• Anonym (I'm a loser baby)
    Wed 11 Sep 2019 19:40
    456 visningar
    26 svar
    26
    456

    Ni som gått ner i lön

    Nån som blivit tvungen att gå ner i lön av någon orsak? Kanske haft svårt att hitta kvalificerat jobb. Hur hanterade ni det?

  • Svar på tråden Ni som gått ner i lön
  • Wed 11 Sep 2019 19:55
    #1

    I fjor blev mitt lite mer kvalificerade jobb bortrationaliserat, och jag fick gå tillbaka till mitt gamla jobb på lägre nivå i företaget. Fick gå ner 7000 i lön. Vi har marginaler i vår ekonomi, så det märktes inte så mycket hemma. Däremot blev jag sur, och det är jag fortfarande. Kände mig ouppskattad, nedvärderad av ledningen. Tappade motivationen, och funderade allvarligt på att byta arbetsgivare. Är dock kvar än så länge, men söker andra jobb då och då.

  • Anonym (I'm a loser baby) Trådstartaren
    Wed 11 Sep 2019 20:04
    #2
    Skogshuggaren skrev 2019-09-11 19:55:10 följande:

    I fjor blev mitt lite mer kvalificerade jobb bortrationaliserat, och jag fick gå tillbaka till mitt gamla jobb på lägre nivå i företaget. Fick gå ner 7000 i lön. Vi har marginaler i vår ekonomi, så det märktes inte så mycket hemma. Däremot blev jag sur, och det är jag fortfarande. Kände mig ouppskattad, nedvärderad av ledningen. Tappade motivationen, och funderade allvarligt på att byta arbetsgivare. Är dock kvar än så länge, men söker andra jobb då och då.


    Förstår att det fortfarande känns surt. Oavsett om man klarar av det så skulle man kunna uppgradera boendet eller bilen, resa till ett finare resmål...

    Tog du upp det med facket? Man får inte sänka en anställds lön har jag för mig.
  • Tiina8­7
    Wed 11 Sep 2019 20:07
    #3
    Skogshuggaren skrev 2019-09-11 19:55:10 följande:

    I fjor blev mitt lite mer kvalificerade jobb bortrationaliserat, och jag fick gå tillbaka till mitt gamla jobb på lägre nivå i företaget. Fick gå ner 7000 i lön. Vi har marginaler i vår ekonomi, så det märktes inte så mycket hemma. Däremot blev jag sur, och det är jag fortfarande. Kände mig ouppskattad, nedvärderad av ledningen. Tappade motivationen, och funderade allvarligt på att byta arbetsgivare. Är dock kvar än så länge, men söker andra jobb då och då.


    Vad sa facket? En lön får normalt sätt inte sänkas även om jobbet ändras. Personligen hadd jag aldrig godtagit det.
  • Wed 11 Sep 2019 20:27
    #4

    Jag kontaktade facket både lokalt och centralt. De kunde inte göra ett skit. Hade allvarliga tankar på att lämna facket efter det.

  • Tiina8­7
    Wed 11 Sep 2019 20:32
    #5
    Skogshuggaren skrev 2019-09-11 20:27:35 följande:

    Jag kontaktade facket både lokalt och centralt. De kunde inte göra ett skit. Hade allvarliga tankar på att lämna facket efter det.


    Varför accepterade du att gå ner i lön?
  • Wed 11 Sep 2019 20:46
    #6
    Skogshuggaren skrev 2019-09-11 19:55:10 följande:

    I fjor blev mitt lite mer kvalificerade jobb bortrationaliserat, och jag fick gå tillbaka till mitt gamla jobb på lägre nivå i företaget. Fick gå ner 7000 i lön. Vi har marginaler i vår ekonomi, så det märktes inte så mycket hemma. Däremot blev jag sur, och det är jag fortfarande. Kände mig ouppskattad, nedvärderad av ledningen. Tappade motivationen, och funderade allvarligt på att byta arbetsgivare. Är dock kvar än så länge, men söker andra jobb då och då.


    Jag hade inte bara funderat, utan det hade varit solklart för mig att byta. Se det som ett tecken och lägg krut på att byta, det kommer kännas grymt!
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Ellen­)
    Wed 11 Sep 2019 21:12
    #7

    Hanterat och hanterat, jag valde att gå ner i lön förra gången jag bytte jobb.

    Sen har jag inte tänkt mer på det, det är ett faktum bara.

    Så jag vet inte vad du menar med hantera.

    Jag gick ner ca 3500kr brutto i lön samt att jag fick 25 semesterdagar per år istället för 30.

    I teda pengar blev det viss skillnad såklart. Men jag vann andra fördelar så som att slippa 1,5h pendling kollektivt varje dag.

  • Anonym (A)
    Wed 11 Sep 2019 21:28
    #8
    Studentpappa skrev 2019-09-11 20:46:07 följande:
    Jag hade inte bara funderat, utan det hade varit solklart för mig att byta. Se det som ett tecken och lägg krut på att byta, det kommer kännas grymt!
    +1
  • Wed 11 Sep 2019 21:28
    #9

    Hade inte så mycket val. Vart uppsagd tillsammans med 200 andra och hittade inget jobb i Sverige med motsvarande lön. Gick ner 36000 i månaden ungefär. Totalt värdelöst fick dra ner på allt och byta bil till en billigare.

  • Wed 11 Sep 2019 21:44
    #10
    Tiina87 skrev 2019-09-11 20:32:45 följande:
    Varför accepterade du att gå ner i lön?
    Tja, det fanns övertalighet, vissa kollegor blev uppsagda helt. Jag försökte givetvis hävdas att jag skulle behålla min lön, men det var blankt nej från företaget. Lyckades förhandla upp lite så att jag ligger klart högst bland de som har min befattning, men det är möjligt att jag kunde varit tuffare. Jag vet inte vad som hade hänt om jag vägrat att acceptera. Kanske hade jag också blivit uppsagd?
Svar på tråden Ni som gått ner i lön