• Wed 11 Sep 2019 13:56
    20070 visningar
    190 svar
    190
    20070

    Äta fläskkött eller ej

    Det är så att jag och barnets pappa har separerat. Han är muslim och äter inte fläskkött, vårt barn kom vi överens om att hen inte skulle äta fläskkött. Jag har ätit det när jag blivit bjuden.

    Jag har nu börjar fundera på om det är så jag vill ha det.

    Eftersom jag nu kan laga annan mat som även är med fläsk i eftersom jag inte behöver anpassa mig efter han längre.

    Jag vet att han inte skulle acceptera detta.

    Skulle behöva höra lite tankar eller erfarenheter kring detta.

  • Svar på tråden Äta fläskkött eller ej
  • Sun 15 Sep 2019 15:22
    +1
    Gameofthrones skrev 2019-09-15 15:00:07 följande:

    Ok,

    När era barn besöker ngn kompis och erat barn är vegansk uppfostrad och regler hemma.

    Då bjuder vårdnadshavaren på buffé med massor med kött, fisk, mjölkprodukter mm

    Och är medveten om att barnet är vegansk.

    Det är samma sak. Många av er har riktigt svårt att acceptera att vissa vill eller inte ska äta.

    Hör har vi för mkt uttrycksfrihet. ( man får inte göra som man vill även i religion, tradition mm

    Inte underligt att många barn blir som dem blir.


    Inte alls samma eftersom kompisens foralder inte ar vardnadshavare till mitt barn. Det handlar ju om ett barns 2 vardnadshavare i TS fall.
  • Gameof­throne­s
    Sun 15 Sep 2019 15:53
    -1

    Åh herregud.

    Ni borde verkligen bara acceptera att andra har kulturer.

    Ni tror verkligen att man ska bryta kultur för at hon är skild ifrån sitt ex? Dem kom överens redan när dem va tillsammans. Det kan man inte bara bryta.

    Så nu tycker att det är ok om ni har två olika matkulturer om ni skiljer er? Patetiska människor.

  • Anonym (Barnp­erspek­tivet då?)
    Sun 15 Sep 2019 16:03
    +2
    Gameofthrones skrev 2019-09-15 15:53:46 följande:

    Åh herregud.

    Ni borde verkligen bara acceptera att andra har kulturer.

    Ni tror verkligen att man ska bryta kultur för at hon är skild ifrån sitt ex? Dem kom överens redan när dem va tillsammans. Det kan man inte bara bryta.

    Så nu tycker att det är ok om ni har två olika matkulturer om ni skiljer er? Patetiska människor.


    Fast ts har ju också en kultur, en svensk kultur.

    Ska hon behöva bryta kultur och leva upp till pappans krav även när de inte ens lever tillsammans?
  • Gameof­throne­s
    Sun 15 Sep 2019 16:11
    -1
    Anonym (Barnperspektivet då?) skrev 2019-09-15 16:03:43 följande:

    Fast ts har ju också en kultur, en svensk kultur.

    Ska hon behöva bryta kultur och leva upp till pappans krav även när de inte ens lever tillsammans?


    Kan du läsa!? Vet du vad jag har skrivit hela jävla tiden ni ser bara det ni vill se läs tråden från början!
  • Anonym (Låt barnet bestäm­ma!)
    Sun 15 Sep 2019 16:52
    +2
    Gameofthrones skrev 2019-09-15 16:11:58 följande:

    Kan du läsa!? Vet du vad jag har skrivit hela jävla tiden ni ser bara det ni vill se läs tråden från början!


    Ja, jag kan läsa. Det handlar om att vi har olika åsikter och inte om att vi "bara ser det vi vill se".
  • Kverul­ant67
    Mon 16 Sep 2019 11:13
    +2
    Gameofthrones skrev 2019-09-15 15:53:46 följande:

    Åh herregud.

    Ni borde verkligen bara acceptera att andra har kulturer.

    Ni tror verkligen att man ska bryta kultur för at hon är skild ifrån sitt ex? Dem kom överens redan när dem va tillsammans. Det kan man inte bara bryta.

    Så nu tycker att det är ok om ni har två olika matkulturer om ni skiljer er? Patetiska människor.


    Så du menar att ts inte har någon kultur då???
  • Mon 16 Sep 2019 11:19
    +1
    Gameofthrones skrev 2019-09-15 15:53:46 följande:

    Åh herregud.

    Ni borde verkligen bara acceptera att andra har kulturer.

    Ni tror verkligen att man ska bryta kultur för at hon är skild ifrån sitt ex? Dem kom överens redan när dem va tillsammans. Det kan man inte bara bryta.

    Så nu tycker att det är ok om ni har två olika matkulturer om ni skiljer er? Patetiska människor.


    Det är uppenbart att det är DU som inte kan acceptera att andra har en annan kultur. 

    Pappan i det fall det handlar om, här drivit igenom en "överenskommelse" som modern uppenbarligen inte är bekväm med. Det är två föräldrar med två olika uppfattningar, men det verkar du ha väldigt svårt att förstå. Varför är det pappans regler som ska gälla i detta fall. För att pappan tror på någon gud? Det är inte så samhället fungerar. Religiösa har inte beslutanderätt över dem som inte är religiösa. 

    Varför skulle mamman inte "få byta kultur för att hon är skild ifrån sitt ex"? Varje människa bestämmer väl själv vilken kultur de vill leva efter, så länge ingen annan mån dåligt av det. Och för din kännedom: Man mår inte dåligt av att äta fläskkött.
  • Gameof­throne­s
    Mon 16 Sep 2019 11:34
    -1
    Rikard skrev 2019-09-16 11:19:20 följande:

    Det är uppenbart att det är DU som inte kan acceptera att andra har en annan kultur. 

    Pappan i det fall det handlar om, här drivit igenom en "överenskommelse" som modern uppenbarligen inte är bekväm med. Det är två föräldrar med två olika uppfattningar, men det verkar du ha väldigt svårt att förstå. Varför är det pappans regler som ska gälla i detta fall. För att pappan tror på någon gud? Det är inte så samhället fungerar. Religiösa har inte beslutanderätt över dem som inte är religiösa. 

    Varför skulle mamman inte "få byta kultur för att hon är skild ifrån sitt ex"? Varje människa bestämmer väl själv vilken kultur de vill leva efter, så länge ingen annan mån dåligt av det. Och för din kännedom: Man mår inte dåligt av att äta fläskkött.


    Har jag sagt att man mår dåligt utav äta fläsk?! Nu får du fan ta ge dig. Nu är det så här när man ger in sig på andra kulturer ska man respektera det såsom våran kultur. Därefter möts man och hon valde från början att avstå från kött till barnen. Överenskommelse ska hållas även i skilda vägar!!!!!

    Det var ett jävla tjat!. Ni är helt blinda. Det märks att många av bara JAG som. Gäller här.

    ( slår mig just i pannan, douh)
  • Mon 16 Sep 2019 11:58
    +2
    Gameofthrones skrev 2019-09-16 11:34:59 följande:
    Har jag sagt att man mår dåligt utav äta fläsk?! Nu får du fan ta ge dig. Nu är det så här när man ger in sig på andra kulturer ska man respektera det såsom våran kultur. Därefter möts man och hon valde från början att avstå från kött till barnen. Överenskommelse ska hållas även i skilda vägar!!!!!

    Det var ett jävla tjat!. Ni är helt blinda. Det märks att många av bara JAG som. Gäller här.

    ( slår mig just i pannan, douh)

    I mina ögon är det DU, Gemofthrones, som  saknar respekt för andra kulturer som tycker en mor att anpassa sig till en kultur som hon uppenbarligen inte är bekväm med. Det är DU som står för den mest själviska inställningen i detta sammanhang eftersom DU uppenbarligen anser att det är andra som ska respektera DIN kultur och DINA religiösa föreställningar och att den respekten ska visas även i det privata hemmet av personer som inte delar DIN kultur.


     


    Det är DU som om och om igen tjatar om att den muslimska faderns kultur måste respekteras, men aldrig andas ett ord om att modern också har en kultur och att den förtjänar respekt. Du upprepar att modern har ?gett sig in i en annan kultur? men vägrar inse att fadern har gjort detsamma. 

    Det är DU som är oförskämd och kallar dem som inte böjer sig för DIN kultur och DINA religiösa föreställningar för "patetiska", det är DU som tycker att vi har för mycket "uttrycksfrihet" (vad menar du med det egentligen. Är det DIN religion som ska avgöra hur vi andra för uttrycka oss?). Det är DU som häver ur dig att vi uppfostrar våra barn fel. Fel på vilket sätt då? För att vi äter fläskkött? Nu är det min tur att slå mig för pannan.

  • Gameof­throne­s
    Mon 16 Sep 2019 12:37
    -1
    Rikard skrev 2019-09-16 11:58:18 följande:

    I mina ögon är det DU, Gemofthrones, som  saknar respekt för andra kulturer som tycker en mor att anpassa sig till en kultur som hon uppenbarligen inte är bekväm med. Det är DU som står för den mest själviska inställningen i detta sammanhang eftersom DU uppenbarligen anser att det är andra som ska respektera DIN kultur och DINA religiösa föreställningar och att den respekten ska visas även i det privata hemmet av personer som inte delar DIN kultur.

     

    Det är DU som om och om igen tjatar om att den muslimska faderns kultur måste respekteras, men aldrig andas ett ord om att modern också har en kultur och att den förtjänar respekt. Du upprepar att modern har ?gett sig in i en annan kultur? men vägrar inse att fadern har gjort detsamma. 

    Det är DU som är oförskämd och kallar dem som inte böjer sig för DIN kultur och DINA religiösa föreställningar för "patetiska", det är DU som tycker att vi har för mycket "uttrycksfrihet" (vad menar du med det egentligen. Är det DIN religion som ska avgöra hur vi andra för uttrycka oss?). Det är DU som häver ur dig att vi uppfostrar våra barn fel. Fel på vilket sätt då? För att vi äter fläskkött? Nu är det min tur att slå mig för pannan.


    Har jag någonsin sagt att jag tycker att det är fel och äta fläskkött!? Enligt den kulturen tycker jag ska respekteras! Jag äter allt kött. Våran kultur ska respekteras då ska dem mötas göra en kombination med överenskommelse. Som dem har gjort.

    Ja det tycker jag, endel föräldrar är mesiga med barnens mat, därför många har kräsna barn idag.

    Det är du som ältar om sanna och så blir det samma svar. Ifrån mig.
Svar på tråden Äta fläskkött eller ej