• Wed 11 Sep 2019 13:56
    20057 visningar
    190 svar
    190
    20057

    Äta fläskkött eller ej

    Det är så att jag och barnets pappa har separerat. Han är muslim och äter inte fläskkött, vårt barn kom vi överens om att hen inte skulle äta fläskkött. Jag har ätit det när jag blivit bjuden.

    Jag har nu börjar fundera på om det är så jag vill ha det.

    Eftersom jag nu kan laga annan mat som även är med fläsk i eftersom jag inte behöver anpassa mig efter han längre.

    Jag vet att han inte skulle acceptera detta.

    Skulle behöva höra lite tankar eller erfarenheter kring detta.

  • Svar på tråden Äta fläskkött eller ej
  • Thu 12 Sep 2019 05:45
    #31
    -1 +3

    Självklart ska du inte gå bakom pappans rygg.
    Vill du ge barnet fläsk antingen gör ni en ny överenskommelse, eller så talar du om för pappan att du kommer ge barnet fläsk.

  • Gameof­throne­s
    Thu 12 Sep 2019 09:40
    #32
    -2
    Tow2Mater skrev 2019-09-11 21:48:22 följande:

    Jag ger inte mina barn vegansk mat, men om andra serverar det eller i skolan, det ar ju upp till dem, inte mig. Ska jag tvinga dem att ge kott tycker du?


    Ge dig inte in på diskussion när du inte förstår sammanhanget. Läs från början.

    Det handlar om ge sina barn fläskkött hon har varit tillsammans med en man som har tradition och kulturer och vad hon tycker barnen ska äta.

    Då hade jag sagt det är samma sak att ge barn som äter vegansk mat som föräldrar ger och har bestämt.

    Dem äter ju sökt annat än gris då kan man utesluta det.

    Du kan inte ge en muslim griskött och ge ett barn som äter vegansk mat en hamburgare / nuggets. Det är en självklarhet. Hon kan äta fläsk om hon vill men när hon har barnen ät allt förutom gris.

    Svarar inte mer.
  • Gameof­throne­s
    Thu 12 Sep 2019 09:43
    #33
    -1
    BurningDiamond skrev 2019-09-12 01:24:14 följande:

    Vad menar du?


    Din kommentar #21

    Du förstår. Folk blir så konstiga ibland.
  • Thu 12 Sep 2019 10:09
    #34
    -1 +1

    Jag skulle inte göra det i din situation eftersom ni har kommit överens om detta. Det är faktiskt bådas barn, inte bara ditt. 

    Se det som en övning i att dela föräldraskapet under de närmaste 15-20 åren...det blir inte nödvändigtvis lättare för att man har separerat, tyvärr.

  • Thu 12 Sep 2019 10:21
    #35
    -2 +1
    Gameofthrones skrev 2019-09-12 09:40:45 följande:

    Ge dig inte in på diskussion när du inte förstår sammanhanget. Läs från början.

    Det handlar om ge sina barn fläskkött hon har varit tillsammans med en man som har tradition och kulturer och vad hon tycker barnen ska äta.

    Då hade jag sagt det är samma sak att ge barn som äter vegansk mat som föräldrar ger och har bestämt.

    Dem äter ju sökt annat än gris då kan man utesluta det.

    Du kan inte ge en muslim griskött och ge ett barn som äter vegansk mat en hamburgare / nuggets. Det är en självklarhet. Hon kan äta fläsk om hon vill men när hon har barnen ät allt förutom gris.

    Svarar inte mer.


    Fast ingenstans står det att barnet är muslim utan det är ena föräldern som knappt träffar sitt barn som är det.

    Föräldern som bryr sig så mycket om.vad barnet äter får väl ta sin del av veckorna så denna har någonting att säga till om då?

    Eller menar du att den som gör 10% föräldrarsarbetetet ska få lika mycket inflytande som den som gör de resterande 90%?

    Bara för att en förälder är anti vaxx betyder det inte att barnet eller den andra föräldern automatiskt måste acceptera den villfarelsen by default.
  • Gameof­throne­s
    Thu 12 Sep 2019 10:35
    #36
    -2
    Liberté skrev 2019-09-12 10:21:01 följande:

    Fast ingenstans står det att barnet är muslim utan det är ena föräldern som knappt träffar sitt barn som är det.

    Föräldern som bryr sig så mycket om.vad barnet äter får väl ta sin del av veckorna så denna har någonting att säga till om då?

    Eller menar du att den som gör 10% föräldrarsarbetetet ska få lika mycket inflytande som den som gör de resterande 90%?

    Bara för att en förälder är anti vaxx betyder det inte att barnet eller den andra föräldern automatiskt måste acceptera den villfarelsen by default.


    Ni fattar inte andra kulturer hur det funkar. Ge inte in på saker när man inte förstår.

    Det blir två kulturer automatiskt ger man in sig i muslimsk seder ta det och ta med sig sitt.

    Vad tror du går göra om du träffar en människa som är jude? Ska du ge julklapp då?

    Ge ditt barn läsk o h godis på vardagar som du har sagt i från? Sen får barnet det?

    Svarar inte mer.
  • Thu 12 Sep 2019 10:48
    #37
    +2
    Liberté skrev 2019-09-12 10:21:01 följande:

    Fast ingenstans står det att barnet är muslim utan det är ena föräldern som knappt träffar sitt barn som är det.

    Föräldern som bryr sig så mycket om.vad barnet äter får väl ta sin del av veckorna så denna har någonting att säga till om då?

    Eller menar du att den som gör 10% föräldrarsarbetetet ska få lika mycket inflytande som den som gör de resterande 90%?

    Bara för att en förälder är anti vaxx betyder det inte att barnet eller den andra föräldern automatiskt måste acceptera den villfarelsen by default.


    Men det är väl en himla skillnad på att inte vaccinera barnet och att undvika hot dogs? Pappans önskan innebär ingen uppoffring från mammans sida. Det är svårt nog att samarbeta som frånskilda föräldrar, det är bara dumt att skapa konflikter om småsaker som korv och bacon.
  • Anonym (fd)
    Thu 12 Sep 2019 11:15
    #38
    +1

    När man skilt sig bestämmer var och en i sitt hem.
    Om mamman är vegetarian kan hon inte tvinga pappan att laga vegetariskt på sin vecka.

  • Kverul­ant67
    Thu 12 Sep 2019 11:20
    #39
    +1
    Gameofthrones skrev 2019-09-11 14:56:18 följande:

    Nej, jag tycker att man har kommit överens och barn har två kulturer ska det respekteras.!

    Du kan äta vad du vill med barnen va kosevent.

    Man kan komplettera. Man måste ta hänsyn. Även om man är skild


    Hmmm varför skall bara den ena kulturen följas?

    Och TS, varför skulle du inte kunna äta fläskkött?
  • Kverul­ant67
    Thu 12 Sep 2019 11:21
    #40
    +1
    Mts3 skrev 2019-09-11 14:19:38 följande:

    Jag tänker också så, hen är 3 och har ätit minus fläsk tills nu. Men jag tycker att det blir jobbigt för min del eftersom det egentligen inte finns någon anledning till det nu.

    Nej hen är inte muslim.


    Då skall han väl kunna äta allt och sedan ta beslut själv när han bir äldre på vad han ska äta.
Svar på tråden Äta fläskkött eller ej