• Mts3

    Äta fläskkött eller ej

    Det är så att jag och barnets pappa har separerat. Han är muslim och äter inte fläskkött, vårt barn kom vi överens om att hen inte skulle äta fläskkött. Jag har ätit det när jag blivit bjuden.

    Jag har nu börjar fundera på om det är så jag vill ha det.

    Eftersom jag nu kan laga annan mat som även är med fläsk i eftersom jag inte behöver anpassa mig efter han längre.

    Jag vet att han inte skulle acceptera detta.

    Skulle behöva höra lite tankar eller erfarenheter kring detta.

  • Svar på tråden Äta fläskkött eller ej
  • Liberté

    Pappan får väl tillbedja fantasifoster och dess nycker på sin vecka medan du väljer vad du ska göra på din.

    Barnet ska få välja själv och bör undvika indoktrinering tills den är gammal nog att ta ett vuxet beslut själv 18+

  • Anonym (K)
    Gameofthrones skrev 2019-09-11 14:56:18 följande:

    Nej, jag tycker att man har kommit överens och barn har två kulturer ska det respekteras.!

    Du kan äta vad du vill med barnen va kosevent.

    Man kan komplettera. Man måste ta hänsyn. Även om man är skild


    Eller du menar att mannens kultur ska respekteras och kvinnan ska lyda/anpassa sig...
  • Gameofthrones
    Anonym (K) skrev 2019-09-11 15:36:32 följande:

    Eller du menar att mannens kultur ska respekteras och kvinnan ska lyda/anpassa sig...


    Ja, när man ger in sig på en annans kultur ska det respekteras.

    Varför ska alltid mannen vara "boven" vi kvinnor har lika skyldigheter.

    Detta gäller samkönade alla slags människor inte bara mannen som du antyder. Har du inte tradition, kultur hur skulle du vilja att någon inte respekterar det?
  • Gameofthrones
    Mts3 skrev 2019-09-11 14:58:32 följande:

    Gameofthornes, jag förstår inte hur du menar med ditt svar.


    Jag menar att du har väl ingen tro? Du äter det du vill. När du är ensam då menar jag fläsk. När du har barnen ät allt utom gris :)
  • möjligt
    Liberté skrev 2019-09-11 15:30:48 följande:

    Pappan får väl tillbedja fantasifoster och dess nycker på sin vecka medan du väljer vad du ska göra på din.

    Barnet ska få välja själv och bör undvika indoktrinering tills den är gammal nog att ta ett vuxet beslut själv 18+


    +1
  • FuckGoggleAskMe
    Tow2Mater skrev 2019-09-11 18:18:12 följande:
    Kalla det kycklig tills barnet blir stort nog att sjalv se skillnad.

    Det var ett riktigt bra förslag Hahaha! Fast ännu bättre skulle vara om du TS berättar för pappan att du från och med kommer att ge barnet fläskkött ibland, eftersom du inte är muslim och inte tror på den magiska innebörden av att undvika det. Du behöver inte fråga exet om lov för att äta något hemma och ge det till ert barn. Det är ju inte direkt råttgift du tänker tvinga i barnet.
  • Gameofthrones

    Vad är det med folk egentligen? Ska man bjuda era barn på kött eller annat om barnet är uppvuxen med vegansk mat? Det är precis likadant!

    Kan folk säga - säg inget att du åt på MC Donalds nugget, hamburgare hur skulle det kännas?

    Kan säga såhär mkt det finns barn i skolan som föräldrar har förbjudit skolan för sina barn ska ha veganskt! Det är inge allergi som är inblandat. Det är bara deras grej. Det är samma frihet som muslimer inte servera gris.

    Det finns föräldrar som håller stenhårt godis på lördagar.

    Barn får inte dricka läsk en torsdag,saft. På en onsdag tex. Det respekterar man, men inte detta?

  • BurningDiamond

    Har du och pappan kommit överens, så gäller den överenskommelsen till du och pappan kommer överens om något annat, eller tills barnet är gammalt nog att själv förstå vad han väljer att äta.

    Förstår inte hur så många kan vara av åsikten att man inte behöver följa gemensamma fattade beslut.

  • Liberté
    Gameofthrones skrev 2019-09-11 20:06:29 följande:

    Vad är det med folk egentligen? Ska man bjuda era barn på kött eller annat om barnet är uppvuxen med vegansk mat? Det är precis likadant!

    Kan folk säga - säg inget att du åt på MC Donalds nugget, hamburgare hur skulle det kännas?

    Kan säga såhär mkt det finns barn i skolan som föräldrar har förbjudit skolan för sina barn ska ha veganskt! Det är inge allergi som är inblandat. Det är bara deras grej. Det är samma frihet som muslimer inte servera gris.

    Det finns föräldrar som håller stenhårt godis på lördagar.

    Barn får inte dricka läsk en torsdag,saft. På en onsdag tex. Det respekterar man, men inte detta?


    Ja då får väl veganförälder servera sina linser och whatever på sina dagar med barnet och den andra får göra som den vill om denna propagerar blandkost.

    Vill man att barnet ska äta blandkost så är det inte så att kosher, halal, veganskt osv ska ha företräde. på dina dagar får du ge barnet all fan tokig kost du önskar men sen är det den andras vecka och då får man acceptera detta.
Svar på tråden Äta fläskkött eller ej