• Wed 11 Sep 2019 20:31
    968 visningar
    4 svar
    4
    968

    Måste man själv be arbetsgivaren meddela försäkringskassan inkomst?

    Behöver jag be min chef att lämna info till försäkringskassan eller hör dom av sig när jag lämnat in min ansökan? Har angett vad jag tjänar i min ansökan genom mitt anställningsnummer och infon på anställningsavtalet. 

  • Svar på tråden Måste man själv be arbetsgivaren meddela försäkringskassan inkomst?
  • Thu 12 Sep 2019 14:00
    #1

    du får ringa lönekontoret som ska då höra av sig till försäkringskassan.

  • Fri 13 Sep 2019 22:20
    #2
    Ellendellen skrev 2019-09-11 20:31:06 följande:

    Behöver jag be min chef att lämna info till försäkringskassan eller hör dom av sig när jag lämnat in min ansökan? Har angett vad jag tjänar i min ansökan genom mitt anställningsnummer och infon på anställningsavtalet. 


    Du lämnar dina uppgifter till FK, FK hör av sig till din arbetsgivare om de vill kontrollera de uppgifter du uppgett.

    Lönekontoret anmäler inte uppgifter till FK bara hipp som japp utan att få en förfrågan om årsinkomst från dem. Man måste nämligen ha just den förfrågan/blanketten eller kod som står på den för att kunna lämna uppgifterna.

    // lönekonsult
  • Sat 14 Sep 2019 00:26
    #3
    Ztrumpan skrev 2019-09-13 22:20:35 följande:

    Du lämnar dina uppgifter till FK, FK hör av sig till din arbetsgivare om de vill kontrollera de uppgifter du uppgett.

    Lönekontoret anmäler inte uppgifter till FK bara hipp som japp utan att få en förfrågan om årsinkomst från dem. Man måste nämligen ha just den förfrågan/blanketten eller kod som står på den för att kunna lämna uppgifterna.

    // lönekonsult


    Okej men jag behöver alltså inte höra av mig till lönekontoret, utan FK skickar en förfrågan?
  • Thu 19 Sep 2019 21:17
    #4
    Ellendellen skrev 2019-09-14 00:26:53 följande:

    Okej men jag behöver alltså inte höra av mig till lönekontoret, utan FK skickar en förfrågan?


    Nej du behöver inte höra av dig till lönekontoret, de kan ändå inget göra fören FK ber dom.

    Du ska enbart anmäla din lön till FK och sen väljer de om de vill godkänna direkt eller kontrollera lönen med lönekontoret.
Svar på tråden Måste man själv be arbetsgivaren meddela försäkringskassan inkomst?