• Tue 10 Sep 2019 23:13
    647 visningar
    14 svar
    14
    647

    Kommer jag verkligen tjäna ekonomiskt på att plugga vidare?

    Jag är 35 år och har arbetat 15 år som barnskötare i förskolan. Jag har sedan tidigare oavslutade universitetsstudier som jag har betalat tillbaka till CSN för. Min sista inbetalning kommer att ske i december i år.


    Mitt mål har alltid varit att plugga vidare till förskollärare när mitt CSN är tillbakabetalat. Utbildningen är på 3,5 år, men nu funderar jag på om jag har en ekonomisk vinning i längden att plugga vidare med fullt studielån och eventuellt tilläggslån eftersom jag är ensamstående med ett barn.


    Jag tjänar idag 24100 kronor. Medellönen för en förskollärare i min kommun är 29500 kr. Kommer jag verkligen få någon ekonomisk vinning av att dra på mig så mycket studieskulder när löneskillnaden ändå är så pass liten och lånet ska vara tillbakabetalat inom 25 år eller vad det nu är?


    Hur hade ni gjort?

  • Svar på tråden Kommer jag verkligen tjäna ekonomiskt på att plugga vidare?
  • Tue 10 Sep 2019 23:15
    #1

    Sett till livstidsinkonst är det mycket tveksamt med det yrket. Rent krasst ska du satsa på något tekniskt yrke för att det ska löna sig. Det är liksom bara att räkna på det...

  • Tue 10 Sep 2019 23:16
    #2

    Avsluta dina tidigare oavslutade universitetsstudier? om det ger en examen inom nåt...

  • Tue 10 Sep 2019 23:23
    #3
    Tow2Mater skrev 2019-09-10 23:16:44 följande:

    Avsluta dina tidigare oavslutade universitetsstudier? om det ger en examen inom nåt...


    Tyvärr gör de inte det, eftersom jag kring 20-årsåldern inte visste vad jag ville bli och hoppade på flera program som jag sedan inte avslutade. Jag har helt enkelt för få poäng. Den enda jag faktiskt har haft nytta av är att jag läste nästan två terminer på lärarutbildningen, eftersom det har gett mig en fördel vid löneförhandling i förskolans värld, men jag kan inte använda de poängen till förskollärarutbildningen.
  • Tue 10 Sep 2019 23:31
    #4
    Hyllemor skrev 2019-09-10 23:13:14 följande:

    Jag är 35 år och har arbetat 15 år som barnskötare i förskolan. Jag har sedan tidigare oavslutade universitetsstudier som jag har betalat tillbaka till CSN för. Min sista inbetalning kommer att ske i december i år.


    Mitt mål har alltid varit att plugga vidare till förskollärare när mitt CSN är tillbakabetalat. Utbildningen är på 3,5 år, men nu funderar jag på om jag har en ekonomisk vinning i längden att plugga vidare med fullt studielån och eventuellt tilläggslån eftersom jag är ensamstående med ett barn.


    Jag tjänar idag 24100 kronor. Medellönen för en förskollärare i min kommun är 29500 kr. Kommer jag verkligen få någon ekonomisk vinning av att dra på mig så mycket studieskulder när löneskillnaden ändå är så pass liten och lånet ska vara tillbakabetalat inom 25 år eller vad det nu är?


    Hur hade ni gjort?


    390 000 kan du få låna på 140 veckors studier. Du kommer att ha cirka 30 år kvar i arbetslivet när du är klar med utbildningen. 5400x30x12= 1 944 000kr kommer du att tjäna extra. Det blir dryga 1,5 miljoner som du tjänar på att utbilda dig.
  • Anonym (A)
    Tue 10 Sep 2019 23:43
    #5

    Måste du gå med vinst (kan vara svårt att räkna på), räcker det inte att du inte går back?

    Det handlar ju om livskvalité också, att trivas med sitt yrke.

  • Wed 11 Sep 2019 00:17
    #6
    Anonym (A) skrev 2019-09-10 23:43:42 följande:

    Måste du gå med vinst (kan vara svårt att räkna på), räcker det inte att du inte går back?

    Det handlar ju om livskvalité också, att trivas med sitt yrke.


    I mitt fall så blir det ingen större skillnad att utbilda mig för just trivselns skull eller någon form av utvecklings skull. Jag har jobbat så pass länge att jag redan nu gör mycket (i perioder allt) av förskollärarnas arbetsuppgifter (fast jag egentligen inte borde.) Det finns tillfällen då jag faktiskt blir "utestängd" från fortbildning och liknande eftersom jag "bara" är barnskötare, men det brukar jag lösa genom att låna förskollärarnas litteratur och sedan förhöra mig kring vad de har diskuterat. Det är inte tillräckligt motiv att gå en 3,5-årig högskoleutbildning bara för att få vara med på en extra diskussionsträff per termin, när arbetsuppgifterna i övrigt är så pass lika.
  • Wed 11 Sep 2019 00:29
    #7
    Bagar Bengtsson skrev 2019-09-10 23:31:01 följande:
    390 000 kan du få låna på 140 veckors studier. Du kommer att ha cirka 30 år kvar i arbetslivet när du är klar med utbildningen. 5400x30x12= 1 944 000kr kommer du att tjäna extra. Det blir dryga 1,5 miljoner som du tjänar på att utbilda dig.

    Tack, för att du hjälpte mig att räkna på det! 


    Jag börjar inse att det knappt är lönt att vidareutbilda mig. Jag har en kollega som har arbetat i 3 år som förskollärare, men som fortfarande bara ligger på 29000 någonting i lön och för 7 år sedan hade jag också en kollega som hade 29000 någonting i lön. Löneökningen för förskollärare står helt enkelt still. 


    Vid senaste lönepåslaget fick jag drygt 1000 kronor och fortsätter det så, så är jag ändå nästan uppe i en förskollärarlön om 4 år.


    Ytterligare en faktor är att man i min kommun numer alltid ersätter en förskollärare, som har sagt upp sig, med en barnskötartjänst för att hålla budget. Det innebär dessutom att det kanske till och med blir svårare att få jobb efter avslutad utbildning.

  • Wed 11 Sep 2019 07:17
    #8
    Hyllemor skrev 2019-09-11 00:29:50 följande:

    Tack, för att du hjälpte mig att räkna på det! 


    Jag börjar inse att det knappt är lönt att vidareutbilda mig. Jag har en kollega som har arbetat i 3 år som förskollärare, men som fortfarande bara ligger på 29000 någonting i lön och för 7 år sedan hade jag också en kollega som hade 29000 någonting i lön. Löneökningen för förskollärare står helt enkelt still. 


    Vid senaste lönepåslaget fick jag drygt 1000 kronor och fortsätter det så, så är jag ändå nästan uppe i en förskollärarlön om 4 år.


    Ytterligare en faktor är att man i min kommun numer alltid ersätter en förskollärare, som har sagt upp sig, med en barnskötartjänst för att hålla budget. Det innebär dessutom att det kanske till och med blir svårare att få jobb efter avslutad utbildning.


    I realiteten kommer pengavinsten att vara mycket lägre därför att Bengtsson inte räknade med den höjda skatten. Det blir 1.2MKr. Sedan så kommer du att leva på lånade pengar under studierna plus att du får ett stort lån som ska betalas tillbaka. 900kKr i saknad inkomst + lån 400kKr. Summan där blir 2,5MKr. Totalt blir det -400 000. (Minus 400 000).
    Sen tillkommer att du får höjd pension men den kan inte jag räkna ut.

    Men viktigare är kanske det du inte kan beräkna, med utbildning får du annat jobb med andra arbetsuppgifter. 
    Så handlar det om utbildning kan man inte räkna i pengar utan man måste räkna andra värden. Så om du trivs med ditt jobb och kan tänka dig att jobba med det till pension så finns det ingen anledning att utbilda dig tycker jag.
    Det är slöseri med resurser att utbilda sig för utbildningen skull.

  • Anonym (Ellen­)
    Wed 11 Sep 2019 08:51
    #9

    Frågan är väl hur du känner själv? Kommer du trivas med att vara barnskötare resten av livet ? Eller kommer du för alltid vara den som är bitter över sakers tillstånd, att du gör en förskollärares jobb för en barnskötares län osv?

    Bitterhet är inte särskilt trevligt.

    Sen vet man aldrig hur löneutvecklingen ser ut framöver. Och högskoleutbildning kan ingen någonsin ta i från dig! Det öppnar ju andra dörrar, du skulle kunna arbeta med barn inom skolan, tex förskoleklass?

    Jag vet vad jag hade valt!

    Du kan alltid ringa lönekontoret i din egen kommun och kranskommunerna för uppdaterade löneuppgifter om du vill. Det är offentliga siffror.

  • Wed 11 Sep 2019 09:08
    #10

    Är det säkert att du kommer behöva ta tilläggslån för att plugga? Vad jag har hört är förskollärarutbildningen ofta så chill att det går att jobba en hel del deltid.

    Jag tycker du ska göra det oavsett. Ska du gå i 35 år till och vara exkluderad från fortbildning och dylikt?

  • Wed 11 Sep 2019 09:09
    #11

    Måste också fråga. Varför har du väntat med att plugga vidare till CSN är återbetalat? Du får inte fler veckor att plugga för bara för att du återbetalat lånet.

  • Anonym (Fnutt­)
    Wed 11 Sep 2019 09:15
    #12

    Kanske kan du jobba timmar under tiden du pluggar och på så vis slippa ta så mycket lån? De jag känner som utbildade sig till lärare har inte direkt behövt slita häcken av sig utan haft gott om tid för jobb vid sidan av. Det var iofs ett antal år sedan.

  • Wed 11 Sep 2019 09:21
    #13
    EcceHomo skrev 2019-09-11 09:09:53 följande:
    Måste också fråga. Varför har du väntat med att plugga vidare till CSN är återbetalat? Du får inte fler veckor att plugga för bara för att du återbetalat lånet.
    En förklaring kan vara att TS inte klarat poängen, kanske?

  • Wed 11 Sep 2019 11:12
    #14

    En förskollärare här!

    Det där är ju en fruktansvärt dålig lön för en förskollärare redan nu. Jag skulle rekommendera dig att antingen flytta eller verkligen fundera på hur du ska lyckas i din löneförhandling. Förskollärare har ett guldläge på arbetsmarknaden just nu å möjligheten att få upp lönen är större än någonsin!

    Jag bor i en mindre kommun (kranskommun till Gbg dock) här ligger ingångslönerna för nyutexade uran erfarenhet sedan tidigare strax över 30000kr. Med din erfarenhet plus utbildning borde du jag kunna få 32000kr tänjer jag till en början.

Svar på tråden Kommer jag verkligen tjäna ekonomiskt på att plugga vidare?