• Wed 11 Sep 2019 23:05
    4551 visningar
    6 svar
    6
    4551

    Sur otrevlig 8 åring

    Skriver här för att se om fler känner igen sig, eller har råd. Har en 8 årig son som 80 procent av tiden är sur, otrevlig , kaxig eller arg . Ska försöka beskriva några exempel . På morgon om man säger till honom - älskling går du och borstar tänderna nu då och packar väskan , väser han asså chilla jag SKA!!!! (Fast det är första gången jag säger till honom , när hans store bror kommer hem och försöker ge honom en kram skriker han SLUTA!!! Frågar storebror vänligt - hur var det i skolan ? Svarar han - Jag vill inte prata just nu!!! Ska han knyta skorna och det blir fel blir han arg och frustrerad på en gång .När man lämnar honom i skolan går han surt i väg ( han trivs i skolan och har vänner så det är inte det) när man hämtar honom hälsar han inte när man kommer ,ingen kram bara sur då med ,frågar jag har du väskan i stora huset, finns fler byggnader , svarar han AAHH den är där inne FATTAR du väl!!! idag kastade han pinnar på bilar som stod på parkeringen , gör inte sådär sa jag , det kan bli repor på bilarna! Det skiter väl jag i blev svaret , han kan också säga elaka saker , idag kallade han mig för adhd mamma, (det har jag inte) blev förvånad för det har jag aldrig hört förr, han la även till pussa mig inte på natten för jag vill inte vara nära dina äckliga läppar ,dummer säger han ofta , när jag sätter mig ner och försöker prata med honom säger han ofta , mamma jag kopplar ut dig från öronen och sen börjar han sjunga högt för att överrösta mitt prat . Idag kom han inte till ro när han skulle sova och jag sa då försök att sova nu hjärtat , annars kommer du vara jätte trött imorgon , varför bryr du dig ? Du bryr dig aldrig om nån svarade han då, han kan även vara otrevlig Mot kusiner mina syskon o övrig familj , han kan säga saker som , ni får inte sova över här, ni är inte i min familj . Svär gör han också väldigt mycket ,jag har pratat med honom om att han är storebror , vi har en 3 åring med .Och att lilla syster tar efter hans språk , att man får tänka på hur man pratar och lära henne bra ord . Ja så att hon inte blir lika hemsk som jag menar du , sa han då, dom orden fastnade hos mig , Jag sa självklart att du är inte hemsk , du är underbar , Han är inte såhär mot sin pappa , min man är hårdare än vad jag är och jag vet att han har en helt annan respekt för honom. Jag lägger mycket tid och kärlek på mina barn , jag lyssnar när han pratar , jag försöker hitta på olika saker , jag läser sagor , bakar med honom och säger varje dag att jag älskar honom . Jag har provat det mesta när han säger saker som inte är okej , jag har ignorerat , skrikit och blivit jätte arg , gråtit , straffat med kompis förbud , spel , godis förbud men inget hjälper i längden .Jag tror inte att det handlat om hans ålder för han har varit såhär så länge jag kan minnas .

  • Svar på tråden Sur otrevlig 8 åring
  • Anonym (Mamma till 3)
    Thu 12 Sep 2019 09:25
    #1

    Du beskriver min 6 åriga dotter! Min son som är 8 år är kan vara kort i svaren typ -Vad har ni gjort i skolan idag?? -?Jag vet inte? eller ?Har du lärt dig något spännande idag? -?Jag orkar inte?. Men han kan uppföra sig och säger nästan aldrig dumma saker. Å skulle vi bråka så funkar ?hot?.

    Men min dotter är bestämd, envis, arg, otrolig, underbar mm. Men hon gör oss skogstokig. Hon tror hon bestämmer allt. Hon är så fruktansvärt kaxig och grodor flyger ut ur hennes mum till allt och alla. Folk skämtar om adhd men jag ser det inte. Men vi får väl se längre fram hur det är. Men inga hot eller bestraffningar funkar. Jag har pratat med en som själv känner igen sig i vår dotter och han säger att när hon gör dumma saker som att klättra på staketet det är ingen idé att säga till henne för våra nej blir bränsle. Låt henne göra illa sig så lär hon sig.

    Ignorera det dåliga språket för hon vill reta oss. Ignorera det dåliga bemötandet när det går. Men när det är farligt så gå imellan.

    Hon har en tendens att lyfte lillebror konstant och inga nej funkar. Så nu lyfter jag bara ut honom ur armarna på henne för hon VET redan att det är nej.

    Men man blir tokig. Men citatet ?älska mig mest när jag förtjänar det minst? rullar ofta i mitt huvud som ett mantra.

  • Thu 12 Sep 2019 10:10
    #2

    Bor du i ett område där barnen pratar sådär med varandra? Eller går han i en sådan skola?

    Han behöver kanske byta umgänge, eftersom han har lärt sig ett så otrevligt sätt. 

  • Thu 12 Sep 2019 10:59
    #3

    Tack för era svar, Skönt ändå att höra att någon känner igen sig ändå . Jag känner att om min son säger håll käften till mig och jag bara ignorerar det och låtsats som att jag inte hörde så signalerar jag att det är okej att säga som han gör. Har jag fel där? Är det bästa att ignorera? Vi bor i ett ordningsamt villa område så det är inte barn i området som påverkar . Det som gör mig mest ledsen är att han så sällan verkar glad , liksom skrattar och busar utan slösar bort mesta del av tiden på att vara trumpen, jag har Funderat på adhd men enligt skolan har han inte det .

  • Anonym (Skolm­iljö)
    Thu 12 Sep 2019 11:04
    #4
    Sannaakca skrev 2019-09-12 10:59:30 följande:

    Tack för era svar, Skönt ändå att höra att någon känner igen sig ändå . Jag känner att om min son säger håll käften till mig och jag bara ignorerar det och låtsats som att jag inte hörde så signalerar jag att det är okej att säga som han gör. Har jag fel där? Är det bästa att ignorera? Vi bor i ett ordningsamt villa område så det är inte barn i området som påverkar . Det som gör mig mest ledsen är att han så sällan verkar glad , liksom skrattar och busar utan slösar bort mesta del av tiden på att vara trumpen, jag har Funderat på adhd men enligt skolan har han inte det .


    Jag gissar på skolmiljö. Som din är min snart 8 åring och min 9 1/2 åring.

    Fruktansvärt otrevligt o inget jag accepterar vare sig i skola eller hemma.

    Förstår dina funderingar, jag är så orolig för stt hans ilska och kaxighet är symptom på att han mår dåligt, han känner ett visst utanförskap i skolan och jag sliter som ett djur för att finnas där på allas är möjliga. Emellanåt är han som jag tycker en unge ska vara ifrågasättande, charmig, testa gränser och ibland gosig mammig o söt men när han är sådär hemskt otrevlig så blir jag livrädd.

    Mycket kaxighet och dryghet i skola smittas och för det vanliga utmaningarna ännu större.
  • Thu 12 Sep 2019 13:44
    #5
    Sannaakca skrev 2019-09-12 10:59:30 följande:

    Tack för era svar, Skönt ändå att höra att någon känner igen sig ändå . Jag känner att om min son säger håll käften till mig och jag bara ignorerar det och låtsats som att jag inte hörde så signalerar jag att det är okej att säga som han gör. Har jag fel där? Är det bästa att ignorera? Vi bor i ett ordningsamt villa område så det är inte barn i området som påverkar . Det som gör mig mest ledsen är att han så sällan verkar glad , liksom skrattar och busar utan slösar bort mesta del av tiden på att vara trumpen, jag har Funderat på adhd men enligt skolan har han inte det .


    Usch, jag förstår att du blir ledsen. Kan du försöka följa med till skolan någon dag med någon annan förevändning och se hur barnen är mot varandra. Även om du bor i ett trevligt område kan ju en dålig jargong ha fått fäste i skolan och då är det säkert något som alla behöver jobba med tillsammans. 

    Har du provat att sätta dig ner och prata allvar med honom och fråga hur han skulle känna sig om du pratade så med honom?
  • Anonym (Mamma till 3)
    Thu 12 Sep 2019 13:50
    #6

    Eftersom du skrev att han varit så sen du kan minnas så ör det inte pga det sociala och därav kanske behöver ignorera det dåliga beteendet. Han vet ju att han inte får bete sig så men han klarar inte av det. ?Barn som kan uppföra sig gör det? -Bo Hejlskov Elvén

Svar på tråden Sur otrevlig 8 åring