• Thu 19 Sep 2019 19:38
    1127 visningar
    2 svar
    2
    1127

    Flytt till Skövde 2020

    Hej! Startar en ny tråd eftersom de jag hittar har några år på sig. Vi är en familj med två barn 4 år och 6 år gamla. Vi planerar att flytta till Skövde 2020 och undrar om någon vill dela med sig om skolor, förskolor... har någon kanske modersmålsundervisning i finska?

    Vi har siktat in oss på Hentorp.. Men även Norrmalm och Billingsluttningen är intressanta. Det beror lite på var vi lyckas få en bostad vi vill ha.

    Men dela med er... hur är förskolorna i Hentorp? Heneskolan? Billingskolan? Käpplunda? Även intresserad av Dalvägens förskola som jag läste har finsk avdelning.

  • Svar på tråden Flytt till Skövde 2020
  • Thu 19 Sep 2019 19:51
    #1

    Hentorp är bra! Där jobbar min sons farmor och har gjort så i många år. Vet ej hur det är med modersmålsundervisningen där.

    Solrosens förskola på Norrmalm har reserverade platser för barn med finska som modersmål. Sisådär förskola. Antingen avskyr man den eller så älskar man den. Både jag och sonen avskydde den.

    Min son går i skolan i en annan stadsdel, så jag har ingen erfarenhet av övriga skolor mer än vad vänner och bekanta berättat. Käpplunda är en ganska stökig skola idag. Det var bättre för säger många. Billingen hör jag bara gott om men det är högt tryck på skolan och svårt att få plats där om man bor i ett annat område.

    Dock är det så att skola och förskola överlag är ansträngda idag. Förra läsåret och innan fanns det mer resurser. Barnen trivdes och det mesta var bra. Nu ska Skövde kommun spara 18 000 000 kr och då dras det ju ner på bland annat elevassistenter, resurser och övriga pedagoger. Upplever stor skillnad sedan vårterminen både bland personal och elever!

    Har ni kollat på Trädgårdastaden? I Stöpen byggs det också en del nytt och det är en trevlig liten ort i utkanten av Skövde. Tar ca 10-15 minuter med bil in till stan men det går att cykla eller åka buss också.

    Bra skola och förskola samt rikt föreningsliv. Påminner lite om Hentorp fast lugnare och mer naturnära.

  • Sat 21 Sep 2019 07:22
    #2

    Modersmålsundervisning kan man få först från åk 1, möjligen från f-klassen eftersom den numera är obligatorisk.

Svar på tråden Flytt till Skövde 2020