• Wed 11 Sep 2019 21:19
    727 visningar
    23 svar
    23
    727

    När ens föräldrar skiljer sig och den ena träffat en ny

    Min mamma berättade för mig idag att hon och min pappa ska skiljas. Jag är 27 år och mina föräldrar har vart tillsammans i 37 år. Det är min mamma som vill skiljas, min pappa är tydligen helt förstörd. Nere på botten. Dom har alltid haft det bra tillsammans, att dom ska skiljas är det sista man skulle kunna tänka sig. Jag är nog fortfarande i chock. Inte nog med att dom ska gå isär så berättade mamma att hon träffat en ny. Dom är inte tillsammans men dom har träffats hela sommaren. Känns som ett sånt svek mot min pappa. På henne låter det som att dom hade gått isär i vilket fall. Men allt känns så rörigt just nu och jag tänker sååå på min pappa. Någon annan som vart i samma situation? Att dom gått isär på senare dagar?

  • Svar på tråden När ens föräldrar skiljer sig och den ena träffat en ny
  • Wed 11 Sep 2019 21:28
    #1

    Mina föräldrar skilde sig när jag redan var vuxen och hade flyttat hemifrån. Rätt snart presenterade min pappa en ny partner vilket fick mig att inse att de förmodligen träffats ett tag. Men detta var många år sedan och de är gifta idag så det var nog meant to be!

    Det du måste förstå är att detta är mellan dina föräldrar och att de är vuxna människor. Du kommer aldrig att få alla detaljer och det ska du inte ha heller, detta handlar om dem. Jag förstår att den som blir lämnad kan må dåligt av hjärtesorg. Men försök att inte välja sida. Ibland kan man inte rå över vad som händer. Ge dem gärna rådet att gå och prata med en terapeut. Inte för att det kan lösa situationen men det kan vara ett sätt att få ett avslut om man levt länge tillsammans.

  • Wed 11 Sep 2019 21:38
    #2

    Jag skulle ha väldigt svårt att förlåta om min ena förälder sårade och svek min andra förälder på det sättet.

  • Wed 11 Sep 2019 21:45
    #3
    Helenolivia12 skrev 2019-09-11 21:19:19 följande:

    Min mamma berättade för mig idag att hon och min pappa ska skiljas. Jag är 27 år och mina föräldrar har vart tillsammans i 37 år. Det är min mamma som vill skiljas, min pappa är tydligen helt förstörd. Nere på botten. Dom har alltid haft det bra tillsammans, att dom ska skiljas är det sista man skulle kunna tänka sig. Jag är nog fortfarande i chock. Inte nog med att dom ska gå isär så berättade mamma att hon träffat en ny. Dom är inte tillsammans men dom har träffats hela sommaren. Känns som ett sånt svek mot min pappa. På henne låter det som att dom hade gått isär i vilket fall. Men allt känns så rörigt just nu och jag tänker sååå på min pappa. Någon annan som vart i samma situation? Att dom gått isär på senare dagar?


    Dom har inte alltid haft det bra, hade de haft det så skulle de knappast skiljas. Hade du velat vara kvar i ett förhållande när dina känslor inte finns kvar?
  • Wed 11 Sep 2019 21:46
    #4
    +1
    Spagettimonstret skrev 2019-09-11 21:38:34 följande:

    Jag skulle ha väldigt svårt att förlåta om min ena förälder sårade och svek min andra förälder på det sättet.


    Tycker du att de skulle varit tillsammans trots att kärleken tagit slut?

  • Kodia
    Wed 11 Sep 2019 21:48
    #5
    +1

    Jag reagerar lite på att du skriver att "de har alltid haft det bra tillsammans". Tycker de verkligen det? Eller har du trott det? Om man lever i ett kärlekslöst äktenskap försöker man hålla skenet uppe...
    Jag förstår att det känns jobbigt får dig, men låt dem sköta sina liv. Undvik att se det som någons fel. Kanske har din pappa varit jättetråkig, lat och inte velat kommunicera i 20 år, tex. Vems är felet då?

  • Wed 11 Sep 2019 21:49
    #6
    +1

    Det finns ingen naturlag som säger att man måste vara tillsammans med samma person livet ut. Jag förstår att du är besviken men det är så här livet är.

  • Wed 11 Sep 2019 21:52
    #7
    +3

    De är vuxna , så låt dem sköta sin relation.
    Men du kan stödja din pappa, ringa honom, besöka honom och bjuda hem honom.  Det kommer att vara en glädje nu när han är ledsen.
    Men ta inte avstånd från din mamma. Du ska inte gå in i deras konflikt

  • Wed 11 Sep 2019 22:38
    #8

    Jag kan ärligt säga att dom haft ett bra förhållande. Men min mamma berättade att hon började tveka för 2 år sedan och att det sedan växt.

  • Wed 11 Sep 2019 23:01
    #9
    Virriga Vera skrev 2019-09-11 21:46:41 följande:
    Tycker du att de skulle varit tillsammans trots att kärleken tagit slut?
    Tycker du att otrohet är rätt väg att gå?
  • Thu 12 Sep 2019 05:06
    #10
    Spagettimonstret skrev 2019-09-11 23:01:13 följande:
    Tycker du att otrohet är rätt väg att gå?
    Nej, det tycker jag inte, men  nu handlade det inte om otrohet utan om att en ville skiljas.
Svar på tråden När ens föräldrar skiljer sig och den ena träffat en ny