• Anonym (f)
    Wed 11 Sep 2019 20:02
    1005 visningar
    6 svar
    6
    1005

    Vilja vara ensam ett tag men fortfarande älska och vilja vara tsm

    Jag har varit tillsammans med min partner i några år nu. Det är mitt första förhållande någonsin. Är i 20-års åldern. Jag älskar honom väldigt mycket och vi har väldigt mysigt och kul tillsammans. Vi ses varje helg fre-sön hemma hos honom och pratar i telefon varje kväll. 

    Som sagt så älskar jag honom massor och vill vara med honom. Men den senaste tiden har jag känt en känsla av att... "sitta fast". Jag pendlar ca 40 min till honom när vi väl ses och jag känner att det börjar tära på mig. Både det och att vara borta varje helg (älskar att vara hemma och tycker det är jobbigt att vara hos andra allt för ofta) och att prata i telefon ca 1 timme varje dag. Det är så konstig känsla, ska förklara. Jag är och har alltid varit en person som behöver mycket ensamtid för mig själv. Och jag tror jag känner behov av lite mer "paus"/ensamtid. Om så bara att inte höras en kväll mer än att messa godnatt. Samtidigt älskar jag att prata med honom och att höra hans röst varje dag. Jag längtar efter honom när vi inte ses och längtar efter att få höra hans röst på kvällen. Det är det som förvirrar mig, det är som att jag vill en sak men behöver en annan?

    Känner mig på något sätt "ofri"/buden till att ha kontakt och så. Det är liksom spikat att vi ses varje helg om inte någon är upptagen med något annat. Och ibland får det mig att känna mig lite... kvävd? Uppbunden? Samtidigt som jag VILL ha kontakt och VILL ses! Jag känner bara att det vore SUPERSKÖNT att ha en helg för mig själv hemma då vi inte ses. Och ses tex. helgen därpå eller tidigare i veckan en stund. Bara få skrota runt hemma utan att känna några måsten och göra vad man känner för. Få tid till sånt man inte riktigt hinner med annars men gärna vill, typ pyssla och liknande. 

    Jag tror det är det som är grejen: Känslan av att kunna slappna av helt och veta att man själv bestämmer över sitt liv och att man är fri att göra vad man vill när man vill på sin lediga tid. 

    Det jag känner är jobbigt är att berätta det för min partner. Jag tror att jag själv skulle bli lite ledsen om jag verkligen längtat efter att ses och han inte skulle orka/vill vara själv. Även om jag förstår känslan rationellt (och jag vet att han kommer göra det då jag vet att även han har behov av egentid) så känner man sig ändå ratad och oönskad på något sätt...

    Inser genom att skriva den här tråden vad jag faktiskt behöver: en hel vecka+ helg hemma själv. 

    Tänkte höra om det är någon som känner igen sig? 

    Älskar honom, älskar vårt förhållande. Men det är också lite krävande och kvävande i perioder.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-09-11 20:07
    Vill tillägga att jag tror det kommer bli mycket enklare på just den här fronten när vi flyttar ihop. Då ses man varje dag oavsett och har inte samma press på sig skulle jag gissa? Kommer såklart nya problem då men men.

    Inser också att mycket ligger nog i att jag inte riktigt får tid och ro till att pyssla med sånt jag tycker om. Efter jobbet är man oftast så trött att det mest blir slötittande på tv och innan vi träffades gjorde jag dessa saker på helgen. Nu får jag aldrig tid till det...

  • Svar på tråden Vilja vara ensam ett tag men fortfarande älska och vilja vara tsm
  • Wed 11 Sep 2019 20:42
    #1

    Jag hade också blivit besviken om jag fått höra det från älsklingen, men jag förstår din känsla och du har rätt. Så ta tjuren vid hornen och visa det du skrev här, jag tror att han förstår. Kanske känner han rentav samma sak! Du behöver lite space annars kväver ni relationen. Tror också att det blir bättre när ni flyttar ihop.
    Kan inte han komma till dig ibland så du slipper alla resor?

  • Anonym (Samma­)
    Wed 11 Sep 2019 21:00
    #2

    Är i exakt samma sits. Svinjobbigt är det! Hade velat ha mer en vardag ihop. Längtar hela tiden men samtidigt känner jag ju också den känslan av att va skönt det skulle vara att bara va hemma. Kunna "boa". Tycker inte det är kul ens längre att fixa hemma och greja för är ju ändå inte här nån ledig tid. När man lever ihop blir det på ett helt annat sätt, då har du den där tiden över. Man kan välja att hitta på saker ihop eller på var sitt håll. När man har det såhär vill man ju inte missa en helg med varandra för då kan man ju inte ses på 2 veckor istället.

  • Anonym (A)
    Wed 11 Sep 2019 21:03
    #3
    Tecum skrev 2019-09-11 20:42:04 följande:

    Jag hade också blivit besviken om jag fått höra det från älsklingen, men jag förstår din känsla och du har rätt. Så ta tjuren vid hornen och visa det du skrev här, jag tror att han förstår. Kanske känner han rentav samma sak! Du behöver lite space annars kväver ni relationen. Tror också att det blir bättre när ni flyttar ihop.
    Kan inte han komma till dig ibland så du slipper alla resor?


    +1
  • Anonym (f) Trådstartaren
    Wed 11 Sep 2019 22:06
    #4
    Tecum skrev 2019-09-11 20:42:04 följande:

    Jag hade också blivit besviken om jag fått höra det från älsklingen, men jag förstår din känsla och du har rätt. Så ta tjuren vid hornen och visa det du skrev här, jag tror att han förstår. Kanske känner han rentav samma sak! Du behöver lite space annars kväver ni relationen. Tror också att det blir bättre när ni flyttar ihop.
    Kan inte han komma till dig ibland så du slipper alla resor?


    Jag tror du har rätt, ska försöka göra det på ett bra sätt. Som du säger tror jag kanske att han känner lite lika iallafall ibland. Vet att han sagt någon gång att han tycker det blir lite intensivt att umgås konstant i tre dagar vilket jag håller med om. Samtidigt som man vill för det är supermysigt. 

    Jag bor fortfarande hemma hos mina föräldrar, men visst kan han komma hit oftare. Men man vill ju någonstans vara själva... Han bor inneboende vilket också är jobbigt, han letar dock lägenhet så förhoppningsvis kommer han flytta inom en tid, förhoppningsvis närmar mig. 

    Jobbigt det där dock med känslorna. För jag vet själv att även om jag fattar rationellt själva behovet, så skulle känslorna ta över om det vore tvärt om. Jag skulle nog helt ärligt bli väldigt ledsen haha. 
  • Anonym (f) Trådstartaren
    Wed 11 Sep 2019 22:11
    #5
    Anonym (Samma) skrev 2019-09-11 21:00:05 följande:

    Är i exakt samma sits. Svinjobbigt är det! Hade velat ha mer en vardag ihop. Längtar hela tiden men samtidigt känner jag ju också den känslan av att va skönt det skulle vara att bara va hemma. Kunna "boa". Tycker inte det är kul ens längre att fixa hemma och greja för är ju ändå inte här nån ledig tid. När man lever ihop blir det på ett helt annat sätt, då har du den där tiden över. Man kan välja att hitta på saker ihop eller på var sitt håll. När man har det såhär vill man ju inte missa en helg med varandra för då kan man ju inte ses på 2 veckor istället.


    Skönt att höra att man inte är ensam! 

    Precis som du skriver så längtar man hela tiden - men samtidigt också känner man att det vore så skönt att vara hemma och själv. Man känner sig ju mer bekväm och avslappnad hos sig själv även om man trivs där också. Bodde vi ihop tror jag man skulle slippa den där pressen på att ta till vara på tiden så mycket som möjligt när man ses. Längtar efter att sitta i samma rum men pyssla med varsin grej. Mysigt! 

    Precis, man vill ju inte missa en helg alls. Vi kan ses i veckorna också egentligen men på något sätt känns det inte helt värt det för mig iallafall då det mest blir bökigt och ett himla flängande...
  • Anonym (So)
    Wed 11 Sep 2019 22:35
    #6

    Du gjorde dig helt förstådd redan efter några rader. Tror ärligt talat att varenda en hade känt som du efter ett tag. Det tär enormt på en. Hade en vän som var väldigt krävande och på. Ville prata i telefon flera timmar per kväll. Jag tyckte om henne. Hon var extremt generös, rolig, originell men ack så jobbigt på! Jag började hitta på vita lögner för att slippa henne. Fick ångest och svårt att sova. Först när jag vågade vara ärlig så släppte ångesten och pressen. Hon blev först besviken men sen förstod hon och backade.

    Jag tror säkert att din kille har förståelse om du förklarar på så fint sätt som du gjort här.

    Lycka till!

Svar på tråden Vilja vara ensam ett tag men fortfarande älska och vilja vara tsm