• Anonym (Funde­rsam)
    Wed 11 Sep 2019 13:04
    3732 visningar
    199 svar
    199
    3732

    Har förskolan rätt?

    Förskolan påstår att jag inte får ha barnet där när jag ska på möten i de stora barnens skola, stämmer verkligen det?

  • Svar på tråden Har förskolan rätt?
  • Anonym (jenny­)
    Wed 11 Sep 2019 13:39
    #21
    +1
    Anonym (Fundersam) skrev 2019-09-11 13:07:46 följande:

    Fritid? Sen när är möten med skolan fritid?


    Men dina barn och din familj ÄR din fritid. Ditt liv utanför arbetet. Dock har mina barns förskola alltid varit generösa med att ha barnen där när mina större barn har haft läkarbesök eller andra möten.
  • Anonym (Men..­)
    Wed 11 Sep 2019 13:42
    #22
    +1
    Anonym (.) skrev 2019-09-11 13:37:45 följande:

    Jag har och kommer aldrig att gå till läkare osv på arbetstid. Det gör jag på min fritid och ja, jag skaffar privat barnvakt. Bara för att du utnyttjar systemet och låter skattebetalarna stå för det betyder det inte att alla har samma parasiterande inställning till skattefinansierad verksamhet, tvärtom, de flesta försöker göra rätt för sig utan att utnyttja andra för sin egen bekvämlighets skull. 


    Det är oftast inte så att man direkt kan välja vilken tid man får till läkaren. Där jag bor ska man bara tacka och ta emot den tid man får typ... så det kan mkt väl hända att man måste ta ledigt från jobbet för att gå till läkaren. Och då menar du alltså att jag ska hämta mitt barn, skaffa barnvakt, gå till läkaren, hämta mitt barn hos barnvakten, lämna på förskolan och sedan gå till jobbet. Och det i ALLA situationer, även om jag har ett möte på en av mina andra barns skola?
  • Anonym (A)
    Wed 11 Sep 2019 13:42
    #23

    (.) för egen del går jag i princip aldrig till läkaren men väl tandläkaren och jag ser till att få tidiga morgontider eller lunchtider. Utöver det så har mitt barn lämnat fsk för länge sen så du kan andas ut när det kommer till mig.

  • Anonym (.)
    Wed 11 Sep 2019 13:45
    #24
    +1
    Anonym (??) skrev 2019-09-11 13:22:40 följande:
    Är skrämmande om det är så som någon påstår.

    Om jag har ett möte med rektor lärare och skolpsykolog så ska jag inte ha rätt att ha mitt yngsta barn på förskola?

    Med vanlig arbetarlön , maxtaxa o tre barn varav ett som har stora problem i skolan så har inte jag råd att skaffa barnvakt och har inget nät att lämna mitt yngsta hos för den peng det kostar att anställa en tillförlitlig barnvakt. Lämnar inte heller barnet för en billigare peng hos en människa barnet inte har någon form av relation till.

    Om jag går från jobbet för att gå på ett möte av ovanstående slag. åker jag väl inte o hämtar mitt förskolebarn, tar med det på möte för att sen lämna åter på förskola o sen tillbaka till arbetet???

    Självklart har man rätt att efter dialog med förskola gå på viktigt möte.
    Nej du har inte RÄTT till det. Rättigheter som regleras via bla lagar och praxis tar inte hänsyn till vad människor känner att de har råd med. 
    Sen är förskolepersonal människor av kött och blod, oftast mycket empatiska, och ser mellan fingrarna i ömmande fall. Det betyder ändå inte att det är en RÄTTIGHET för dig eller andra som har det betydligt värre än vad du verkar ha. 

    Problemet med ditt tänk är att de flesta anser att de är särskilt ömmande och har ett antal olika argument varför skattebetalarna ska finansiera just deras barnvakteri. Det säger sig självt att utnyttjas systemet fel av tillräckligt många kommer systemet att bli mycket hårdare. Det är en utveckling vi redan sett. För inte så länge sedan fanns inte regeln om att man bara har RÄTT till förskola för arbete och studier. Varav alldeles för många använde förskolan för att få lite föräldrasemester. 

    Så alla som ylar om att det är fel att inte få gratis barnvakt behöver tänka sig för både en och två gånger...
  • Anonym (.)
    Wed 11 Sep 2019 13:47
    #25
    Anonym (Men..) skrev 2019-09-11 13:42:02 följande:
    Det är oftast inte så att man direkt kan välja vilken tid man får till läkaren. Där jag bor ska man bara tacka och ta emot den tid man får typ... så det kan mkt väl hända att man måste ta ledigt från jobbet för att gå till läkaren. Och då menar du alltså att jag ska hämta mitt barn, skaffa barnvakt, gå till läkaren, hämta mitt barn hos barnvakten, lämna på förskolan och sedan gå till jobbet. Och det i ALLA situationer, även om jag har ett möte på en av mina andra barns skola?
    Jo det kan man men man kanske får vänta. Är det asakut är det ingen som säger något överhuvud taget men ett vanligt läkar- eller tandläkarbesök kan du i princip alltid välja tider.

  • Anonym (.)
    Wed 11 Sep 2019 13:59
    #26
    -1 +1
    Anonym (Men..) skrev 2019-09-11 13:42:02 följande:
    Det är oftast inte så att man direkt kan välja vilken tid man får till läkaren. Där jag bor ska man bara tacka och ta emot den tid man får typ... så det kan mkt väl hända att man måste ta ledigt från jobbet för att gå till läkaren. Och då menar du alltså att jag ska hämta mitt barn, skaffa barnvakt, gå till läkaren, hämta mitt barn hos barnvakten, lämna på förskolan och sedan gå till jobbet. Och det i ALLA situationer, även om jag har ett möte på en av mina andra barns skola?
    Det är vad reglerna säger, ja.
    Det du tar upp här, "omöjligt att få tid" är helt enkelt inte sant utan bara en ursäkt för att utnyttja systemet och skattebetalarna. 

    Vad tycker du skatterna ska räcka till och hur många fler tycker du ska få utnyttja kassabetalarna för sin egen personliga vinning?
    Vi kanske ska låta alla, även de utan barn, gå till läkare och diverse möten på arbetstid och låta försäkringskassan (=skattebetalarna) betala inkomstbortfallet? Vore inte det minst lika rimligt med ditt resonemang?

  • Anonym (Yber)
    Wed 11 Sep 2019 14:00
    #27
    Anonym (??) skrev 2019-09-11 13:22:40 följande:

    Är skrämmande om det är så som någon påstår.

    Om jag har ett möte med rektor lärare och skolpsykolog så ska jag inte ha rätt att ha mitt yngsta barn på förskola?

    Med vanlig arbetarlön , maxtaxa o tre barn varav ett som har stora problem i skolan så har inte jag råd att skaffa barnvakt och har inget nät att lämna mitt yngsta hos för den peng det kostar att anställa en tillförlitlig barnvakt. Lämnar inte heller barnet för en billigare peng hos en människa barnet inte har någon form av relation till.

    Om jag går från jobbet för att gå på ett möte av ovanstående slag. åker jag väl inte o hämtar mitt förskolebarn, tar med det på möte för att sen lämna åter på förskola o sen tillbaka till arbetet???

    Självklart har man rätt att efter dialog med förskola gå på viktigt möte.


    Att ens referera till maxtaxan är ett skämt! Mina föräldrar betalade mer för barnomsorg på 80-talet än vad jag betalar nu. Ändå säger man att det på den tiden var "förvaring". Hur det går ihopmed det ökade trycket idag, läroplan samt större barngrupper är för mig väldigt märkligt. Sorry för trådkapning här men jag var bara tvungen.
  • Anonym (Ellie­)
    Wed 11 Sep 2019 14:25
    #28
    -1 +1
    Anonym (.) skrev 2019-09-11 13:35:06 följande:

    Du tror alltså på fullt allvar att det handlar om ett enda barn som kräver skattefinansierad barnvakt?


    Citerade du fel nu eller? Var kommer skatten in? Skatten till barnomsorgen är exakt samma oavsett om ts är på jobbet eller på ett möte.

    Tiden är ju inom barnets vanliga vistelsetid. Hade inte mötet varit så hade ju barnet varit där ändå.

    Men även om det hade blivit en timme längre så tycker jag barnets bästa ska få styra. Barnet mår betydligt bättre om det får vara i välkänd miljö en extra timme än att flängas omkring till massa olika barnvakter.

    Och även då är skatten densamma, för det räknas per inskrivet barn och inte per timme.
  • Anonym (Ann)
    Wed 11 Sep 2019 15:52
    #29
    Anonym (Fundersam) skrev 2019-09-11 13:22:04 följande:

    Så isf måste jag gå dit, hämta minsta, gå hem igen och lämna till en barnvakt, gå tillbaka igen, gå på mötet, gå hem och hämta barnet igen och ta tillbaka det till förskolan innan jag går tillbaka till jobbet. Låter ju väldigt rimligt.


    OK, då missförstod jag dig. Jag trodde det var utanför din arbetstid, dvs barnet skulle vara längre på förskolan.

    Nej, gick jag till tandläkaren t ex under arbetstid, så lät jag barnet vara kvar, det var inget jag informerar förskolan om.


  • Anonym (Ann)
    Wed 11 Sep 2019 15:59
    #30
    +3
    Anonym (.) skrev 2019-09-11 13:59:26 följande:
    Det är vad reglerna säger, ja.
    Det du tar upp här, "omöjligt att få tid" är helt enkelt inte sant utan bara en ursäkt för att utnyttja systemet och skattebetalarna. 

    Vad tycker du skatterna ska räcka till och hur många fler tycker du ska få utnyttja kassabetalarna för sin egen personliga vinning?
    Vi kanske ska låta alla, även de utan barn, gå till läkare och diverse möten på arbetstid och låta försäkringskassan (=skattebetalarna) betala inkomstbortfallet? Vore inte det minst lika rimligt med ditt resonemang?
    Fast om man går till tandläkaren en gång om året på arbetstid så påverkar det ju inte tiderna på dagis. Barnet går samma tid på dagis som om jag går till tandläkaren på en fridag. Det enda det påverkar är tiden på mitt arbete, och det är ju en fråga mellan mig och min arbetsgivare.

    För du tror väl inte på allvar att det blir billigare för kommunen att föräldrar hämtar sina barn en timme under dagen någon gång om året, personalen jobbar ändå, så var finns besparingen?


Svar på tråden Har förskolan rätt?