• Wed 11 Sep 2019 13:56
    20062 visningar
    190 svar
    190
    20062

    Äta fläskkött eller ej

    Det är så att jag och barnets pappa har separerat. Han är muslim och äter inte fläskkött, vårt barn kom vi överens om att hen inte skulle äta fläskkött. Jag har ätit det när jag blivit bjuden.

    Jag har nu börjar fundera på om det är så jag vill ha det.

    Eftersom jag nu kan laga annan mat som även är med fläsk i eftersom jag inte behöver anpassa mig efter han längre.

    Jag vet att han inte skulle acceptera detta.

    Skulle behöva höra lite tankar eller erfarenheter kring detta.

  • Svar på tråden Äta fläskkött eller ej
  • Wed 11 Sep 2019 21:30
    #21
    -2 +3
    Liberté skrev 2019-09-11 21:11:11 följande:
    Ja då får väl veganförälder servera sina linser och whatever på sina dagar med barnet och den andra får göra som den vill om denna propagerar blandkost.

    Vill man att barnet ska äta blandkost så är det inte så att kosher, halal, veganskt osv ska ha företräde. på dina dagar får du ge barnet all fan tokig kost du önskar men sen är det den andras vecka och då får man acceptera detta.
    Men det handlar inte om kosten i sig, det handlar om att gå bakom pappans rygg och motverka ett gemensamt beslut, istället för att som en normal vuxen ha en dialog med pappan och göra en ny överenskommelse, eller i vrästa fall säga rakt ut att "på mina dagar gäller mina regler och på dina dagar gäller dina regler".
  • Gameof­throne­s
    Wed 11 Sep 2019 21:47
    #22
    -1
    Liberté skrev 2019-09-11 21:11:11 följande:

    Ja då får väl veganförälder servera sina linser och whatever på sina dagar med barnet och den andra får göra som den vill om denna propagerar blandkost.

    Vill man att barnet ska äta blandkost så är det inte så att kosher, halal, veganskt osv ska ha företräde. på dina dagar får du ge barnet all fan tokig kost du önskar men sen är det den andras vecka och då får man acceptera detta.


    Mina barn äter allt, ej kräsna. För vi i familjen är konsekventa, gemensamt beslut och gift med barnets pappa.
  • Wed 11 Sep 2019 21:48
    #23
    +1
    Gameofthrones skrev 2019-09-11 20:06:29 följande:

    Vad är det med folk egentligen? Ska man bjuda era barn på kött eller annat om barnet är uppvuxen med vegansk mat? Det är precis likadant!

    Kan folk säga - säg inget att du åt på MC Donalds nugget, hamburgare hur skulle det kännas?

    Kan säga såhär mkt det finns barn i skolan som föräldrar har förbjudit skolan för sina barn ska ha veganskt! Det är inge allergi som är inblandat. Det är bara deras grej. Det är samma frihet som muslimer inte servera gris.

    Det finns föräldrar som håller stenhårt godis på lördagar.

    Barn får inte dricka läsk en torsdag,saft. På en onsdag tex. Det respekterar man, men inte detta?


    Jag ger inte mina barn vegansk mat, men om andra serverar det eller i skolan, det ar ju upp till dem, inte mig. Ska jag tvinga dem att ge kott tycker du?
  • Gameof­throne­s
    Wed 11 Sep 2019 21:51
    #24
    -1
    BurningDiamond skrev 2019-09-11 21:30:55 följande:

    Men det handlar inte om kosten i sig, det handlar om att gå bakom pappans rygg och motverka ett gemensamt beslut, istället för att som en normal vuxen ha en dialog med pappan och göra en ny överenskommelse, eller i vrästa fall säga rakt ut att "på mina dagar gäller mina regler och på dina dagar gäller dina regler".


    Du är go du.

    @---->--->----

    :)
  • Wed 11 Sep 2019 21:51
    #25
    -3 +3
    BurningDiamond skrev 2019-09-11 21:07:21 följande:

    Har du och pappan kommit överens, så gäller den överenskommelsen till du och pappan kommer överens om något annat, eller tills barnet är gammalt nog att själv förstå vad han väljer att äta.

    Förstår inte hur så många kan vara av åsikten att man inte behöver följa gemensamma fattade beslut.


    Gemensamt fattade beslut som funkar i ett gemensamt hushåll overfors inte nodvändigtvis automatiskt när hushållet splittras i två olika.... forutsättningarna ändras.
  • Thu 12 Sep 2019 01:22
    #26
    -1 +3
    Tow2Mater skrev 2019-09-11 21:51:25 följande:
    Gemensamt fattade beslut som funkar i ett gemensamt hushåll overfors inte nodvändigtvis automatiskt när hushållet splittras i två olika.... forutsättningarna ändras.
    Inte konstigt att världen går åt helvete om folk har den inställningen. Ja, livet förändras. Nej, inte OK att sluta kommunicera om gemensamma barn.

    Förövrigt vet vi inte om TS och pappan kom överens innan eller efter de bröt, det är inte angivet.
  • Thu 12 Sep 2019 01:24
    #27
    Gameofthrones skrev 2019-09-11 21:51:10 följande:
    Du är go du.

    @---->--->----

    :)
    Vad menar du?
  • Anonym (linne­a)
    Thu 12 Sep 2019 03:58
    #28
    +1

    Mer fläsk åt folket! Men du måste fundera över om det kan bli farligt för dig om du ger barnen fläsk..... Trots att muslimer faktiskt får äta fläsk om inget annat bjuds...

  • Anonym (I)
    Thu 12 Sep 2019 04:18
    #29
    -1 +3

    Självklart inte. Ni har en överenskommelse.

  • Anonym (Anony­m tyckar­e)
    Thu 12 Sep 2019 05:15
    #30
    -3 +5

    Äter du fläsk, låt barnet äta fläsk.
    Så enkelt är det.

    Pappan ids inte ens ha sitt barn mer än någon strödag hit och dit, då får han ta det för vad det är.
    Han ska "slippa" engagera sig för att ha inte orkar, men hans muslimlagar ska minsann gälla ändå?
    I helvete heller.

    (Och faktiskt så dör inte en muslim av lite fläsk då och då.)

Svar på tråden Äta fläskkött eller ej