• Anonym (Funde­rsam)
    Wed 11 Sep 2019 13:04
    3736 visningar
    199 svar
    199
    3736

    Har förskolan rätt?

    Förskolan påstår att jag inte får ha barnet där när jag ska på möten i de stora barnens skola, stämmer verkligen det?

  • Svar på tråden Har förskolan rätt?
  • Anonym (Funde­rsam) Trådstartaren
    Wed 11 Sep 2019 17:48
    #41
    Anonym (Ph) skrev 2019-09-11 17:43:09 följande:

    Aldrig reflekterat över. Om mötet är under arbetstid när barnet normalt är på förskolan förstår jag överhuvudtaget inte problemet. Vilka föräldrar hade då kommit på föräldramötet om man skulle ordna privat barnvakt mitt på dagen? Blir ju löjligt. Gagnar knappast barnet och påverkar inte den ordinarie förskoleverksamheten. Här tycker jag skolan och förskolan får samarbeta om de nu ligger i samma hus. Så glad att vi inte har sådan förskolepersonal, de litar på föräldrarnas omdöme hör och häpna. Hade de haft så löjliga regler hade jag helt enkelt sagt att jag inte kan komma på föräldramötet och då får de väl börja lägga det på kvällstid istället så en förälder kan vara hemma.


    Är som sagt inte föräldramöte det handlar om, utan extremt viktiga möten om mitt barn. Att ta med småsyskonet är otänkbart.
  • Wed 11 Sep 2019 17:49
    #42

    Jag tycker du ska höra av dig till förskolechefen och fråga.

  • Anonym (P)
    Wed 11 Sep 2019 18:38
    #43
    -1
    Anonym (Fundersam) skrev 2019-09-11 17:48:46 följande:

    Är som sagt inte föräldramöte det handlar om, utan extremt viktiga möten om mitt barn. Att ta med småsyskonet är otänkbart.


    Varför inte?
  • Anonym (Fskl)
    Wed 11 Sep 2019 18:44
    #44

    Ja och nej...rent strikt så har de rätt.man har bara rätt till barnomsorg de tider man jobbar/går i skola så om man kompar ut tid/flexar / hoppar över rasten etc så att man slutar tidigare så ska man hömta sitt barn tidigare ( samma sak gäller såklart även på morgonen- börjar du senare än vanligt ska barnet lämnas senare också) MEN viss flexibilitet måste man ha..vi låter barn vara kvar hos oss lite längre en dag om föräldern har ett utvecklingsamtal med ett äldre syskon eller lämna ett barn när man ska till läkare med ett syskon På samma sätt förväntar VI oss av fritids att äldre syskon får vara kvar extra när vi har utvs. för det yngre syskonet ..Föräldrarna frågar alltid oss/fritids om det är Ok innan ett möte bokas åt något håll. Vad vi förväntar oss av föräldrarna är öppenhet och ärlighet - att de talar om var de är Detta gäller tider som barnet enligt schema skulle varit hos oss ändå och handlar om att komma kanske 30 min sent att hämta OM det gäller tider då barnet Inte skulle varit hos oss enligt schema så kan man alltid fråga men vara beredd på att det kanske inte går..vi har inte skyldighet att godkänna att ett barn kommer extra för annat än att man som förälder jobbar Möten på skolan ,även viktiga sådana brukar man ,vet jag av egen erfarenhet ,kunna styra tiden på till viss del..sk " västbus" /" sip" möten kan vara lite svårare att styra då fler personer är inblandade men även dem går ofta att styra så de ligger i början/slutet av dagen ..

  • Anonym (Funde­rsam) Trådstartaren
    Wed 11 Sep 2019 19:28
    #45
    Anonym (P) skrev 2019-09-11 18:38:15 följande:

    Varför inte?


    För att det inte är något ett barn ska lyssna på.
  • Anonym (Jodi)
    Wed 11 Sep 2019 19:29
    #46
    +1
    Anonym (Fundersam) skrev 2019-09-11 13:19:33 följande:

    Är ingen ändring i tiden, men skolan är i samma byggnad, så de ser ofta när jag kommer.


    Omg, personalen på ditt barns låter som ett gäng riktiga loosers. Sökte de alla till Polishögskolan men var för dåliga för att komma in? Och nu försöker de hävda sig...

    Har de sagt vad de skulle göra om de såg dig gå förbi till skolan mitt på dagen utan att hämta den lilla? De har ju inte särskilt stora möjligheter att straffa dig för en engångshändelse så hade jag varit du skulle jag skita högaktningsfullt i vad de där små gestapo-wannabes tycker.

    Blir lika förvånad varje gång jag läser sådana här trådar, hur många små människor det finns som bara lever för att göra livet så surt och svårt som möjligt för andra.
  • Wed 11 Sep 2019 19:30
    #47
    +1
    Anonym (P) skrev 2019-09-11 18:38:15 följande:
    Varför inte?
    Jag kan komma på örtifjorton saker som tas upp på möten som kan vara olämpliga för barn att vara med på.
    Kan inte du det?
  • Tiina8­7
    Wed 11 Sep 2019 20:17
    #48

    Möte är väl på arbetstid så då borde du få ha barnet på förskolan under tiden. Eller tänker dem att du ska lämna barnet, komma tillbaka och hämta, för att lämna till ev barnvakt någon timme, hämta barnet och åter lämna det på förskolan före du åker tillbaka till jobbet.

  • Anonym (Finlä­ndare)
    Wed 11 Sep 2019 21:46
    #49

    I Finland är det ingen som lägger sig i vad man gör medan barnet är på dagis. Man behöver inte hålla tyst om läkartider eller smussla undan shoppingkassar. Och det är fullständigt acceptabelt av vara ledig en hel dag och samtidigt ha barnet på dagis. Ensamförsörjare gör gärna så för att kunna sköta ärenden utan att behöva ha barnen med. Jag skulle inte stå ut med det svenska systemet. Den ursprungliga tanken med ert system var säkert god, men nu har det ju spårat ur helt. En diskussion som denna är ju absurd.

  • Anonym (Abelb­abel)
    Wed 11 Sep 2019 21:50
    #50
    Anonym (Ann) skrev 2019-09-11 13:11:27 följande:

    Arbetar du under mötena, menar du?

    Den tid du inte arbetar/studerar är din fritid. På fritiden gör man inte bara roliga saker, man går till tandläkaren, möten på skolan, möten i BRF osv.


    I de flesta länder betalar man själv för sin barnomsorg och bestämmer därmed själv vilka tider man har. Att det är annorlunda i Sverige beror på att förskolan är subventionerad och betalas med skattemedel. Det är våra politiker som bestämt när och hur våra barn får vistas på förskolan. Man kan ju tycka att det är bra. Skattemedel ska ju användas klokt. Men det är synd att det inte finns någon flexibilitet i systemet. Det är ju exempelvis bättre för ett barn att vara på förskolan när föräldrar går till tandläkaren, på möten och dylikt än att vara hos en barnvakt (det är en oreglerad bransch med större risker för barnet än förskolan). Många kommuner gör redan det. I de kommunerna får man lämna upp till heltid utan några frågor. Tycker fattigare/snålare kommuner borde införa ett alternativ att man kan köpa extra service på förskolan om man behöver barnomsorg utöver minimum som lagen reglerar. Win win för alla. Kommuner slipper gå back och föräldrar kan ha sina barn på förskolan istället för med någon 15-åring som inte har koll på barnsäkerhet.
Svar på tråden Har förskolan rätt?