• Tue 10 Sep 2019 18:19
    2500 visningar
    7 svar
    7
    2500

    Mina kläder luktar unket/mögel och det går inte bort

    Hej!

    Det är så att mina kläder luktar starkt unket, som en mögeldoft. Det gäller några av mina klädesplagg, inte alla (iallafall vad jag har märkt hittills). Och det konstiga är att det inte är hela plagget, utan det är alltid enbart en mindre punkt/ett område på plagget som denna lukten sitter i.

    Jag förstår inte vart det kommer ifrån (kan det bero på att man har problem med fukt/mögel hemma? Men isåfall borde väl alla mina plagg lukta unket/mögel och inte bara vissa och att det liksom sätter sig på vissa mindre ställen på plagget och inte hela?).

    Det konstiga är att det aldrig försvinner heller trots att jag tvättar dem. Vår tvättmaskin är bara några få år gammal, och verkar ren och fräsch. Jag låter klädesplaggen självklart hänga på tork ordentligt tills de är helt torra. Jag känner redan denna illaluktande doften när kläderna är nytvättade.

    Och när jag exempelvis har råkat blöta ner plagget lite pga det har skvätt från att jag har tvättat ansikttet, diskat eller vadsom, så känns det som att det stället där det luktar luktar ännu starkare som att det "aktiveras mer" av att bli blött. 

    Detta problemet har lett till att jag har fått slänga flera av mina klädesplagg för det luktar verkligen så hemskt tycker jag och jag står inte ut. Jag förstår inte vart den illaluktande doften kommer ifrån eller hur jag ska bli av med den.

    Hjälp mig med detta mysterium?! Tack på förhand!

  • Svar på tråden Mina kläder luktar unket/mögel och det går inte bort
  • Tue 10 Sep 2019 18:27
    #1

    Nog du som har ett förvirrat luksinne, känner nån annan mögeldoften?

    Stäng inte byrålådorna helt, låt de stå öppet några cm så luften kan cirkulera.

  • Tue 10 Sep 2019 19:04
    #2

    Skölj upp ALLA dina kläder i ättika. Samtidigt. Eller ja, alltås, ta ut alla kläder ch stoppa i påsar eller något, för jag antar att du har mer kläder än som går i tvättmaskinen. Tvätta ur lådor och skåp ordentligt.


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Tue 10 Sep 2019 19:09
    #3

    Det har kanske surnat. Kör dem i så fall i minst 60 grader. Häng ut dem i starkt solljus (när nu det kommer tillbaka igen...).

  • Tue 10 Sep 2019 20:31
    #4
    AniieeHär skrev 2019-09-10 19:04:17 följande:

    Skölj upp ALLA dina kläder i ättika. Samtidigt. Eller ja, alltås, ta ut alla kläder ch stoppa i påsar eller något, för jag antar att du har mer kläder än som går i tvättmaskinen. Tvätta ur lådor och skåp ordentligt.


    Ja, har faktiskt läst om att ättika ska vara effektivt för att få bort illaluktande dofter. Ska prova detta. Men innan jag gör: det finns ingen risk att ättika-lukten sätter sig i kläderna istället? Glad
  • Tue 10 Sep 2019 20:32
    #5
    Litorina skrev 2019-09-10 19:09:00 följande:

    Det har kanske surnat. Kör dem i så fall i minst 60 grader. Häng ut dem i starkt solljus (när nu det kommer tillbaka igen...).


    Ska prova detta tipset också tack!
  • Tue 10 Sep 2019 20:40
    #6
    Hannabanna skrev 2019-09-10 20:31:37 följande:

    Ja, har faktiskt läst om att ättika ska vara effektivt för att få bort illaluktande dofter. Ska prova detta. Men innan jag gör: det finns ingen risk att ättika-lukten sätter sig i kläderna istället? 


    Nej de luktar inte ättika när de torkat utan bara fräscht. Du kan antingen hälla någon deciliter i tvättmaskinen och tvätta som vanligt, eller - om det är riktigt illa - lägga ett par plagg i blöt i nån timme i en hink/balja med vatten och ett par deciliter ättika och sen tvätta som vanligt.
  • Tue 10 Sep 2019 20:48
    #7
    Hannabanna skrev 2019-09-10 20:31:37 följande:
    Ja, har faktiskt läst om att ättika ska vara effektivt för att få bort illaluktande dofter. Ska prova detta. Men innan jag gör: det finns ingen risk att ättika-lukten sätter sig i kläderna istället? Glad
    Ättika är en flyktig doft, så det går bort på någon halvtimmes-timmes vädring.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
Svar på tråden Mina kläder luktar unket/mögel och det går inte bort