• Anonym­YesYes
    Wed 18 Sep 2019 12:15
    1020 visningar
    45 svar
    45
    1020

    Element-problem!

    Hej!

    Jag är i en slags utdragen konflikt med min hyresvärd. Jag bor i en etta med kök och enbart i vardagsrummet/sovrummet har jag element. Jag har element i badrummet, men inget i köket. När jag flyttade in i april så blev jag lovad ett element i köket.

    Två månader senare hör jag av mig till dem och frågar om det går bra att få ett element innan det blir kallt, javisst svarar dom och sedan inget mer. För drygt två månader sedan hörde jag av mig igen angående element i köket. En vecka senare svara dom att deras hantverkare har det på sin lista. För tre veckor sedan mailade dom mig att de hade beställt ett element.

    Elementet det gäller går att köpa på Clas Ohlson.

    Vad ska jag göra? Ska jag koppla in hyresgästföreningen/hyresnämnden? Jag betalar kallhyra men hyresvärdar har väl ändå skyldighet att se till att det finns adekvata uppvärmningsmöjligheter?

  • Svar på tråden Element-problem!
  • Wed 18 Sep 2019 12:24
    #1

    Är det ett elektrisk element i de andra rummen? Är det ett ekkriskt de beställ, alltså väggfast, eller nån lös fläkt?

  • Anonym­YesYes Trådstartaren
    Wed 18 Sep 2019 12:41
    #2

    Det är ett elektriskt element som monteras på väggen.

  • Anonym­YesYes Trådstartaren
    Wed 18 Sep 2019 12:42
    #3

    Det är elektriska element i de andra rummen. Vad har det med min fråga att göra?

  • Wed 18 Sep 2019 13:02
    #4

    Men då får du samma uppvärmning i hela bostaden, varför ska du kontakta hyresgästföre ingen då?

  • Anonym­YesYes Trådstartaren
    Wed 18 Sep 2019 13:36
    #5

    Det får jag väl inte alls? Jag tror du missförstår rätt kraftigt. Köket är ett separat rum. Dessutom så blev jag lovad ett element i köket för ett halvår sedan. Mitt problem är att hyresvärden drar ut på att installera ett element som skulle ha suttit där när jag flyttade in.

  • Wed 18 Sep 2019 13:42
    #6

    Du får elelement i hela bostaden, då är det väl samma.

    Att det tar en jäkla tid är en annan sak.

  • Wed 18 Sep 2019 14:29
    #7

    Vad har du för temperatur inne nu? Vanligtvis brukar man inte behöva ha elementen på mellan april och september, men det beror ju lite på i vilken ända av landet man bor och hur välisolerat huset är.

  • Anonym­YesYes Trådstartaren
    Wed 18 Sep 2019 14:42
    #8

    Nu var ju frågan om det är ok av hyresvärden att bete sig så? Eller om det finns grund för att jag kan ta det hela vidare? Hyresvärden drar uppenbarligen ut på det hela.

    Att det blir uppvärmt i hela lägenheten när alla elementen väl är på plats eller huruvida när på året det är lämpligt att ha elementen påslagna eller ej är totalt ovidkommande. Hyresvärden har skyldigheter gentemot sina hyresgäster som de i detta fall uppenbarligen försummar.

  • Wed 18 Sep 2019 14:45
    #9
    +1
    AnonymYesYes skrev 2019-09-18 14:42:17 följande:

    Nu var ju frågan om det är ok av hyresvärden att bete sig så? Eller om det finns grund för att jag kan ta det hela vidare? Hyresvärden drar uppenbarligen ut på det hela.

    Att det blir uppvärmt i hela lägenheten när alla elementen väl är på plats eller huruvida när på året det är lämpligt att ha elementen påslagna eller ej är totalt ovidkommande. Hyresvärden har skyldigheter gentemot sina hyresgäster som de i detta fall uppenbarligen försummar.


    Det enda hyresvärden måste göra är att se till att temperaturen i lägenheten är ok. Är det kallt i lägenheten nu?

    Tror du att du ska få ut pengar av detta eller varför så processugen?
  • Wed 18 Sep 2019 14:46
    #10

    Hyresvärdens skyldighet är att se till att inomhustemperaturen håller sig inom referensvärdena. Det gör de sannolikt under sommarmånaderna, så du har nog inget att anmäla på.

Svar på tråden Element-problem!