• ugglan03

    Hur blev du av med lössen?

    Fick löss i början av sommaren/slutet på våren och har nu kämpat i över 3 månader för att bli av med dem men inte lyckats. Har provat i stort sett alla lusmedel som finns, ibland upp till 2 gånger i veckan och kammat mycket. 

    Tyvärr försökte jag i början att bli av med lössen enbart genom kamning..inser nu att det hade varit bättre börja med lusmedel på direkten..före de hann föröka sig mycket. I somras var mitt barn o jag också på tältsemester en vecka och kunde inte kamma så mkt..vilket också var förödande vad det gäller lusökningen i våra hår. 

    Börjar känna mig uppgiven..en stor del av fritiden går åt till kamning (1-2 timmar per dag oftast). Dottern har inte alls mycket löss kvar men jag har långt och ganska tjockt här och har mycket löss i håret, särskilt små löss och ägg.

    Min fråga till dig är: Hur blev du/din familj av med lössen? Tack på förhand. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-11-09 13:28
    Fortfarande löss!! Ser nu att det är ca 2 månader sedan jag skrev inlägget. Nu har jag haft löss i 5 månader! :( Har lagt ca 6000-7000 kr på lusmedel och sitter i badrummet o kammar större delen av min fritid. Har gråtit flera gånger för det känns som om jag kämpar o kämpar men det hjälper inte o det finns ingen hjälp att få heller. Dottern har blivit av med lössen för 6 veckor sedan ungefär. Läget är bättre nu är för 2 månader sedan i mitt hår men nu i veckan senast hittade dottern ca 15 st löss, nymfer o ägg i ett av såren jag har i hårbotten som lössen bitit upp. Det är jättesvårt att få bort lössen från ett sår. Jag kommer i princip sluta kramas..förutom med min dotter då jag inte kommer vilja gå igenom detta helvete igen. Eller åtminstone inte låta mitt hår nudda någon annans.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-11-09 13:30
    Glömde skriva att under de senaste 4 veckorna har jag kammat mitt hår minst 2 timmar per dag..lediga dagar 4-7 timmar på en dag. Är jätterädd att jag kommer bli en av dem som aldrig blir av med lössen..

  • Svar på tråden Hur blev du av med lössen?
  • Fjäril kär

    Behandling med lusmedel var tredje dag i max tio dagar. Kammar håret varje dag med luskam. Använd förebyggande lusspray i håret dom dagar som inte schampot används.

    Nya handdukar till håret varje gång. Byta örngott och sängkläder två gånger i veckan. Diska kammar, borstar och hårsnoddar etc

    Kamma kamma....

  • Gameofthrones

    Kamma, köp Paranix, tvätta alla kläder, sängkläder, vädra städa hela hemmet, du gör r nog fel.

    Har du inte tillgång till tvätt släng ner tvätt i påse knyt. Boka upp så snabbt som möjligt. Dammsug och vädra tvätta ( dammsug sängen) tvätta allt där ni är. Ni måste avlusas ni andra också.

    Många kommer tycka att jag överdriver med städningenmen så gör jag. Sen när ni vet att ni är lusfriaså kan man köpa förebyggande spray Lincin orange symbol eller Paranix spray. En utav mina har haft en gång. Sen är Lincin och Paranix mina bästa vänner köp inför lov och så. Efter lov och sommarlovet. Se till ha hemma.

  • ugglan03

    Tack för svaren. Sitter med Tenutex i håret nu. Vaknade på natten av att det sved..hade fått medel i ögonen. Jag hoppas detta är över snart. Ska satsa på Tenutex 2 gånger i veckan o även spraya på Hedrin protect de dagar jag inte kör Tenutex. 

    Byter lakan o örngott varje dag.. Byter handduk varje gång. Tagit bort alla prydnadskuddar från soffan. Har alltid uppsatt hår numera på oss båda. Ja det är väl bara kämpa på nu..för lössen ska bort! Nu ska jag tvätta tvättberget vi har hemma.

  • ugglan03

    Har alla luskammar snoddar o borstar i frysen direkt dem inte används..fryser de också mellan jag kammar mig o dottern så vi inte återsmittar varandra.

  • Gameofthrones

    Åhh suveränt!

    Det är jobbigt och ha det hemma sängkläder och allt.

    Jag hoppas attdu köper in förebyggande sprayen. Det är en doft som inte lössen tycker om.

    Lider med dig!

  • Gameofthrones

    Åhh suveränt!

    Det är jobbigt och ha det hemma sängkläder och allt.

    Jag hoppas attdu köper in förebyggande sprayen. Det är en doft som inte lössen tycker om.

    Lider med dig!

  • ugglan03

    Igår kväll sköljde jag håret med en hel flaska äppelcidervinäger och lät torka. Sedan tog jag massor av kokosolja i håret o sov med det över natten med duschmössa över. Har kammat ca 3 timmar hittils idag o hittat, åtminstone 2 röda större löss, många småprickar som är antingen minilöss eller ägg. 

    Nu stinker håret av vinägern..men ska testa samma ikväll igen. Har funderat på att raka av mig allt hår men blir gråtfärdig av tanken..jag vill verkligen inte det. ..har klippt det 5 cm kortare..Lite lättare att kamma för nu tovar sig inte topparna. 

    Har slutat med Tenutex då den ändå inte tog bort äggen..har testat alla medlen som finns på marknaden förutom ett..tycker inte de hjälper. Hittar levande löss direkt efter jag använt medel o även dagarna efter. 

  • Fjäril kär
    ugglan03 skrev 2019-11-09 13:37:36 följande:

    Igår kväll sköljde jag håret med en hel flaska äppelcidervinäger och lät torka. Sedan tog jag massor av kokosolja i håret o sov med det över natten med duschmössa över. Har kammat ca 3 timmar hittils idag o hittat, åtminstone 2 röda större löss, många småprickar som är antingen minilöss eller ägg. 

    Nu stinker håret av vinägern..men ska testa samma ikväll igen. Har funderat på att raka av mig allt hår men blir gråtfärdig av tanken..jag vill verkligen inte det. ..har klippt det 5 cm kortare..Lite lättare att kamma för nu tovar sig inte topparna. 

    Har slutat med Tenutex då den ändå inte tog bort äggen..har testat alla medlen som finns på marknaden förutom ett..tycker inte de hjälper. Hittar levande löss direkt efter jag använt medel o även dagarna efter. 


    Har du pratat med personalen på Apoteket? De kan ha massa bra tips.

    Alternativt boka tid hos vårdcentralen.
  • ugglan03

    jag har fått lite tips men det har mest handlat om hur man ska använda de olika medlen de säljer.

    Frågade läkare på vårdcentralen för några månader sedan o fick till svar att jag ska prova ngt medel jag inte testat ännu. Det finns inget receptbelagt fick jag till svar. 

    Googlade igår o hittade ngt som heter Ivermectin. Det är mot parasiter o löss o används i fattigare delar av världen mot olika parasitsjukdomar..det verkar inte finnas i Sverige förutom som behandling mot löss, ohyra o mask hos hästar och andra djur. Kanske skulle ringa sjukvårdsupplysningen o fråga om Ivermectin men tror inte det finns att att för människobruk i Sverige. 

Svar på tråden Hur blev du av med lössen?