• Thu 12 Sep 2019 00:04
    379 visningar
    4 svar
    4
    379

    Ekonomi? Vatten och bröd?

    Skämt åsido. Men ni som redan har barn eller bara har bättre koll än mig. Hur mycket får man egentligen som mamma ledig? Förstått att det baseras på inkomst. Men vad har ni ca fått i månaden? Har ni tagit ut 7dagar ellee mindre? Vad tjänade ni innan ni bmev mamma ledig? Va ni arbetslös? Har så mycket frågor men förstår ingenting när jag läsee.

  • Svar på tråden Ekonomi? Vatten och bröd?
  • Thu 12 Sep 2019 05:01
    #1

    På kassakollen på försäkringskassans hemsida kan du räkna på det. Där skriver du i inkomst så berättar den vad du skulle få ut på hur många dagar :)

  • Thu 12 Sep 2019 07:55
    #2

    Vi har sparat så många dagar som möjligt första året, har tagit 2-3 dagar, beroende på ekonomin. Det är bra att spara lite pengar innan.

  • Thu 12 Sep 2019 09:38
    #3

    Om du vill ha ut ca 80% av din lön så behöver du ta ut 7 dagar per vecka. Och då räcker dagarna en viss tid. Använd simulatorn på FKs hemsida, det är enklast!
    Vill man kunna vara hemma längre så måste man sprida ut dagarna och ta ut färre dagar per vecka.
    Antingen får man då leva på mindre pengar eller så kan man försöka jobba extra och dryga ut kassan på det sättet.

    Med mitt första barn tog jag ut 2-3 dagar per vecka första tiden, sen varvade jag med jobb 40% och sista halvåret var jag helt ledig igen och tog ut 2-3 dagar per vecka. Vi hade rätt mycket dagar kvar som vi tog ut på somrarna. Sista sommaren innan dagarna skulle "brinna inne" var vi båda föräldrar lediga 8v. Lyx!

    Nu med andra barnet har jag knappt tagit ut några dagar alls första 0-12 mån. Kanske 30 dagar totalt? Sen från 13-24 mån har jag jobbat 2 dagar per vecka och tagit ut fp 3 dagar per vecka för att skydda min SGI. Efter det sen gick jag tillbaka till min ordinarie tjänst.

    Mitt bästa tips är att verkligen kolla upp och göra en budget INNAN man går på ledighet. Självklart ihop med den andra föräldern om sådan finns. Jag har sett alldeles för många exempel där mamman (oftast, tyvärr) snålar som sjutton med dagarna och får en väldigt dålig ekonomi medan pappan lever på som vanligt för att han jobbar och får sin vanliga lön. Inte ok om du frågar mig. Barnet är väl bådas och då får man hitta en lämplig modell att fördela inkomster och utgifter under det att ena föräldern är hemma med barnet.

  • Thu 12 Sep 2019 13:28
    #4

    jag tar ut 4 och en halv dag i veckan, får ut ca. 7800.

Svar på tråden Ekonomi? Vatten och bröd?