• Tue 17 Sep 2019 15:53
    350 visningar
    8 svar
    8
    350

    Tips angående FP

    Hej!

    Jag har tyvärr inte hunnit läsa på så mycket om föräldrarpenning. jag vill därför ha tips och råd från er som är mer pålästa i ämnet.

    Jag kommer vara hemma iallafall första året. Men troligtvis 1,5 år.. min sambo kommer ta ledigt sista månaderna innan det är tänkt att skola in på förskola.. vi har båda en helt ok inkomst, sambon har något högre.

    Vad ska man tänka på mer än att efter 1 år måste man ta ut minst 5 dagar för att inte förlora sin SGI? Och såklart tar jag ut mindre dagar kan jag vara hemma längre & sedan ta ledigt kring lov och så.

    Är det enda tipset att testa sig fram hur få dagar man kan ?leva på? varje månad nu första året? Och jag/vi måste ta ut 180 dagar på sjukpenningnivå innan man kan ta de på lägsta nivå? När är det bäst att ta dessa på lägsta nivå?

    Tar emot alla tips som går!

  • Svar på tråden Tips angående FP
  • Anonym (snåla lagom)
    Tue 17 Sep 2019 16:49
    #1
    Efter att barnet har fyllt 4 år kan ni bara spara 96 dagar sammanlagt. Om det finns fler än 96 dagar kvar för barnet försvinner de dagarna. Så räkna på hur mycket ni har att ut till dess att barnet blir fyra och fördela dem som ni tycker bli bäst.
  • Tue 17 Sep 2019 18:32
    #2
    Anonym (snåla lagom) skrev 2019-09-17 16:49:47 följande:

    Efter att barnet har fyllt 4 år kan ni bara spara 96 dagar sammanlagt. Om det finns fler än 96 dagar kvar för barnet försvinner de dagarna. Så räkna på hur mycket ni har att ut till dess att barnet blir fyra och fördela dem som ni tycker bli bäst.


    Det en bra grund att utgå ifrån, att räkna lite baklänges. Om jag (+ partner) vill kunna ta nån vecka sommartid år 1- 2-3 samt att jag måste ta 5 dagar per vecka mellan 12-18 mån, OCH vi ska vara nere på 96 dagar till fyraårsdagen... HUR mycket kan jag ta ut från 0-12 mån då?

    Vad klarar vi oss på?

    Har jag/partner någon slags föräldralön från jobbet?

    Sen upplever jag att när man väl fått sin sgi fastställd och har ett pågående ärende så är FKs handläggning väldigt snabb. Alltså behöver man inte söka långa perioder utan man kan gå in från månad till månad och lägga in hur många dagar man vill ta ut.
  • Tue 17 Sep 2019 18:42
    #3

    Tack för era tips. En annan sak jag tänkt på.

    Som ni säger det där med att ta några extra veckor under sommaren vill jag självklart göra. Men om jag tar föräldrarledigt från jobbet exempelvis år 2 i ytterligare 3 veckor utöver min semester måste jag ansökan om penhar från försäkringskassan för att få ta ledigt från jobbet de extra veckorna? Eller säg att när jag börjar jobba vill vara Ledig på fredagar måste jag då ta ut FP? Eller kan jag vara ledig obetald?

  • Tue 17 Sep 2019 18:52
    #4

    För jag känner rent spontant att ta ledigt 2-3 veckor extra under sommaren så klarar vi oss utan dom pengarna just då.. eller att ta ledigt en vecka när de har lov exempelvis. Enstaka veckor sådär så klarar vi oss utan dem pengarna. Så för den saken skull så känner hag inte att vi har ett behov att spara för att ha råd att vara ledig, ytan det är ju isåfall om man måste ta ut föräldrarpenning för att få vara ledig?

  • Tue 17 Sep 2019 20:04
    #5

    Det är krav på att ta ut fp om du är föräldraledig när barnet är över 2 år (eller om det är 1,5 år, jag kommer inte ihåg just nu). Så efter det kan din arbetsgivare kräva att du tar ut fp för rätten att vara ledig.

    Av ren nyfikenhet, varför ska din sambo bara vara hemma så kort och så på slutet? Vet ni om att man kan turas om att vara föräldraledig, vara ledig samtidigt under första året, vara föräldraledig på deltid osv osv. Finns alla tänkbara lösningar, som gjort för att ingen ska begränsas i att vara ledig, inte ens blivande pappor...

  • Tue 17 Sep 2019 20:45
    #6

    Din lagstadgade rätt att vara ledig bygger på att du tar ut f-penning i samma omfattning. Kollektivavtal kan vara skrivna så att en arbetstagare på begäran ska kunna visa att hen har dagar kvar att ta ut.

    Sen har vi det här med att "gå ner i tid" pga man har små barn, det är en annan punkt i föräldraledighetslagen. Där får man gå ner till max 75% utan att ta f-penning MEN då sänks givetvis ens SGI utifrån den lön man faktiskt har. Så det blir upp till ens egen ekonomi att avgöra.

  • Tue 17 Sep 2019 20:49
    #7

    Tips:
    1) Som någon redan sagt - räkna baklänges och se vad som blir över till första året.
    2) sänk inte din SGI, spara hellre lågnivådagar till extra ledighet mm. I värsta fall - sök en enkel kurs över sommaren på komvux eller högskolan, något du klarar utan större ansträngning eller som sista utväg - strunta i att du inte klarar kursen, för läser du har du skyddad SGI även om du inte skulle klara kursen...
    3) Dela jämt på ledigheten med partnern. Det är så mkt mer värt att vara hemma båda i 2-4 månader i början, jämfört med att börja jobba 2-4 månader senare i slutet på FL.
    Det är värt så mkt mer att båda tar ledig lika mycket, jämfört med att bråka och inte ha förståelse för varandra.
    Det är värt så mkt mer att båda känner ansvar och har lärt sig att ta hand om sitt egna barn, jämfört med att vara allvetande superföräldern som bränner ut sig för att den andre uppenbarligen skiter i dej och barnet (eller är det bara så det känns? För att den andre inte har den blekaste aning om vad det kostar på att vara förälder på riktigt?)
    4) Börja hellre jobba deltid tidigt, än att vara hemma länge och sedan jobba 100%. Det är många som tyckt att det varit så skönt att tex jobba 40 % vars (ena jobbar mån-tis, andre jobbar tors-fre) trots att barnet är 6-9 mån, jämfört med att vara hemma några månader till och sen jobba 100% och knappt hinna se sitt barn.

  • Tue 17 Sep 2019 20:55
    #8

    Tänk på att har man inkomst en bra bit över fp-taket så spelar det ingen roll om man jobbar deltid utan att skydda sin SGI, eftersom SGI:n då bara sänks till motsvarande det man arbetar och om det då ändå är över taket påverkas ju inte ersättningen.

Svar på tråden Tips angående FP