så gnagig av sig så tror jag att han hade försökt mumsa på det. Kanske kan sätta på utsidan på dom sidor han inte kommer åt. Men det är alltså mest ett tips, inget som är nödvändigt? Det är ju ett kallgarage som sagt , men där kommer ju iaf inte vinden åt.

    Har även funderat på tassarna. Försöker hitta info om man ska klippa/trimma pälsen på undersidan av tassarna. Den är ganska tjock nu när han fått vinterpäls, men är risken att han fryser om tassarna ifall man klipper där? Tänkte mest om pälsen under tassarna är i vägen eller är dåligt för honom om den blir för lång/tjock.
Svar på tråden Hur förbereda kaninbur inför vinter?