• Anonym ((Orol­ig mamma)­)
    Wed 11 Sep 2019 09:34
    2312 visningar
    35 svar
    35
    2312

    Lågt antal vita blodkroppar, 10 månader!)

    Hej!

    Är det någon som har erfarenhet av neotrofila och vad ett lågt värde kan innebära?

    Har en tjej på 10 månader som vart trött och slö en längre tid (3 månader) och vart sjuk en hel del, nu väntar vi på ryggmärgsvätskeprov och i journalen kan man läsa att läkaren skrivit i samband med remissen att

    ?Något anmärkningsvärt är att ***** hade neotrofila på 0,9 och något pressade TPK värden?

    Vad har vi att vänta oss, någon som har koll?

    Hon hade även ett förhöjt TSH värde på 11.

  • Svar på tråden Lågt antal vita blodkroppar, 10 månader!)
  • Anonym ((Orol­ig mamma)­) Trådstartaren
    Wed 11 Sep 2019 20:58
    #21

    Haha, wow!

    Spekulationer.. va ni nu får ut av detta och vad det har för betydelse :s

    Kan ju tillägga att jag aldrig skapat en tråd tidigare här på familjeliv, men gav det ett försök för att se om man kunde få några bra tips då jag inte alls litar på sjukvården.

    Kanske finns fler (oroliga mammor) här i värden...

    Men tack för informationen hörrni :)

  • Anonym ((Orol­ig mamma)­) Trådstartaren
    Wed 11 Sep 2019 21:08
    #22

    Jag hitta dom andra trådarna nu och de är inte ens samma prover dom frågar efter?

  • Thu 12 Sep 2019 06:32
    #23
    Anonym (Ssk) skrev 2019-09-11 20:14:59 följande:

    Plus samma sätt att skriva.


    Med all respekt. Tror inte att man skall häva ur sig saker utan helt säkra belägg.
  • Anonym (Jenny­)
    Thu 12 Sep 2019 08:42
    #24
    Anonym (KONTAKTA LÄKAREN!) skrev 2019-09-11 15:51:03 följande:

    Har du 3 trådar om samma sak? Räcker inte en?

    För att komma till sak. Vi förstår att du är uppe i limningen av oro. Därför bör du genast söka upp läkaren och be om snarast kontakt. Din oro kan inte vi dämpa. Även om du får svar av en läkare så har inte plupp din dotters journal. Hon kan bara informera dig om samma sak som du kan googla efter och läsa dig till. Men vad kommer det att hjälpa? Vänd dig till rätt instans och stilla din oro istället för att stirra upp dig ytterligare med tänkbara sjukdomar.


    Men snälla, du och ni som har TID att sitta o läsa varenda tråd och dessutom har tid att jämföra dem. Och sen har mage att kritisera trådstartaren? Skaffa ett liv utanför fl. Ni kan aldrig någonsin VETA om det är samma, ni framstår bara som tramsiga och att ni sitter maniskt framför eran skärm.

    Tycker inte ni ska svara alls för det hjälper inte. Läkaren är kontaktad och de ska dit igen står det i TS borde väl du kunna läsa som tror dig vara så duktig på att jämföra detaljer.

    Ts är väldigt orolig och det förstår man, och jo hon kan få hjälp av andra här serru.
  • Anonym ((Orol­ig mamma)­) Trådstartaren
    Thu 12 Sep 2019 09:34
    #25
    Anonym (Jenny) skrev 2019-09-12 08:42:10 följande:

    Men snälla, du och ni som har TID att sitta o läsa varenda tråd och dessutom har tid att jämföra dem. Och sen har mage att kritisera trådstartaren? Skaffa ett liv utanför fl. Ni kan aldrig någonsin VETA om det är samma, ni framstår bara som tramsiga och att ni sitter maniskt framför eran skärm.

    Tycker inte ni ska svara alls för det hjälper inte. Läkaren är kontaktad och de ska dit igen står det i TS borde väl du kunna läsa som tror dig vara så duktig på att jämföra detaljer.

    Ts är väldigt orolig och det förstår man, och jo hon kan få hjälp av andra här serru.


    Tack snälla!
  • Anonym (Mamma­)
    Thu 12 Sep 2019 23:14
    #26

    Hoppas att det inte är nått allvarligt ts! Har din dotter haft små blödningar i huden?

  • Anonym ((Orol­ig mamma)­) Trådstartaren
    Fri 13 Sep 2019 06:54
    #27
    Anonym (Mamma) skrev 2019-09-12 23:14:33 följande:

    Hoppas att det inte är nått allvarligt ts! Har din dotter haft små blödningar i huden?


    Nej inte vad jag lagt märke till och då ha jag haft ett extra öga på just det!
  • Anonym (Va?)
    Fri 13 Sep 2019 14:49
    #28
    Plupp73 skrev 2019-09-12 06:32:57 följande:

    Med all respekt. Tror inte att man skall häva ur sig saker utan helt säkra belägg.


    Håller med.
  • Sun 15 Sep 2019 00:13
    #29
    Plupp73 skrev 2019-09-11 14:07:06 följande:

    Sedan finns det Autoimmun neutropeni och cyklisk neutropeni.

    I övrigt kan infektioner ge både neutropeni och låga TPK. Men å andra sidan kan benmärgssjukdom ge bilden, och då ge lätt för infektioner


    Min spontana reaktion är väl följderna av någon infektion/virus. Ts skrivet att barnet varit sjukt en del, och det tar väl ett tag innan värdena återgår till det normala. B12/folat brist är väl också en möjlighet.

    Sedan kan det ju vara något allvarligare, men det behöver ju inte vara det. Korrigera mig gärna om jag har fel.
  • Anonym ((Orol­ig mamma)­) Trådstartaren
    Sun 15 Sep 2019 12:01
    #30
    1234568 skrev 2019-09-15 00:13:46 följande:

    Min spontana reaktion är väl följderna av någon infektion/virus. Ts skrivet att barnet varit sjukt en del, och det tar väl ett tag innan värdena återgår till det normala. B12/folat brist är väl också en möjlighet.

    Sedan kan det ju vara något allvarligare, men det behöver ju inte vara det. Korrigera mig gärna om jag har fel.


    De är först efter proverna vart tagna hon vart konstant sjuk/febrig. Sen va midsommar sist och några veckor fram. En månad innan dessa prover va tagna tog dom samma prover som DÅ såg bra ut och mellan provgångerna va hon inte sjuk :(
  • Anonym (Mamma­)
    Sun 6 Oct 2019 14:12
    #31

    Hur går det för er?

  • Anonym ((Orol­ig mamma)­) Trådstartaren
    Sun 13 Oct 2019 12:13
    #32

    Vet inte än!

    Hon gjorde en MR och tog ryggmärgsprov för en vecka sen men vi har inte fått svar på det ännu. hoppas att dom ringer i början av veckan.

  • Sun 13 Oct 2019 12:27
    #33

    Tänker på er!! <3


    Anonym ((Orolig mamma)) skrev 2019-10-13 12:13:54 följande:

    Vet inte än!

    Hon gjorde en MR och tog ryggmärgsprov för en vecka sen men vi har inte fått svar på det ännu. hoppas att dom ringer i början av veckan.


  • Anonym (Mamma­)
    Tue 22 Oct 2019 19:57
    #34
    Anonym ((Orolig mamma)) skrev 2019-10-13 12:13:54 följande:

    Vet inte än!

    Hon gjorde en MR och tog ryggmärgsprov för en vecka sen men vi har inte fått svar på det ännu. hoppas att dom ringer i början av veckan.


    Hoppas ni får bra svar!!
  • Tue 22 Oct 2019 20:15
    #35

    Hur har det gått? Hoppas ni fått bra svar <3


    Anonym ((Orolig mamma)) skrev 2019-10-13 12:13:54 följande:

    Vet inte än!

    Hon gjorde en MR och tog ryggmärgsprov för en vecka sen men vi har inte fått svar på det ännu. hoppas att dom ringer i början av veckan.


Svar på tråden Lågt antal vita blodkroppar, 10 månader!)